Skip to content Skip to navigation

Denizlili Yusuf’un Hikâyesi

Dr. Zeynep Bilgici
22/08/2014 - 09:37

Başarıya giden yolda önce istemek gerekir, değil mi? Önce bir kalem istersin okula giderken, bir de yazacağın bir kâğıdın olsun, yeter. Dahası okumayı öğrenirsin ve kitaplar istersin, her biten kitabın ardından bir yenisini…

Denizli’nin Bekilli ilçesinde doğan Yusuf da istemişti. İlkokul, ortaokul derken liseye gitmek istedi. Fakat lise yoktu kasabasında. Bu yüzden erken yaşta ailesinden ayrıldı, çünkü okumak istiyordu. Okuldan odasına döndüğünde sıcak çorba kokusu yoktu ya da geceleri üstü açık kaldı mı diye kontrol eden biri. Fakat azimliydi ve başarmalıydı. Zor bir yolu seçti ve biliyordu hiçbir zafere çiçekli yollardan gidilemeyeceğini. Hem belki arkadaşları kadar şanslı da değildi. Okumak için çalışması da gerekiyordu. Babasının Pamukkale’de açtığı, yazları açık olan şarap dükkânını çalıştırdı tek başına. Genç yaşında hayatın yükü çoktan binmişti omuzlarına. O yük ona engel olmadı benzerlerinin aksine. Çalıştı. Okul devresinde lisede, yazları ise dükkânda… Lise bitti ve o artık üniversitedeydi. İstanbul Teknik Üniversitesi Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi Uçak Mühendisliği Bölümü’nü (eski adıyla Makina Fakültesi Uçak Mühendisliği Bölümü) kazandı. Derken üniversite bitti ve o, umutsuz bir şekilde yaptığı burs başvurusunun kabul edilmesi ile Kanada yollarına düştü. Onun için ilk değildi ki memleketinden ayrılmak. Hem bu kez bir öncekinden daha şanslıydı, çünkü ömür boyu birlikte yürüyeceği hayat arkadaşı da yanındaydı. Liseden beri gönlünü kaptırdığı Nesrin kız…

Prof. Dr. Yusuf Altıntaş’ın hikâyesinin bir bölümünü kalemimiz yettiğince anlatmaya çalıştık. Yirmili yaşlarında doktora eğitimi için ülkemizden ayrılan Yusuf Hocamızın bugün hangi konular üzerinde araştırmalar yaptığını gelin kendisinden öğrenelim.

TÜBİTAK Bilim Genç: İstanbul Teknik Üniversitesi’nden uçak mühendisi olarak mezun oldunuz. Sonra Kanada’da Makine İmalat Bölümü’nde doktora yaptınız. Bugün araştırmalarınızı yoğunlaştırdığınız konular neler?

Prof. Dr. Yusuf Altıntaş: Uçak mühendisi olarak iş bulmada zorlanabilirim düşüncesiyle makine tasarım ve imalatı ile ilgili bir alana geçtim. Bu konuda uzmanlık eğitimi aldım ve bu konudan hayatım boyunca sapmadım. Bugün üzerinde çalıştığım konuları iki gruba ayırabiliriz. Birinci grupta talaşlı imalat mekaniği ve dinamiği bulunuyor. Talaşlı imalat istenen parça geometrisini elde etmek için başlangıç parçası üzerinden farklı şekil ve büyüklüklerde talaş kaldırılarak istenilen geometrik şekli verme işlemidir. Araştırmalar kapsamında, kullandığımız takım tezgâhlarının bilgisayar ile kontrolünü (CNC dizayn) sağlayacak çalışmalar yapıyoruz. Bunların yanı sıra mikro boyutta imalat ile üretim tekniklerinin sanal ortamdaki simülasyonları üzerinde de çalışıyoruz. İkinci grupta ise mekatronik alanı bulunuyor. Bu alan makine, elektronik, yazılım ve kontrol mühendisliklerinin yaptığı işleri bir arada barındırır. Biz de araştırmalarımızda fizik, mukavemet, titreşim, kontrol, malzeme ve ölçme tekniklerini, geliştirdiğimiz matematiksel modellerde harmanlayıp makine tasarım ve imalatına uyguluyoruz. Örneğin uçak parçalarının işleme maliyetleri 10.000 ile 150.000 dolar arasında değişebiliyor. Geliştirdiğimiz matematiksel modeller parçanın sanal ortamda, henüz üretim aşamasına geçilmeden, fizik ilkelerine göre işlenmesini ve dolayısıyla gerçek imalat sırasındaki hataların en aza indirilip imalat verimliliğinin %50’lerin üzerinde bir oranla artırılmasını sağlıyor.

