Cep Telefonunuzun İçinde Neler Var?

Dr. Tuba Sarıgül
19/02/2020 - 16:34

Araştırmacılar cep telefonlarındaki nadir elementlerin miktarını belirlemek için iPhone marka bir cep telefonunu parçalayıcıdan geçirdi. Bu çalışmayla geri dönüşümün öneminin vurgulanması amaçlanıyor.

Cep telefonlarının üretiminde 60’dan fazla element kullanılıyor. Bunların büyük kısmı ise doğada nadir olarak bulunan elementler.

İngiltere’deki Plymouth Üniversitesinden araştırmacılar, cep telefonlarının hangi elementlerden oluştuğunu belirleyebilmek için bir iPhone’u parçalayıcıdan geçirerek toz hâline getirdi. Daha sonra 500ºC’deki sodyum peroksit isimli çok güçlü bir yükseltgen madde (yükseltgen madde tepkimeye girdiği diğer maddelerin elektron vererek yükseltgenmesini sağlar) ile karıştırdılar. Elde edilen çözelti detaylı olarak analiz edilerek cep telefonlarının üretiminde hangi elementlerden ne kadar kullanıldığı belirlendi.

University of Plymouth

Sonuçta deneyde kullanılan cep telefonunun 33 g demir, 13 g silisyum, 7 g krom içerdiği belirlendi. Ayrıca cep telefonu 90 mg gümüş ve 36 mg altın da barındırıyor. Doğada nadir olarak bulunan elementlerden ise 900 mg tungsten, 70 mg kobalt, 70 mg molibden, 160 mg neodim ve 30 mg praseodim içeriyor.

Altın ve gümüş değerli metallerden. Cep telefonlarının üretiminde değerli metallerin yanı sıra doğada nadir olarak bulunan yaklaşık 40 farklı element kullanılıyor. Bu metallerin madenlerden çıkarılması ve saflaştırılarak cevherlerinden ayrılması hayli zor.

Geçen yıl dünya genelinde 1,5 milyara yakın cep telefonu üretildi. Bu sayının her geçen yıl arttığı düşünülürse cep telefonlarının ve diğer elektronik cihazların geri dönüştürülmesinin önemi daha iyi anlaşılabilir.

Bir grup araştırmacı, canlı organizmalardan esinlenerek betonun daha dayanıklı hâle gelmesini sağlayan bir polimer üretti.

Günümüzde yaygın olarak kullanılan lityum iyon piller pek çok bakımdan sorunlu. Örneğin kullanılan lityum iyon pillerin sadece %5’i geri dönüştürülüyor.

Brown Üniversitesinde çalışan Robert Hurt ve arkadaşları sivrisineklere karşı koruma sağlayan grafen tabanlı bir kumaş geliştirdi.

Bir grup araştırmacı, üzerine ışık tutulduğunda kasılan bir tür polimer (tekrar eden birimlerden oluşan zincir biçimli uzun molekül) geliştirdi. Ağırlıkları kaldırmayı başarabilen malzemeden yapay kas üretiminde yararlanılabilir.

Her yıl milyonlarca araba lastiği kullanılamaz hale geliyor. Çöplüklerde ve atık depolarında biriken bu lastikler hem çevreyi kirletiyor hem de sağlığı tehdit ediyor. Üstelik esnek ve dirençli oldukları için doğada yok olmaları çok uzun yıllar alıyor.

Uluslararası bir araştırma grubu bir tür örümcek ipeğinin neme maruz kaldığında kısaldığını ve büküldüğünü keşfetti. Gelecekte örümcek ipeği kullanarak yapay kaslar üretmek mümkün olabilir. Dr. Dabiao Liu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Science Advances’ta yayımlandı.

Northwestern Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, kendini onaran metal kaplaması geliştirdi. Malzeme çizildikten, kazındıktan ya da çatladıktan sonra sadece saniyeler içinde kendini onarabiliyor.

Aralarında ODTÜ öğretim üyesi Dr. Sezer Özerinç'in de yer aldığı uluslararası bir araştırma grubu, kendi geliştirdikleri bir yöntemi kullanarak özel bir nikel folyo üretti. Yapısı ve yoğunluğu ahşaba benzediği için metal ahşap olarak adlandırılan malzeme çelik kadar güçlü.

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.