Ebola’ya Karşı Etkin Bir Aşı Geliştirildi

Dr. Mahir E. Ocak
11/12/2014 - 17:09

Araştırmacılar, Ebola virüsüne karşı bir aşı geliştirdi. Yirmi gönüllü üzerinde denenen aşının olumlu sonuçlar verdiği görüldü. Araştırma ile ilgili sonuçlar New England Journal of Medicine’da yayımlandı.

ABD’deki Ulusal Alerji ve Enfeksiyon Hastalıkları Enstitüsü’nde ve GlaxoSmithKline isimli bir biyoteknoloji firmasında çalışan araştırmacıların ortak çalışmasının ürünü olan aşı, Ebola virüsünün genetik materyalinden bazı parçalar içeriyor. Virüsün genetik materyalini gönüllülere enjekte etmek için, şempanzelerde soğuk algınlığına sebep olan ancak insanlar için zararsız başka bir virüs taşıyıcı olarak kullanılmış. Aşı adayı madde Ebola virüsü içermediği için hastalığa sebep olmuyor.

Araştırmacılar, aşı adayı maddeyi enjekte ettikten sonra gönüllülerin vücutlarında meydana gelen değişiklikleri takip etmiş. Dört hafta içinde gönüllülerin tamamının kanında anti-Ebola antikorları üremiş. Bunun yanı sıra aşının T-hücreleri adı verilen bağışıklık sistemi hücrelerinin oluşmasına neden olduğu da görülmüş. Araştırmaya katılan gönüllülerin hiçbirinde önemli bir yan etki gözlemlenmemiş.

Geliştirilen aşının Ebola virüsünün sebep olduğu hastalığı önleme konusunda başarılı olup olamayacağını belirlemek için gelecekte çalışmalar yapılması planlanıyor.

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.