Dünyanın En Güçlü Roketi Uzayda

Dr. Tuba Sarıgül
07/02/2018 - 15:40

Günümüzde kullanılan uzay roketlerinin en güçlüsü olan SpaceX’e ait Falcon Heavy ilk deneme uçuşunu gerçekleştirmek üzere, 6 Şubat’ta Türkiye saati ile 23.45’te ABD’deki Kennedy Uzay Üssü’nden başarıyla fırlatıldı.

Fırlatmanın ilk aşamasında görev yapan üç roket motoru -roketlerin her biri Falcon 9 roketiyle eşit miktarda itiş gücü oluşturuyor- Falcon Heavy’yi Dünya’nın atmosferinin dışına taşıdı. Bu üç roketten ikisi -yardımcı motorlar- fırlatmadan yaklaşık 2,5 dakika sonra gövdeden ayrıldı ve yaklaşık 8 dakika sonra ABD’nin Florida eyaletindeki Cape Canaveral Hava Üssü’ne aynı anda dikey iniş yaptı.

SpaceX

Kalkışın ilk aşamasında görev yapan üçüncü roketin -ana motor- ise Atlantik Okyanusu üzerindeki bir platforma iniş yapması bekleniyordu. Ancak iniş sırasında roketin yavaşlamasını sağlayacak üç itki motorundan ikisi ateşlenemedi ve roket okyanus yüzeyine çarparak hasar gördü.

Falcon Heavy’nin ilk uçuş denemesi için hazırlanan animasyon

Ana motorun ayrılmasından sonra Falcon Heavy’yi yörüngeye taşıyacak olan motor ateşlendi. Uçuşun ikinci aşamasında görev yapan motor, fırlatmadan yaklaşık 28 dakika sonra durduruldu. Falcon Heavy sonraki aşamada Dünya’nın etrafındaki Van Allen Radyasyon Kuşağı olarak bilinen yoğun radyasyon bölgesinden geçti ve Falcon Heavy’yi Dünya ve Mars arasındaki yörüngeye taşıması planlanan motor tekrar ateşlendi.

Falcon Heavy ilk uçuşunda SpaceX’in sahibi Elon Musk’a ait kırmızı bir Tesla Roadster’ı uzaya taşıdı. Aracın sürücü koltuğunda ise uzay kıyafeti giymiş Starman isimli bir manken var. Ancak Mars’ın yörüngesine girmesi planlanan Falcon Heavy’nin taşıdığı Tesla Roadster’ın Güneş merkezli bir yörüngede hareket edeceği belirlendi.

NASA Jet İtki Laboratuvarı’nın HORIZONS sistemindeki verilere göre Tesla Roadster elips şeklinde bir yörüngede hareket edecek. Yörünge hareketi sırasında Tesla Roadster’ın Güneş’le arasındaki mesafe Güneş’e en yakın olduğu günberi konumundayken 148,1 milyon km (0,99 AU), Güneş’e en uzak olduğu günöte konumundayken 249,8 milyon km (1,67 AU) olacak.

HORIZONS sistemi Güneş Sistemi’ndeki gökcisimlerinin (örneğin gezegenler uydular, kuyrukluyıldızlar, asteroitler, uzay araçları) yörünge özelliklerine ait verileri takip etme imkânı sağlıyor. Bu yazının yayıma hazırlandığı tarihte -14 Şubat 2018- Tesla Roadster’ın Dünya’ya uzaklığı 2,17 milyon kilometreydi.

Başlangıçtaki hedefi Mars’ın yörüngesine girmek olan Falcon Heavy’nin taşıdığı Tesla Roadster’ın Mars’a en yakın olacağı tahmini tarih ise 8 Ekim 2020. Bir gökcisminin Mars’ın uydusu olarak hareket edebileceği yörünge bölgesinin -Hill küresi olarak isimlendirilir- yarıçapı yaklaşık 1 milyon kilometre. Ancak Tesla Roadster’ın bu tarihte Mars’ın yaklaşık 7 milyon kilometre yakınından geçeceği öngörülüyor.

Tesla Roadster’ı buradan takip edebilirsiniz.

İngiltere’deki Manchester Üniversitesinden bir grup araştırmacı, matematiksel hesaplamalar yaparak uzaydan gelen kayaç parçalarının Dünya üzerinde nerelere düştüğünü tespit etmeye çalıştı.

Bir grup gökbilimci Dünya’ya 1000 ışık yılı uzaklıkta bir karadelik keşfetti.