DNA’da Bilgi Depolamak

Görkem Saylam
26/02/2015 - 09:05

Binlerce yıl öncesinden kalma antik metinler, atalarımıza ve yok olmuş kültürlere dair bize çeşitli bilgiler sunuyor. İçinde bulunduğumuz dijital bilgi çağında ise veriler sabit disklerde ve diğer elektronik depolama aygıtlarında saklanıyor. Ancak bu aygıtların verileri bırakın binlerce yılı sadece 50 yıl bile korunması mümkün değil. Verileri çok daha uzun süre hafızada tutabilecek teknolojiler geliştirmeye çalışan araştırmacılar yeni bir yöntem buldu. Bu yöntem ile verilerin 1 milyon yıldan daha uzun bir süre ve hatasız bir biçimde DNA’da saklanabileceği düşünülüyor.

Fosillerdeki DNA molekülleri uzun süre değişmeden kalabiliyor. Zürih Teknoloji Enstitüsü Kimya ve Uygulamalı Biyobilimler Bölümü’nden Robert Grass liderliğindeki araştırmacılar, bu durumdan esinlenerek sentetik bir fosil geliştirdi ve İsviçre’ye ait 1291 Federal Beyannamesi ile Arşimet’in Mekanik Teorem Metotları’nı DNA molekülleri üzerine kodladı. Cam kap içinde saklanan moleküllerdeki bilgiler daha sonra okunabiliyor.

Araştırmacılar DNA moleküllerinde kodlanan bilgelerin ne kadar uzun süre korunabileceğini sınamak için DNA moleküllerini sıcaklığı 60 ile 70oC arasında olan bir ortamın içine koydu. Moleküllerin bu kadar yüksek sıcaklıklarda sadece birkaç hafta kalması, doğal koşullar altında yüzlerce yıl geçmesine denk geliyor. Deneyler sonucunda bu yöntemin bilgileri korumakta hayli başarılı olduğu görüldü.

Oklu kirpiler, kemiriciler takımının üyeleri olup bilinen kirpilerden farklıdırlar. Otçul olarak beslenirler ve daha iridirler. Tarım alanlarına herhangi bir zarar vermezler ve tek başlarına...

Dünyanın en uzun ağacı Kaliforniya Sekoya Ulusal Parkı’nda bulunan 115,7 metre uzunluğunda, servigiller familyasının sahil sekoyası türünden bir ağaç olan Hyperion.

Bir grup araştırmacının yaptığı bilimsel çalışmalar Meksika Körfezi’nin derinliklerinde yaşayan bir tür solucanın en uzun ömürlü hayvanlardan biri olabileceğini gösteriyor.

Mumyalar, içinde bulundukları koşullar nedeniyle derileri ve organları çürümeyen ölülerdir.

Bitkiler kökleri vasıtasıyla suyu topraktan alır ve taşıma sisteminin bir parçası olan ksilem boruları ile suyu yukarıya doğru yani gövdelerinden yapraklarına kadar iletir.

Balıklar kemikli ve kıkırdaklı olmak üzere ikiye ayrılır. Köpekbalıkları ve vatozlar kıkırdaklı balıklardır. Bunların dışındakiler kemikli balıklardır.

Bu soruya çok farklı cevaplar verilebilir. Ancak okyanuslarda yaşayan mikroskobik canlılar olan fitoplanktonlar için en önemli organizma...

Bir grup araştırmacı, ilkel bir sinema filmini canlı hücrelerin DNA’sına kodlamayı ve daha sonra filmi yeniden oynatmayı başardı.

Su altı belgesellerinde gördüğümüz mercanlar belki çok çeşitli renklerinden, belki değişik yapılarından, belki de mücevhere benzemelerinden dolayı ilgimizi çeker.

Ne bir balina ne de bir ağaç... Yaşayan en büyük organizma bal mantarıdır (Armillaria ostoyae). Bal mantarının kapladığı alan, daha doğrusu büyüklüğü 965 hektar.