TÜBİTAK Bilim Genç: Peki, bütün bu araştırmaları sanayiye nasıl aktarıyorsunuz?

Prof. Dr. Yusuf Altıntaş: Üniversitedeki çalışmalarımız tamamen temel araştırmalar üzerine kurulu. Her çalışmayı bilimsel dergilerde yayımlıyoruz. Hatta yayımlarımız imalat konusunda dünyada en çok atıf alma rekoruna sahip. Şöyle ki, 1994-2014 arası toplam atıf sayımız 13.000’nin üstünde olup, h indeksi 63’tür. Bilim insanının başarısını ölçmek ya da ne kadar "iyi" olduğunu tespit etmek için kullanılan yöntemlerden biri olan h-indeksin bu kadar yüksek olması çalışmalarımızın ne kadar kabul gördüğünü de açıkça gösteriyor.

Bütün bu araştırmalar sonucunda yoğun matematik ve fizik bilgisi kullanılan teknolojiler geliştiriyoruz. Geliştirdiğimiz teknolojileri üniversite desteği ile kurduğumuz özel şirketimiz vasıtasıyla ağır sanayiye aktarıyoruz. Bilimsel çalışmanın sanayi için hazırlanması ve pazarlanması tamamen özel şirketin satış gelirlerinden karşılanıyor.

TÜBİTAK Bilim Genç: Çalışmalarınızda ortaya çıkan ürünler en çok hangi alanlarda kullanılıyor?

Prof. Dr. Yusuf Altıntaş: Laboratuvarımızda üretilen ve bilgisayar programlarında paketlenen teknolojiler pek çok ülkedeki havacılık, ağır makine sanayisi ve imalat araştırma merkezlerinde kullanılıyor. Sayıları yüz sekseni aşan bu merkezler arasında Türkiye’deki TAİ, TEİ ve Alp Havacılık ile dünyanın farklı ülkelerinden pek çok şirket var. Bunlara örnek olarak Boeing, Airbus, Bombardier, Embraer, IHI, Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries, Prat & Whitney, ASCO ve GKN gibi havacılık şirketlerini; Sandvik, Kennametal ve Mitsubishi Material gibi takım şirketlerini; Makino, Mazak, Mori Seiki, SNK, Brother, Starrag Heckert, Hermle, Quaser, Hartford, Hyundai, Royal Precision, YCM gibi tezgâh şirketlerini verebiliriz.

TÜBİTAK Bilim Genç: 2013 TÜBİTAK Özel Ödülü’ne layık görüldünüz. Bununla ilgili olarak neler hissediyorsunuz?

Prof. Dr. Yusuf Altıntaş: Beni, TÜBİTAK Özel Ödülü’ne eski asistanlarım ve akademik arkadaşlarım önerdiler. TÜBİTAK öncesi Kanada’da ve Amerika’da aldığım ödüllerin yanı sıra uluslararası niteliğe sahip ödüllere de layık görüldüm. Örneğin Kanada’daki Kraliyet Bilim Akademisi’nin ve Mühendisler Akademisi’nin asil üyeliğine seçilen ilk Türk mühendisim. 2011 yılında Kanada’nın en iyi mühendisi seçilip Mühendisler Odası tarafından altın madalya ile ödüllendirildim. Ayrıca Stuttgart ve Budapeşte üniversitelerinden özellikle imalat mekaniği, dinamiği ve kontrol teorileri gibi alanlara yaptığım bilimsel katkılar dolayısıyla onursal mühendislik doktoraları aldım. Fakat memleketimden aldığım üstün akademik ödülün yeri benim için çok başka.

