Birleşen Gökadalar

Dr. Mahir E. Ocak
07/07/2015 - 17:29

Birbirine kütleçekimi ile bağlı çok sayıda gökcisminden oluşan sistemlere gökada deniyor. Güneş, yüz milyarlarca başka yıldızla beraber Samanyolu Gökadası’nın içinde yer alıyor ve evrende yaklaşık iki yüz milyar gökada olduğu tahmin ediliyor.

Gökadaların kendilerinden daha küçük gökadaları yutarak büyüdüğü düşünülse de bu durumu kanıtlamak çok zor. Çünkü birleşme sonuncunda küçük gökadadaki yıldızlar büyük gökadanın içine dağılıyor ve küçük gökadadan geriye neredeyse hiçbir iz kalmıyor. Ancak Almanya Garching’deki Max Planck Dünya Dışı Fizik Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı, son bir milyar yıl içinde gerçekleşmiş bir birleşmeyi keşfetmeyi başardı. Dr. A. Longobardi ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Astonomy & Astrophysics Letters’ta yayımlandı.

Gözlemler, Messier 87 Gökadası’nı çevreleyen halenin normalden daha parlak olduğunu gösteriyor ve bu durum gökadanın son bir milyar yıl içinde küçük bir gökadayı yutmuş olmasına bağlanıyor.

Güneş Sistemi’ne yaklaşık 50 milyon ışık yılı uzaklıkta olan Messsier 87 Gökadası, Virgo Gökada Kümesi’nin içinde yer alıyor ve toplam kütlesi Güneş’inkinin bir trilyon katından daha fazla. Gözlemler küçük gökadadaki yıldızların eskiden kapladıkları hacmin yüz katı büyüklükte bir bölgeye yayıldığını gösteriyor.

Mayıs ayında Merkür ve Venüs’ü gün batımından sonra; Mars, Satürn ve Jüpiter’i ise gün doğumundan sonra gökyüzünde görebilirsiniz.