Skip to content Skip to navigation

Çocuklar Büyük Sayıları Kavrayabiliyor

Dr. Mahir E. Ocak
21/01/2014 - 19:46

Araştırmalar üç yaşındaki çocukların sayıları kavrama yetisinin düşünülenden çok daha fazla gelişmiş olduğunu gösterdi. Bu, ilkokula başlayan çocukların şu anda uygulanandan daha kapsamlı bir matematik eğitimine hazır olabileceği anlamına geliyor.

Çok basamaklı sayıların kavranması için bu sayılardaki rakamların basamak değerlerinin de anlaşılması gerekir. Örneğin 45 sayısındaki 4 rakamı onlar basamağında olduğu için basamak değeri 40'tır. Benzer şekilde 857 sayısındaki 8 rakamı yüzler basamağında olduğu için basamak değeri 800, 5 rakamı onlar basamağında olduğu için basamak değeri 50'dir. Okula yeni başlayan çocukların matematikte hızlı bir gelişim gösterebilmesi için çok basamaklı sayılardaki rakamların basamak değerlerini iyice anlamaları gerekiyor. Çünkü bu konunun kavranması hem basit matematik işlemlerinin hem de daha karmaşık problemlerin çözümlerinin kolayca anlaşılması için bir ön koşul.

Daha önceleri çocukların çok basamaklı sayıları ve bu sayılardaki rakamların basamak değerlerini kavrayamadığı düşünülüyordu. Ancak Michigan Eyalet Üniversitesi araştırmacılarının Child Development'ta yayımladığı araştırma sonuçları bunun doğru olmadığını gösteriyor. Yaşları 3 ile 7 arasında değişen çocuklar üzerinde yapılan deneyler, çocukların basamak değerini anlama konusunda tahmin edilenden çok daha iyi olduğunu gösterdi. Kavrama yeteneği beklendiği gibi yaş ile birlikte artıyor. Araştırmayı yapan ekibin üyelerinden Kelly Mix, bu durumun sebebinin günümüzde çocukların sık sık çok basamaklı sayılarla -örneğin etiketlerin üzerindeki fiyatlarla ya da binaların üzerindeki adres numaralarıyla- karşılaşmasından kaynaklandığını düşünüyor. Çocukların yazılı olarak gördüğü çok basamaklı sayıları sözlü olarak duyması da kavrayışlarının gelişmesini sağlıyor.   

İlgili İçerikler

Beyin ve Sinir Bilim

Bilimsel çalışmalar, gebelikleri sırasında organofosfatlar olarak adlandırılan böcek öldürücülere maruz kalan annelerin çocuklarında zekâ geriliği, öğrenme zorluğu, hafıza ve dikkat sorunlarının ortaya çıkma oranının yüksek olduğunu gösteriyor. 

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, Her zaman olduğu gibi geçen ay çözümünü size bıraktığımız problemle başlayalım: Israel Schiffmann - Svenska Dagbladet, 1929

Beyin ve Sinir Bilim

İnsanlar arasında sağ elini kullananların oranının %90, sol elini kullananların oranının yaklaşık %10 ve her iki elini de kullananların oranının ise %1’den az olduğu biliniyor. 

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, Yine ilginç bir satranç problemini sizinle birlikte çözeceğiz. Ama önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümünü görelim.

Beyin ve Sinir Bilim

Dr. Tolga Çukur Ulusal Manyetik Rezonans Araştırma Merkezi’nde (UMRAM) manyetik rezonans görüntüleme teknikleri ile gerçekleştirdiği araştırmalarını anlatıyor.

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, Geçen ay sorduğumuz problemi hatırlayalım. Birincilik ödülü kazanmış bu problemde siyahın yapabileceği bütün hamlelere karşı beyazın “hazır” matları olduğunu görüyoruz.

Beyin ve Sinir Bilim

İtalya’da düzenlenen turnuvada büyük usta (GM) olma yolundaki son basamağı da tamamlayarak 12 yıl 10 ay 13 günlükken profesyonel satranç tarihinde bu unvanı alan en genç ikinci kişi oldu.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Haziran 2018 probleminin çözümüne ve Temmuz 2018 problemine yer veriyoruz.

Beyin ve Sinir Bilim

Kanada’daki McGill Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmada araştırmacılar insanların beyninin ön kısmına sadece birkaç dakikalık manyetik uyarı vererek müzik beğenilerini değiştirebildiklerini keşfetti.

Beyin ve Sinir Bilim

Alzheimer hastalığına yakalanma ihtimali yüksek olan kişilerin beyinlerindeki değişimleri hastalığa teşhis konmadan on yıl önce tespit edebilen yapay zekâya dayalı bir teknik geliştirildi. Teknik, beyinden alınan manyetik rezonans (MR) görüntülerini kullanarak beynin farklı bölgelerinin ne şekilde bağlantılandığının belirlenmesini sağlıyor.