DNA’da Bilgi Depolamak

Görkem Saylam
26/02/2015 - 09:05

Binlerce yıl öncesinden kalma antik metinler, atalarımıza ve yok olmuş kültürlere dair bize çeşitli bilgiler sunuyor. İçinde bulunduğumuz dijital bilgi çağında ise veriler sabit disklerde ve diğer elektronik depolama aygıtlarında saklanıyor. Ancak bu aygıtların verileri bırakın binlerce yılı sadece 50 yıl bile korunması mümkün değil. Verileri çok daha uzun süre hafızada tutabilecek teknolojiler geliştirmeye çalışan araştırmacılar yeni bir yöntem buldu. Bu yöntem ile verilerin 1 milyon yıldan daha uzun bir süre ve hatasız bir biçimde DNA’da saklanabileceği düşünülüyor.

Fosillerdeki DNA molekülleri uzun süre değişmeden kalabiliyor. Zürih Teknoloji Enstitüsü Kimya ve Uygulamalı Biyobilimler Bölümü’nden Robert Grass liderliğindeki araştırmacılar, bu durumdan esinlenerek sentetik bir fosil geliştirdi ve İsviçre’ye ait 1291 Federal Beyannamesi ile Arşimet’in Mekanik Teorem Metotları’nı DNA molekülleri üzerine kodladı. Cam kap içinde saklanan moleküllerdeki bilgiler daha sonra okunabiliyor.

Araştırmacılar DNA moleküllerinde kodlanan bilgelerin ne kadar uzun süre korunabileceğini sınamak için DNA moleküllerini sıcaklığı 60 ile 70oC arasında olan bir ortamın içine koydu. Moleküllerin bu kadar yüksek sıcaklıklarda sadece birkaç hafta kalması, doğal koşullar altında yüzlerce yıl geçmesine denk geliyor. Deneyler sonucunda bu yöntemin bilgileri korumakta hayli başarılı olduğu görüldü.

Bazı kuş türleri günler, haftalar hatta aylarca yere inmeden havada kalabiliyor. Bu süreçte uyuyup uyumadıkları ise kesin olarak bilinmiyordu. Havadayken beyinlerinin bir yarısı uyku durumunda, diğer yarısı ise uyanık durumdayken uyku ihtiyaçlarını karşılayabildikleri düşünülüyordu.

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).

Yassı balıklar adlarını vücutlarının yassı olmasından dolayı alırlar. Deniz tabanında kum gibi yumuşak zeminli yerlerde yaşayan bu canlılar, vücut yapıları nedeniyle kum üzerinde fark edilmeden hayatlarını devam ettirebilirler. Yassı balıklar onları ilginç kılan bir özelliğe sahip: göz göçü.

Atmosferin ısınmasına sebep olan ve sera gazları olarak adlandırılan gazlardan biri de karbondioksit (CO2).

Mikro fotoğrafçılık yarışması Nikon Small World 2017’nin kazananları belli oldu.

Oxford Üniversitesi'nin Zooloji Bölümü’nde çalışan araştırmacılar, örümcek ağlarının, üzerlerindeki yapışkan maddelerin elektriksel özellikleri...

ABD’deki Duke Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, bakterileri sentetik bir genle programladı. Genin kodladığı protein, bakteri kolonisine dağılıyor ve koloninin civardaki inorganik maddeleri toplamasını sağlıyor.

Oklu kirpiler, kemiriciler takımının üyeleri olup bilinen kirpilerden farklıdırlar. Otçul olarak beslenirler ve daha iridirler. Tarım alanlarına herhangi bir zarar vermezler ve tek başlarına...