En Havalı Giyecek

Dr. Mahir E. Ocak
21/11/2016 - 22:52

Yazın çok sıcak havalarda doğal olarak daha ince, vücudu daha serin tutan kıyafetler tercih edilir. Ancak günümüzdeki giyeceklerin istisnasız tamamı insan vücudundan yayılan ısıyı (kızılötesi radyasyonu) geri yansıtarak vücudu sıcak tutar.

Stanford Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, insan vücudundan yayılan ısıyı hapsetmeyen bir malzeme geliştirdi. Polietilenden üretilen ve üzerinde nanometre (metrenin milyarda biri) ölçeğinde delikler olan bu malzemenin gelecekte giyeceklerde kullanılması düşünülüyor.

Deneyler, pamuklu malzemelerle karşılaştırıldığında yeni geliştirilen malzemenin deriyi yaklaşık 2,7 °C daha serin tuttuğunu gösteriyor. Gelecekte malzemenin dayanıklılığıyla ilgili testler yapılması planlanıyor. Ayrıca malzemenin ısı tutmadan nasıl farklı renklere boyanabileceği de cevaplanmayı bekleyen başka bir soru.

Metalik camlar, yapıları camlarınkine benzeyen ve genellikle farklı tür metal atomları içeren malzemelerdir. Plastiklerden sonraki en önemli malzeme bilimi ürünü olduğu söylenen bu malzemelerin metal alaşımlarından (farklı metaller içeren karışımlardan) temel farkı yapılarının düzensiz olmasıdır.

Yakın zamanlarda ABD’deki Maryland Üniversitesi’nde çalışan Prof. Dr. Liangbing Hu ve öğrencileri ahşabı yoğunlaştırmak için yeni bir yöntem geliştirdi.

Konstanz Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı deniz kestanelerinin omurgalarından esinlenerek yeni bir tür çimento geliştirdi. Araştırmacılar bu malzemeyi kullanarak 8000 metre yüksekliğinde sütunlar dikmenin mümkün olduğunu belirtiyor.

Tükenmez kalemlerde mürekkep kütleçekimi etkisiyle akarak kalemin ucundaki bilyeye ulaşır. Dönebilen bu bilye yardımıyla mürekkep...

Freiburg’daki Fraunhofer Malzeme Mekaniği Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı camları şekillendirmek için lazerlerin kullanıldığı yeni bir yöntem geliştirdi.

Cam bir malzeme ufak bir darbe ile paramparça olurken plastik malzemeler üzerlerine uygulanan basınca karşı çok daha dirençlidir.

Alanlarında ulusal ve uluslararası başarılara imza atan bilim insanlarını gençlerle buluşturan Bilim Genç Bilim Söyleşileri Doç. Dr. Yunus Eren Kalay ile Ankara’nın Yenimahalle ilçesindeydi.

Gençleri bilim insanları ile buluşturan Bilim Genç Bilim Söyleşileri 22 Kasım 2016 tarihinde Yozgat’ta gerçekleştirildi.

Bilim insanları üç boyutlu baskı yöntemini kullanarak kendiliğinden şekil değiştirebilen mikro ölçekte malzemeler üretti.

Camların dayanıklılığını artırmak ve kırılam cam...