Birçok Katı Cisim Matken Cam Neden Şeffaftır?

Dr. Tuba Sarıgül
12/01/2014 - 19:22

Her ikisi de katı olduğu, yağmuru ve rüzgârı engellediği halde neden bir pencereyi oluşturan cam şeffafken çerçevesinin yapıldığı malzeme, örneğin tahta, şeffaf değildir?

Işık bir malzemeyle karşılaştığında ya malzemeyle etkileşir ve ışığı oluşturan fotonlar malzemeyi oluşturan atomlar tarafından soğurulur ya da malzemenin içinden herhangi bir değişime uğramadan geçer. Bir fotonun malzemeyle nasıl etkileşeceğini enerjisi belirler ve bu enerji fotonun frekansına bağlıdır. Bir malzemeyi oluşturan atomların elektronları farklı enerji seviyelerinde bulunur ve en düşük enerji seviyesine temel enerji seviyesi denir. Fotonları soğurarak enerji alan elektronlar daha yüksek enerji seviyelerine geçer yani uyarılır. Çok sayıda atomun bir arada olduğu katı maddelerde ise elektronların bulunabileceği çok sayıda farklı enerji seviyesini içeren enerji bantları oluşur. Bu bantlar arasındaki enerji farkı çok büyük olduğunda ışığın enerjisi, elektronun enerji bantları arasında geçiş yapması için yeterli olmayabilir. Örneğin camda bir elektronun uyarılması için gereken enerji görünür ışığın sahip olduğu enerjiden daha yüksektir. Bu nedenle görünür ışık camın içinden etkileşmeden geçer ve cam şeffaf görünür. Ancak enerjisi görünür ışıktan daha yüksek olan daha kısa dalga boylu ışınlar cam tarafından soğurulabilir.

Hızla gelişen teknoloji sağlık alanında hastalıkların teşhis sürecini kolaylaştıracak yeni yöntemlerin ortaya çıkmasını sağlıyor.

Hidrojen gazı (H2) günümüzde alternatif bir enerji kaynağı olarak görülüyor. Hâlihazırda hidrojen gazıyla çalışan taşıtlar var.

Bir grup araştırmacı, virüslerin üzerine tutunamadığı bir tür kumaş geliştirdi. Üstelik kumaş tekrar tekrar yıkanıp kullanılabiliyor. Dr. Anthony J. Galante ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale ACS Applied Materials & Interfaces’te yayımlandı.

Kaşalot olarak da bilinen ispermeçet balinası (Physeter macrocephalus) Türkiye’de görülen dört balina türünden biri.

Doğadaki her canlının kendine özgü yetenekleri vardır. Canlılar bu yeteneklerini kullanarak bulundukları ortamdaki yaşam koşullarına uyum sağlar.

Bakteriler de virüsler de çıplak gözle görülemeyecek kadar küçüktür. Peki sadece mikroskop yardımıyla görüntülenebilen bakterilerle virüsleri birbirinden ayıran özellikler nelerdir?

Köpekgiller ailesinde yer alan altın çakallar (Canis aureus) dünya genelinde Yunanistan, İtalya, Bulgaristan, Ukrayna, Sırbistan, Azerbaycan, Hindistan, Suudi Arabistan, Afganistan, Pakistan, Suriye, Irak ve daha birçok ülkede bulunur.

Memeliler sınıfında yer alan kemiriciler genellikle sürekli uzayan dişleri, kısa sürede çok sayıda yavrulamaları, hızlı hareket etmeleri ve ağaç, çöl, toprak altı, kayalık yerler ve sucul alanlar gibi farklı ortamlarda yaşayabilmeleriyle bilinir.