Ebola’ya Karşı Etkin Bir Aşı Geliştirildi

Dr. Mahir E. Ocak
11/12/2014 - 17:09

Araştırmacılar, Ebola virüsüne karşı bir aşı geliştirdi. Yirmi gönüllü üzerinde denenen aşının olumlu sonuçlar verdiği görüldü. Araştırma ile ilgili sonuçlar New England Journal of Medicine’da yayımlandı.

ABD’deki Ulusal Alerji ve Enfeksiyon Hastalıkları Enstitüsü’nde ve GlaxoSmithKline isimli bir biyoteknoloji firmasında çalışan araştırmacıların ortak çalışmasının ürünü olan aşı, Ebola virüsünün genetik materyalinden bazı parçalar içeriyor. Virüsün genetik materyalini gönüllülere enjekte etmek için, şempanzelerde soğuk algınlığına sebep olan ancak insanlar için zararsız başka bir virüs taşıyıcı olarak kullanılmış. Aşı adayı madde Ebola virüsü içermediği için hastalığa sebep olmuyor.

Araştırmacılar, aşı adayı maddeyi enjekte ettikten sonra gönüllülerin vücutlarında meydana gelen değişiklikleri takip etmiş. Dört hafta içinde gönüllülerin tamamının kanında anti-Ebola antikorları üremiş. Bunun yanı sıra aşının T-hücreleri adı verilen bağışıklık sistemi hücrelerinin oluşmasına neden olduğu da görülmüş. Araştırmaya katılan gönüllülerin hiçbirinde önemli bir yan etki gözlemlenmemiş.

Geliştirilen aşının Ebola virüsünün sebep olduğu hastalığı önleme konusunda başarılı olup olamayacağını belirlemek için gelecekte çalışmalar yapılması planlanıyor.

Türk bilim insanları tarafından geliştirilen metal kompleks bileşiğinin kolon kanseri tedavisinde kanser ilacı olarak kullanılmasına yönelik hücre kültürü ve deney hayvanları test aşamaları başarıyla geçildi. ABD ve Avrupa Birliği patent ofislerinden patenti alınan bileşiğin kanser hastaları ile gerçekleştirilecek testlerinden sonra ilaç olarak üretimine başlanabilir.

Göz tomografisi yöntemi sayesinde gözdeki mikro ölçekteki doku katmanları yüksek çözünürlükle görüntülenebiliyor. Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan bu yöntem beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.