Skip to content Skip to navigation

Daha Sağlıklı Beslenme Daha İyi Uykuya Bağlı

Dr. Tuba Sarıgül
05/02/2018 - 17:22

Sağlıklı ve yeterli uyku, şeker yeme isteğinizin azalmasını dolayısıyla daha sağlıklı bir beslenme düzenine sahip olmanızı sağlayabilir.

Bilim insanları uykunun beslenme bozukluklarından kaynaklanan sağlık sorunlarıyla bağlantılı olduğunu düşünüyor. Ancak bu konuda yapılan araştırmaların sayısı çok fazla değil.

Sonuçları American Journal of Clinical Nutrition dergisinde yayımlanan araştırmada bilim insanları kısa uyku süresi ile kilo alımı arasındaki ilişkiyi belirlemeye çalıştı. Bu amaçla, günde 7 saatten az uyuyan (yetişkinler için tavsiye edilen günlük uyku süresi 7-9 saattir) 42 katılımcının yarısına, günlük uyku sürelerini uzatmak ve uyku kalitelerini artırmak için çeşitli tavsiyeler verildi. Diğer katılımcılar ise kısa süreli uyku alışkanlıklarına devam etti.

Uyku sürelerini uzatmaları istenen katılımcılara uyku kalitelerini artırabilmek için uykudan önce kafein almamaları, çok aç ya da tok uyumamaları ve rahatlatıcı egzersizler yapmaları tavsiye edildi. Deney sonucunda bu katılımcıların yarısının uyku sürelerinin arttığı belirlendi. Uyku süreleri artan katılımcı grubunun aynı zamanda günlük basit şeker tüketimlerinin ortalama 10 gram azaldığı görüldü. 

Basit şekerler (örneğin glikoz ve fruktoz) besinlerde doğal olarak bulunabilen ya da yiyeceklere sonradan ilave edilebilen maddelerdir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) çocuklarda ve yetişkinlerde günlük basit şeker tüketiminin, toplam alınan enerji miktarının %10’undan az olması gerektiğini söylüyor. Bu durumun nedeni ise basit şekerlerin yüksek enerji değerine sahip olmasına rağmen temel besin öğeleri açısından fakir olması. Dolayısıyla fazla basit şeker tüketimi kilo alımına ve obeziteye neden olabiliyor.

Araştırmacılara göre bu sonuçlar uyku süresindeki artışın sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanmada anahtar role sahip faktörlerden biri olduğunu gösteriyor olabilir.

İlgili İçerikler

Tıp ve Sağlık

Bir sabah uyandınız. Ancak yataktan hiç çıkmak istemediniz. Boğaz ağrısı ve öksürük de cabası. Peki, ama neden? 1676 yılında Hollandalı mikrobiyolog Antonie van Leeuwenhoek göl suyunu kendi tasarımı olan mercekli mikroskopta incelerken farklı bir canlı türü keşfetti.

Tıp ve Sağlık

Dünya genelinde kanser, diyabet ya da bulaşıcı hastalıklar nedeniyle birçok kişi hayatını kaybediyor. Doktorların uyarıları, düzenli sağlık kontrolleri ve sağlıklı yaşam uygulamaları ile bu hastalıkların önüne geçilmeye çalışılıyor.

Tıp ve Sağlık

Cep telefonlarının ve klavyelerin klozet kapaklarından daha kirli olduğunu biliyor muydunuz?

Tıp ve Sağlık

Utah Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı üç boyutlu yazıcılarla canlı hücrelerden bağ doku, tendon ve omurga üretmek için bir yöntem geliştirdi. Gelecekte bu yöntemle üretilen dokular tedavi amacıyla kullanılabilir.

Tıp ve Sağlık

ABD’li biyolog Ross G. Harrison 1907’de erişkin bir kurbağadan elde ettiği lenf sıvısında kurbağa sinir hücrelerini büyütmeyi başardı.

Tıp ve Sağlık

Nobel Fizyoloji veya Tıp Ödülü bu yıl, kanser tedavisi için bağışıklık sistemini hedef alan yöntemlerin geliştirilmesine yaptıkları katkılar sebebiyle James P. Allison ve Tasuku Honjo'ya verildi.

Tıp ve Sağlık

Dünya Sağlık Örgütü tarafından geçtiğimiz haziran ayında güncellenen Uluslararası Hastalık Sınıflandırması’na video oyunu oynama bozukluğu eklendi.

Tıp ve Sağlık

Bir grup araştırmacı, göz muayeneleri sırasında erken Alzheimer teşhisine imkân veren bir yöntem geliştirdi.

Tıp ve Sağlık

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar otizmli çocuklarda terapi amaçlı kullanılabilecek robotlar için bir yapay zekâ uygulaması geliştirdi.

Tıp ve Sağlık

Yaz ayları birçoğumuz için dinlendiğimiz, seyahat ettiğimiz ve yeni yerler keşfettiğimiz bir dönem. Açık havada yaptığımız etkinliklerin arttığı bu sıcak günlerde yuvalarını terk eden sürüngenler, örümcekler ve böceklerle karşılaşma olasılığımız diğer mevsimlere göre daha yüksek.