Canlı Sineklerin Uçuş Kaslarının Üç Boyutlu Videosu

Dr. Mahir E. Ocak
03/09/2014 - 15:45

Oxford Üniversitesi ve Paul Scherrer Enstitüsü’nden araştırmacılar, bir parçacık hızlandırıcı kullanarak etsineğinin uçmasını sağlayan kasların hareketlerini gözlemledi. X-ışınları kullanılarak elde edilen görüntülerle üç boyutlu videolar hazırlandı. Elde edilen sonuçların yeni mikromekanik cihazların tasarlanmasında yararlı olacağı düşünülüyor. Dr. S. M. Walker ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları PLoS Biology’de yayımlandı.

Etsinekleri, kanatlarını saniyede 150 kez çırpabiliyor. Kanatlar, zarımsı yapıda ve kas içermiyor. Uçmayı sağlayan kasların tamamı sineğin göğüs kafesinde. Bu kasları insan gözünün algılayabildiği ışık ile görüntülemek imkânsız, ancak X-ışınları kullanılarak görüntülenebiliyorlar.

Araştırmacılar, Paul Scherrer Enstitüsü’ne ait İsviçre Işık Kaynağı’nda yaptıkları deneylerle etsineğinin uçmasını sağlayan kasları görüntüledi. Bu deneylerin yapılmasındaki asıl amaç, elde edilen sonuçların, karmaşık mikromekanik cihazların tasarlanmasında yararlı olacağının düşünülmesi. Araştırma grubunun lideri G. K. Taylor, sineklerin sadece küçük, basit, bir boyutlu hareketler üretebilen eyleyicileri kullanarak nasıl büyük, karmaşık, üç boyutlu hareketler yapmayı başardıklarını anlamaya çalıştıklarını söylüyor.

Biyofloresan canlının ışığı soğurması ve farklı renkte tekrar yaymasıdır. Bu olay denizlerde ve karalarda yaşayan bazı canlı türlerinde görülen biyolüminesans olayından farklıdır. Biyofloresan, canlıların derilerinde veya dokularında bulunan ve ışığı soğuran proteinler sayesinde gerçekleşir.

Oxford Üniversitesinden bilim insanları, şempanzelerin yüzlerini tanımak ve onları doğal yaşam ortamlarında izlemek için yeni bir yapay zekâ teknolojisi geliştirdi. Araştırmanın sonuçları Science Advances dergisinde yayımlandı.

Fosfat, şeker ve azot içeren baz (adenin, guanin, sitozin ve timin) gruplarının bir araya gelmesiyle oluşan DNA hücrelerimizde kalıtsal bilgiyi taşıyan moleküldür. DNA birbirine sarmal şekilde bağlanmış iki zincirden meydana gelir. Her bir zincir nükleotid olarak isimlendirilen molekül birimlerinin bir araya gelmesiyle oluşur.

Adli tıp araştırmalarında olay yerinden alınan DNA örneklerinden suçluların belirlenmeye çalışıldığına polisiye dizilerde ya da filmlerde tanık olmuşsunuzdur. DNA dizisindeki kişiye özgü sıralamaları analiz ederek bir DNA örneğinin kime ait olduğunu belirlemeye yarayan yöntem DNA parmak izi olarak isimlendiriliyor. Peki, bu yöntem nasıl çalışıyor?

Belki sizi şaşırtabilir ama Türkiye’de bir zamanlar çita, aslan, Hazar kaplanı, pars gibi büyük kediler yaşıyordu. Bunlardan çita en son 13. yüzyılda, aslan 19. yüzyılın başlarında, pars ve Hazar kaplanı ise 1970’li yıllarda ülkemizde görülmüş. Günümüzdeyse kedi ailesinden vaşaklar, yaban kedileri, saz kedisi ve karakulak gibi türler, soyları tehdit altında olsa da, hâlen Türkiye’de yaşıyor.

Güney Amerika’daki sularda yaşayan 250’den fazla türde balığın yön bulmak ve birbirleriyle iletişim kurmak için elektrik ürettiği biliniyor. Ayrıca görünüşleri yılana benzediği için elektrikli yılan balığı olarak adlandırılan türler avlanmak ve kendilerini savunmak için de elektrik kullanıyor.

Doğada bazı hayvan türlerinin sayısı kıtlık, aşırı avlanma, iklim değişikliği ya da yaşam alanlarının daralması sonucu azalır. Hatta bu durum soylarının tamamen tükenmesine kadar gidebilir. Fakat bazen soyu tükendi diye düşündüğümüz türler uzun bir aradan sonra tekrar ortaya çıkar. Türkiye’deki bu türlerden biri de balık baykuşudur.

Daha önce arıların sıfırı kavrayabildiği ve bu yüzden soyut matematikle ilgili kavramları anlamlandırabildiği üzerine gerçekleştirilen araştırmayı yürüten ekip arılar üzerinde çalışmaya devam etti ve arıların sembolleri sayılarla eşleştirebildiğini keşfetti.