Skip to content Skip to navigation

Cinsiyet Ayrımcılığı Kod Yazılımında da Varmış

Dr. Murat Yıldırım
07/03/2016 - 15:41

Dünyanın pek çok ülkesinde erkeklerle aynı işi yapan kadınlara ortalama olarak daha az maaş verildiği bilinen bir gerçek. Cinsiyetin çok daha az önem taşıdığını düşündüğümüz dijital dünya da ne yazık ki bir istisna değilmiş.

Yazarlarının şimdiye kadar cinsiyet ayrımcılığı üzerine yapılan en geniş kapsamlı araştırma olarak adlandırdıkları çalışmaya göre, kadın programcılar tarafından üretilen yazılımlar erkek programcıların yazılımlarından daha fazla beğeniliyor. Fakat yazılımlar paylaşılırken programcının cinsiyeti kadın ise kabul oranları ciddi şekilde azalıyor. Araştırma açık kaynak programların paylaşıldığı Github isimli yazılım depolama ve paylaşma servisi üzerinde yapıldı. Bu servisi kullanan yaklaşık 10 milyon kullanıcı varken bu kullanıcıların sadece 1,4 milyonu cinsiyet bilgisini profilinde paylaşıyor. Bu serviste kullanıcılar devam eden bir proje için yazılım ekleme önerisinde bulunabiliyor. Kaliforniya Politeknik Üniversitesi ve Kuzey Karolayna Üniversitesi’nden araştırmacılar ilk önce kadınlar tarafından yapılan önerilerin kabul oranının (%78,6) erkekler tarafından yapılan önerilerin kabul oranından (74,6) daha fazla olduğunu belirledi. Bu sonuca şaşıran araştırmacılar daha sonra proje sahibinin ve öneri sahibinin birbirini tanımadığı durumu inceledi. Elde edilen sonuçlara göre, cinsiyeti bilinmeyen ve proje sahibi tarafından tanınmayan kullanıcıların önerilerinin kabul oranı %71,8’e düşerken, kullanıcının kadın olduğu bilindiği durumda bu oran %62,5’e kadar düşüyor.

İlgili İçerikler

Bilgisayar ve İnternet

1939 yılında eğitim öğretime başlayan Cebeci Ortaokulu, devlet okulları arasında Ankara genelinde ilk kez oyun kodlama yarışmasının yapılmasına öncülük etti. “Oyunumu Kodluyorum” adıyla düzenlenen yarışma TÜBİTAK’ın yanı sıra EBA, Hacettepe Stem & Maker Lab, Roketsan, Havelsan gibi kurumların desteğiyle yapıldı.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK’ın kamu kurumlarında açık kaynaklı yazılımlar ve teknolojilerinin yaygınlaştırılması ve bu konulardaki farkındalığın artırılması için bu yıl üçüncüsünü düzenleyeceği Kamu Açık Kaynak Konferansı 25-26 Ekim 2017 tarihleri arasında Ankara Congresium'da gerçekleştirilecek.

Bilgisayar ve İnternet

Hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olan bilgisayarların nasıl çalıştığı birçoğumuz için karmaşık bir bulmaca gibidir. Bu inanışın doğru olmadığını düşünen Minnesota Üniversitesi’nden Paul Boswell, çocuklara ve yetişkinlere programlamayı eğlenceli bir şekilde öğretmek için bir oyun geliştirdi.

Bilgisayar ve İnternet

Spor karşılaşmalarında genellikle çoğunluğun favorisi olan bir taraf vardır. Bu değerlendirme, takımın ya da oyuncunun performansına göre yapılır.

Bilgisayar ve İnternet

Tesla’nın otomatik pilot kazasını inceleyen ABD’nin Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu'nun raporu, kazadan önceki 37 dakika boyunca sistemin sürücüyü ellerini direksiyon üzerinde tutması için yedi kez uyardığını gösteriyor.

Bilgisayar ve İnternet

Günümüzde hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olan kişisel bilgisayarlar 1980’li yılların başından itibaren kullanılmaya başlandı.

Bilgisayar ve İnternet

Günümüzde çevreyle ilgili problemler arasında en önemlilerinden biri olan hava kirliliği özellikle sanayileşmiş şehirlerde yaşayan insanlar için tehlike oluşturuyor.

Bilgisayar ve İnternet

Çoğumuz kullandığımız monitörlerde çözünürlük, renk kalitesi gibi unsurları ön planda tutarken e-spor tutkunlarının derdi bambaşka.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK’ın üniversite öğrencileri arasında düzenlediği proje yarışmasının final sergisi 22 Ekim 2016 tarihinde...

Bilgisayar ve İnternet

Son yıllarda ortaya çıkan ve fidye yazılım (ransomware) adı verilen kötü amaçlı yazılımlar birçok kişinin ve kuruluşun kâbusu olmuş durumda.