DNA’ya Kaydedilen Sinema Filmi

Dr. Mahir E. Ocak
25/07/2017 - 09:39

Bir grup araştırmacı, ilkel bir sinema filmini canlı hücrelerin DNA’sına kodlamayı ve daha sonra filmi yeniden oynatmayı başardı. Geliştirilen yöntemin gelecekte hücrelerde meydana gelen değişimlerin kaydını tutmak için kullanılması planlanıyor. Dr. Seth L. Shipman ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Nature’da yayımlandı.

Araştırmacılar yaptıkları deneylerle ilk olarak bir insan eli görüntüsünün bakterilerin içine yerleştirilen DNA’ya kaydedilebileceğini ve daha sonra bu görüntünün geri alınabileceğini göstermiş. Daha sonra 1870’lerde çekilmiş ilkel bir sinema filminin kareleri de benzer biçimde kodlanmış ve geri alınmış.

Araştırmacılar bilgileri kodlamak için CRISPR’den yararlanmış. CRISPR bazı bakterilerde bulunan ve bağışıklık sistemi gibi görev yapan bir grup protein ve DNA’dır. Bir bakteriye virüs bulaştığında CRISPR yabancı DNA’nın bir kısmını kesip bakterinin kendi genomunda saklar. Daha sonra bu DNA’yı aynı tür virüsleri tanımak ve onlara karşı savaşmak için kullanır. Araştırmacılar CRISPR’nin bu özelliklerinden zaman içinde gerçekleşen sıralı olayları kaydetmek için yararlanmış. İlk olarak kaydedilmek istenen filmin her bir karesi tek tek DNA dizilerine kodlanmış. Daha sonra bakteriler bu DNA’lara maruz bırakılmış. Deneyler CRISPR’nin bakterinin genomunda sakladığı DNA’ları kullanarak sinema filmini %90 doğrulukla geri kazanmanın mümkün olduğunu gösteriyor.

Geliştirilen yöntemden pek çok alanda yararlanmak mümkün. Dr. Shipman, kendi nihai amaçlarınınsa sinir hücrelerinde meydana gelen değişiklikleri kaydederek beyin üzerinde araştırmalar yapmak olduğunu belirtiyor.

Acı biberde yanma hissine neden olan kapsaisin adı verilen maddedir. Acı biber yanma ve sıcak hissine neden olsa da...

İnsanlar sarıdan kızıla, beyazdan siyaha farklı ten renklerine sahip olabiliyor. Ten rengini belirleyen ise deride bulunan melanin pigmentinin türü ve miktarı.

DNA, RNA, protein gibi biyolojik ürünlerin renkli mürekkepler yerine kimyasal maddeler içeren yazıcı benzeri bir cihazla sentezlenmesi üretim sürecini kolaylaştırıyor.

Her yıl yüzlerce deniz kaplumbağası sulardaki ya da sahillerdeki atıklara dolandıktan sonra ölüyor. Üstelik büyük çoğunluğu yumurtadan yeni çıkmış ya da çok genç kaplumbağalar. Gelecekte kirlenme artmaya devam ederse atıklara dolanarak ölen kaplumbağaların sayısının da artacağı öngörülüyor.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Lampyridae ailesinde bulunan ve ışık yayan böceklere genel olarak ateşböceği adı verilir. Dişilerin hepsi, erkeklerinse büyük çoğunluğu ışık yayar.

Bazı kuş türleri günler, haftalar hatta aylarca yere inmeden havada kalabiliyor. Bu süreçte uyuyup uyumadıkları ise kesin olarak bilinmiyordu. Havadayken beyinlerinin bir yarısı uyku durumunda, diğer yarısı ise uyanık durumdayken uyku ihtiyaçlarını karşılayabildikleri düşünülüyordu.

Son yıllarda birçok hayvan türünün yok olduğunu ya da nesillerinin tükenmek üzere olduğunu biliyoruz.

Aslında bütün ağaçlar yapraklarını döker. Ağaçların yapraklarını dökme zamanları türlerine ve hava koşullarına bağlı olarak değişir.

Dünya üzerinde yaşayan en büyük hayvan mavi balinadır (Balaenoptera musculus).