Fotoğraflar Köşesinde Temmuz Ayının Konusu “Arkeoloji”

Bilim Genç
02/07/2018 - 14:48

Göbeklitepe arkeolojik alanı (Şanlıurfa)

Arkeoloji insanların geçmişte neler yaptıklarını ve nasıl yaşadıklarını anlamak amacıyla geride bıraktıkları kalıntıları inceleyen bir bilim dalı. Arkeologlar (yani arkeoloji alanında araştırma yapan bilim insanları) geçmişin gizemlerini çözmeye çalışan dedektifler olarak da düşünülebilir. Çünkü özellikle geçmişle ilgili yazılı kayıtların hiç olmadığı ya da kaybolduğu zamanlar hakkında bilgi sahibi olmak için kanıtlar bulmaya, buldukları kanıtları bir yapbozun parçalarını birleştirir gibi bir araya getirmeye böylece hangi amaçla kullanıldığı, hangi zamana ait olduğu gibi bilgilere ulaşmaya çalışırlar.

Arkeolojik kalıntıların bulunduğu alanlar yerin üstünde, toprağın ya da suyun altında olabilir. Toprak altındaki arkeolojik kalıntılar kazı yapılarak çıkarılmaya çalışır. Geçmişte birçok uygarlığa ev sahipliği yapan ülkemizde çok sayıda arkeolojik alan var. Siz de yaz aylarında yaşadığınız ya da ziyaret ettiğiniz bölgelerdeki arkeolojik alanları ve arkeolojik kazılarda açığa çıkarılan eserlerin sergilendiği müzeleri ziyaret edebilir ve gördüğünüz arkeolojik eserlerin fotoğraflarını Bilim Genç’te paylaşabilirsiniz.

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde temmuz ayında objektiflerinizi çevrenizdeki geçmişe ait izlere odaklamanızı istiyoruz. Fotoğraflarınızı Bilim Genç’te paylaşırken açıklama bölümüne #Arkeoloji etiketini eklemeyi unutmayın.

Fotoğraflarınızın açıklama bölümünde ayrıca fotoğrafınızla ilgili teknik ayrıntılara yer verebilir, fotoğrafınızı nerede ve ne zaman çektiğinizi belirtebilirsiniz.

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde her ay belirlenen konuda gönderilen fotoğraflar arasından seçilenler ayın en beğenilen fotoğrafları galerisinde yayınlanıyor. Fotoğrafların sahiplerine ise TÜBİTAK popüler bilim kitaplarından hediye ediliyor.

Siz de “Kendimi ifade etmemin en etkili yolu fotoğraf!” diyorsanız, ayın fotoğraf konularını takip etmeyi unutmayın.

Geçmişte  Britanya Adası’nın iki antik kıtanın çarpışması sonucunda oluştuğu düşünülürdü. Ancak Plymouth Üniversitesi’nden bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar Britanya Adası’nın iki değil üç antik kıtanın çarpışması sonucunda oluştuğuna işaret ediyor.

Mavi delikler, deniz seviyesinin günümüzden daha düşük olduğu buz devirlerinde oluşmuş obruklardır. Genellikle kenarları dik, ağzı daire biçimdeki bu çukurlar deniz seviyesi yükseldikten sonra su altında kalmış.

Colorado ve Montana üniversitelerinden bilim insanları büyük depremlerin sıklığı ile Dünya’nın dönüş hızındaki çok küçük değişimler arasında bir b

Bilinen en eski soyut çizim Güney Afrika’daki Bolombos Mağarası’nda keşfedildi. Günümüzden 70.000 yıl öncesine tarihlendirilen aşı boyalı figür, daha önceleri bilinen en eski soyut çizimden 30.000 yıl daha eski.

Yazar ve fotoğrafçı Anthony Murphy, İrlanda’daki Boyne Vadisi’nin yakınındaki arkeolojik bölgede binlerce yıldır gizli kalmış antik bir yapı keşfetti. Murphy, bölgeyi döner kanatlı insansız hava aracı (drone) ile görüntüledi.

Bilim Genç Fotoğraflar köşesinde haziran ayında objektiflerinizi çevrenizde gördüğünüz doğal oluşumlara odaklamanızı istemiştik.

Ürdün’deki Shubayqa 1 kazı alanında yapılan çalışmalarda 14.400 yıl önce üretilmiş bir bazlamanın yanmış kalıntıları bulundu.

Şanlıurfa’da bugünlerde büyük bir sevinç yaşanıyor. 12 bin yıllık geçmişe sahip olan Göbeklitepe UNESCO Dünya Miras Listesi’ne alındı.

İtalya’daki Pisa Kulesi eğikliğiyle ünlü. Bir zamanlar Galileo’nun yerçekim ivmesinin kütleden bağımsız olduğunu göstermek için tepesinden gülleler attığı rivayet edilen kule, inşa edilirken kasten eğik yapılmamıştı.

Büyük Patlama kuramına göre, evrenin oluşumunun erken dönemlerinde sıcaklıklar, füzyon  tepkimelerinin (atom çekirdeklerinin birleşmesi) gerçekleşmesine müsaade edecek kadar yüksekti. Bu durum hidrojen, helyum, döteryum ve çok az miktarda lityum ve berilyum gibi hafif elementlerin oluşumuna zemin hazırladı.