En Küçük Yıldız Keşfedildi

Dr. Mahir E. Ocak
28/07/2017 - 09:28

Cambridge Üniversitesi’nde çalışan bir grup gökbilimci bugüne kadar bilinen en küçük yıldızı keşfetti. Bilimsel yazında EBLM J0555-57Ab olarak adlandırılan yıldız Dünya’ya yaklaşık altı yüz ışık yılı uzaklıkta. Çapı Satürn’ünkinden biraz büyük olan yıldızın kütlesi Güneş’inkinin sadece %8’i kadar. Eğer gökcisminin kütlesi biraz daha küçük olsaydı merkezindeki basınç hidrojen füzyonunu gerçekleştirmek için yeterli olmadığı için yıldızlar gibi ışık yaymazdı.

Bir ikili yıldız sisteminin üyesi olan gökcisminin büyüklüğü ve sıcaklığı bugüne kadar keşfedilmiş, gaz devi olarak adlandırılan ötegezegenlerin pek çoğundan daha küçük. Keşif esasen yıldızları değil ötegezegenleri belirlemek için kullanılan transit yöntemiyle yapılmış. Bir ötegezegen kendi yıldızıyla Dünya’nın arasından geçerken yıldızdan Dünya’ya ulaşan ışık miktarında bir miktar azalma olur. Transit yöntemi de yıldızın parlaklığındaki bu değişimlerin incelenmesiyle ötegezegenlerin keşfedilmesi esasına dayanır. EBLM J0555-57Ab de kendisinden çok daha büyük olan eşinin önünden geçerken eşinden Dünya’ya ulaşan ışığın bir miktar azalmasına neden oluyor.

Alexander von Boetticher ve arkadaşları tarafından yapılan keşifle ilgili detaylı bir makale Astronomy & Astrophysics’te yayımlanacak. Makalenin ön baskısına arXiv’den ulaşılabiliyor.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Güneş Sistemi’nin en küçük üyelerinden olan kuyrukluyıldızlar ve asteroitler birbirine benzeyen ancak birbirinden farklı özellikleri olan gökcisimleri. Kuyrukluyıldızlar da asteroitler de Güneş Sistemi’nin oluşumundan arta kalan maddelerden oluşuyor.

Ekim ayının ilk günlerinde şafak vaktinde Mars ve Venüs gökyüzünde bir arada. Ayın ilk günlerinde Venüs’e göre ufka daha yakın olan Mars günler ilerledikçe yükselirken, Venüs ufka yaklaşıyor.

Bir grup gökbilimcinin yaptığı deneysel ve kuramsal çalışmalar TRAPPIST-1 sistemindeki bazı gezegenlerin yüzeyinde sıvı su bulunabileceğini gösteriyor.

Higgs bozonu, parçacık fiziğinin standart modelinde yer alan temel parçacıklardan biridir. İlk kez 1960’larda var olduğu öne sürülen bu parçacığın gerçekten var olup olmadığı parçacık fiziğinin en temel sorusu olarak görülüyordu.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde yayımlanan araştırmaya göre Samanyolu gibi büyük gökadalar sahip oldukları atomların yaklaşık yarısını, gökadalar arası madde transferi yoluyla, başka gökadalardan alıyor.

Dev gezegenlerin içindeki koşulların oluşturulduğu deneylerde ilk kez “elmas yağmurları” gözlemlendi. Dr. D. Kraus ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Nature Astronomy’de yayımlandı.

Bazı takımyıldızlar mevsim değişimlerinin habercisidir. Örneğin kasım ayında doğu yönünde ortaya çıkmaya başlayan Avcı (Orion) Takımyıldızı kışın geldiğini gösterir.

Geceleri gökyüzünün karanlık olması ilk bakışta güneş ışığının Dünya’nın karanlıkta kalan kısmına ulaşamamasına bağlanabilir.

Eğer bilim kurgu filmlerini seviyorsanız ya da gökbilime ilginiz varsa karadelik ifadesini ...