Skip to content Skip to navigation

Cinsiyet Ayrımcılığı Kod Yazılımında da Varmış

Dr. Murat Yıldırım
07/03/2016 - 15:41

Dünyanın pek çok ülkesinde erkeklerle aynı işi yapan kadınlara ortalama olarak daha az maaş verildiği bilinen bir gerçek. Cinsiyetin çok daha az önem taşıdığını düşündüğümüz dijital dünya da ne yazık ki bir istisna değilmiş.

Yazarlarının şimdiye kadar cinsiyet ayrımcılığı üzerine yapılan en geniş kapsamlı araştırma olarak adlandırdıkları çalışmaya göre, kadın programcılar tarafından üretilen yazılımlar erkek programcıların yazılımlarından daha fazla beğeniliyor. Fakat yazılımlar paylaşılırken programcının cinsiyeti kadın ise kabul oranları ciddi şekilde azalıyor. Araştırma açık kaynak programların paylaşıldığı Github isimli yazılım depolama ve paylaşma servisi üzerinde yapıldı. Bu servisi kullanan yaklaşık 10 milyon kullanıcı varken bu kullanıcıların sadece 1,4 milyonu cinsiyet bilgisini profilinde paylaşıyor. Bu serviste kullanıcılar devam eden bir proje için yazılım ekleme önerisinde bulunabiliyor. Kaliforniya Politeknik Üniversitesi ve Kuzey Karolayna Üniversitesi’nden araştırmacılar ilk önce kadınlar tarafından yapılan önerilerin kabul oranının (%78,6) erkekler tarafından yapılan önerilerin kabul oranından (74,6) daha fazla olduğunu belirledi. Bu sonuca şaşıran araştırmacılar daha sonra proje sahibinin ve öneri sahibinin birbirini tanımadığı durumu inceledi. Elde edilen sonuçlara göre, cinsiyeti bilinmeyen ve proje sahibi tarafından tanınmayan kullanıcıların önerilerinin kabul oranı %71,8’e düşerken, kullanıcının kadın olduğu bilindiği durumda bu oran %62,5’e kadar düşüyor.

İlgili İçerikler

Bilgisayar ve İnternet

Özellikle gençlerin yakından takip ettiği, çevrimiçi bir ortam olarak tanımlanan sosyal medya adeta dijital dünyamız haline geldi. Gençler gün boyu -hatta geceleri- sosyal medya aracılığı ile sosyal ilişkiler kuruyor, bilgi ediniyor ve çeşitli konularda paylaşımlarda bulunuyor. Peki, sosyal medyayı bu kadar yoğun kullanmanın, sağladığı çeşitli faydaların yanı sıra, olumsuz etkileri de olabilir mi?

Bilgisayar ve İnternet

Bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Science Advances’ta yayımladıkları bir makalede yapay zekâ yardımıyla çok hızlı bir biçimde yeni metalik camlar tasarlamayı ve üretmeyi başardıklarını açıkladı.

Bilgisayar ve İnternet

Çocuklar nesneleri evirip çevirerek, tutup bırakarak ya da itip çekerek oyunlar oynar. Bu, küçük yaşlardan itibaren fiziksel dünyayı keşfetmelerinin bir yoludur. İşte şimdi Google’a ait DeepMind’dan ve California Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından eğitilen bir yapay zekâ uygulaması bu tür bir oyun davranışının ilk aşamalarını sergiliyor.

Bilgisayar ve İnternet

Ankara Altındağ Cebeci Ortaokulu tarafından bu yıl 2.’si düzenlenen “Oyunumu Kodluyorum Yarışması”nın ödül töreni 12 Nisan 2018 tarihinde Ankara’da gerçekleştirildi. Geçtiğimiz yıl yalnızca Ankara’daki okulların katıldığı yarışmada bu yıl Türkiye genelinden birçok okul yer aldı.

Bilgisayar ve İnternet

2 Nisan’da başlayan 23. Ulusal Ortaokul Bilim Olimpiyatları ve 26. Ulusal Bilim Olimpiyatları birinci aşama sınavı başvuruları 24 Nisan’da sona eriyor.

Bilgisayar ve İnternet

ABD’de bulunan Brain of Things adlı bir şirket “robot ev” adını verdikleri apartman daireleri üzerinde çalıştıklarını duyurdu. Bu daireler çok yoğun olarak algılayıcılarla, otomatik aksesuar ve cihazlarla donatılıyor.

Bilgisayar ve İnternet

Zekâ genel anlamda kavrama, öğrenme, problem çözme, planlama gibi bilişsel özelliklerin kapasitesi olarak tanımlanabilir. Bilgisayarlara bu yeteneklerin kazandırılması olarak nitelendirebileceğimiz yapay zekâ önemli bir araştırma alanı.

Bilgisayar ve İnternet

Bugün ülkemizde internet kullanımının 25. yıl dönümü. 12 Nisan 1993’te TÜBİTAK ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nin (ODTÜ) iş birliği ile başlatılan TR-NET projesi kapsamında 64 Kbps kapasiteli bir kiralık hat kullanılarak ODTÜ ile ABD’deki Ulusal Bilim Vakfı Ağı (NSFNet) arasında ilk internet bağlantısı kuruldu.

Bilgisayar ve İnternet

Berkeley’deki (ABD) Kaliforniya Üniversitesi araştırmacıları farklı türlerde, daha önce karşılaşmadığı nesneleri tutup kaldırmayı başaran yeni bir robot tasarladı. Bu basit bir iş gibi görünebilir. Birtakım nesneleri tutup kaldıran robotlar endüstride yaygın olarak kullanılıyor.

Bilgisayar ve İnternet

İnönü Üniversitesi Bilgoritma Topluluğu tarafından düzenlenen Robocot 2018, 4-6 Mayıs tarihleri arasında Malatya Turgut Özal Kongre ve Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilecek.