Ebola’ya Karşı Etkin Bir Aşı Geliştirildi

Dr. Mahir E. Ocak
11/12/2014 - 17:09

Araştırmacılar, Ebola virüsüne karşı bir aşı geliştirdi. Yirmi gönüllü üzerinde denenen aşının olumlu sonuçlar verdiği görüldü. Araştırma ile ilgili sonuçlar New England Journal of Medicine’da yayımlandı.

ABD’deki Ulusal Alerji ve Enfeksiyon Hastalıkları Enstitüsü’nde ve GlaxoSmithKline isimli bir biyoteknoloji firmasında çalışan araştırmacıların ortak çalışmasının ürünü olan aşı, Ebola virüsünün genetik materyalinden bazı parçalar içeriyor. Virüsün genetik materyalini gönüllülere enjekte etmek için, şempanzelerde soğuk algınlığına sebep olan ancak insanlar için zararsız başka bir virüs taşıyıcı olarak kullanılmış. Aşı adayı madde Ebola virüsü içermediği için hastalığa sebep olmuyor.

Araştırmacılar, aşı adayı maddeyi enjekte ettikten sonra gönüllülerin vücutlarında meydana gelen değişiklikleri takip etmiş. Dört hafta içinde gönüllülerin tamamının kanında anti-Ebola antikorları üremiş. Bunun yanı sıra aşının T-hücreleri adı verilen bağışıklık sistemi hücrelerinin oluşmasına neden olduğu da görülmüş. Araştırmaya katılan gönüllülerin hiçbirinde önemli bir yan etki gözlemlenmemiş.

Geliştirilen aşının Ebola virüsünün sebep olduğu hastalığı önleme konusunda başarılı olup olamayacağını belirlemek için gelecekte çalışmalar yapılması planlanıyor.

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücreleri öldürmeye imkân veren bir yöntem geliştirdi. Dr. Hokyung K. Chung ve arkadaşlarının Prof. Dr. Michael Z. Lin önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.

Geçmişte yapılan araştırmalar, yüksek tansiyonun hafif bilişsel bozukluklar ve demansla ilişkilendirilebileceğini göstermişti. Peki, bu doğru mu?

İnsan gözüne farklı kaynaklardan yayılan (örneğin Güneş, yapay aydınlatmalar, ekranlar) belirli dalga boylarında ışınlar ulaşır.

ABD ve Çin’de çalışan bir grup araştırmacı, vücuttaki tüm organları ve dokuları aynı anda bir saniye kadar kısa bir süre içinde görüntülemeye imkân veren bir sistem geliştirdi.

Obezitenin ve beslemenin uyku sağlığı üzerine etkilerine gelin yakından bakalım.

Bacağı kırılan bir atın iyileşmesi mümkün olmadığı için vurulduğunu filmlerde görmüş olabilirsiniz. Atlardaki kemik kırıklarının iyileşmesi küçük boyuttaki hayvanlardakinden ve insanlardakinden çok daha zordur. Çünkü atlar çok ağır (kütleleri 1 tona yaklaşabilir) ve büyük hayvanlardır.

Dünya nüfusunun 2050’de 10 milyara ulaşması bekleniyor. Dolayısıyla besin olarak tükettiğimiz tarım ürünlerine olan ihtiyaç her geçen gün artıyor.

ABD ve Fransa’da çalışan bir grup bilim insanı sağlıklı insanlarla sağlıklı olmayan insanların tükettikleri besinleri karşılaştırıp sağlıklı beslenmeye dair sorulara cevap bulmaya çalıştı.

Gece yatarken, sabah uyanır uyanmaz, yolda yürürken veya ders çalışırken akıllı telefonunuzu sık sık kontrol ediyor musunuz? Günlük alışkanlıklarımızdan biri olduğu düşünülse de ekran bağımlılığı teknolojik gelişmelerin beraberinde getirdiği yeni bir hastalık olabilir.

Vücudumuzu mikroorganizma adı verilen gözle görülemeyecek kadar küçük trilyonlarca canlı ile paylaştığımızı biliyor muydunuz?