TÜBİTAK Bilim Genç: Bir de bu ödülü bağışladığınızı biliyoruz. Bundan da bahsedebilir misiniz?

Prof. Dr. Yusuf Altıntaş: Ben çok kolay şartlar altında okumadım. Bunu unutmadığım için de TÜBİTAK’tan aldığım 50.000 TL’nin tümünü kasabamda ilköğrenimini tamamlamış, üniversitede okuyan, ihtiyaç sahibi öğrencilere Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği aracılığı ile hibe ettim. Şu anda bu bursla okuyan sekiz genç var. Memleketimin bana gösterdiği ödül verme cömertliğini en azından bu şekilde geri ödeme fırsatı bulduğum için mutluyum.

 

İlgili İçerikler

Malzeme Bilimi

Bir grup araştırmacı, üzerine ışık tutulduğunda kasılan bir tür polimer (tekrar eden birimlerden oluşan zincir biçimli uzun molekül) geliştirdi. Ağırlıkları kaldırmayı başarabilen malzemeden yapay kas üretiminde yararlanılabilir.

Malzeme Bilimi

Her yıl milyonlarca araba lastiği kullanılamaz hale geliyor. Çöplüklerde ve atık depolarında biriken bu lastikler hem çevreyi kirletiyor hem de sağlığı tehdit ediyor. Üstelik esnek ve dirençli oldukları için doğada yok olmaları çok uzun yıllar alıyor.

Malzeme Bilimi

Uluslararası bir araştırma grubu bir tür örümcek ipeğinin neme maruz kaldığında kısaldığını ve büküldüğünü keşfetti. Gelecekte örümcek ipeği kullanarak yapay kaslar üretmek mümkün olabilir. Dr. Dabiao Liu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırmanın sonuçları Science Advances’ta yayımlandı.

Malzeme Bilimi

Northwestern Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, kendini onaran metal kaplaması geliştirdi. Malzeme çizildikten, kazındıktan ya da çatladıktan sonra sadece saniyeler içinde kendini onarabiliyor. 

Malzeme Bilimi

Aralarında ODTÜ öğretim üyesi Dr. Sezer Özerinç'in de yer aldığı uluslararası bir araştırma grubu, kendi geliştirdikleri bir yöntemi kullanarak özel bir nikel folyo üretti. Yapısı ve yoğunluğu ahşaba benzediği için metal ahşap olarak adlandırılan malzeme çelik kadar güçlü.

Malzeme Bilimi

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Malzeme Bilimi

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.

Malzeme Bilimi

Kaliforniya Üniversitesi San Diego’da çalışan bir grup bilim insanı, üç boyutlu esnek elektronik cihazlar üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.

Malzeme Bilimi

Günümüzde kullanılan su geçirmez kumaşların hem çevreye hem de sağlığa zararlı olmaları önemli bir sorun. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar bu soruna çözüm olabilecek yeni bir kaplama malzemesi geliştirdi.

Malzeme Bilimi

Bilim dünyasında yeni keşifler yapmak için hayal gücünün ne kadar önemli olduğunu gösteren bir çalışma Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden geldi. Dr. Ruike Zhao, Japon kâğıt sanatlarından biri olan kirigamiden ilham alarak esnek yüzeylere yapıştırılan bantlar için bir çözüm üretti. Kirigami, kâğıdın katlanıp üzerinde kesikler açılarak biçimlendirildiği bir sanat dalı.