Fotosentez Yardımıyla Kalp Krizi Tedavisi

Dr. Mahir E. Ocak
05/06/2018 - 15:22

Kalp krizi günümüzün en yaygın ölüm sebeplerinden biri. Kalbe giden damarlarda tıkanıklık olduğunda, kalp kaslarına yeterli miktarda oksijen ulaşmadığında kalp krizi meydana geliyor. Kriz geçiren bir hastanın kalp kaslarının normale dönmesi için oksijene ve besine ihtiyacı vardır. Bir grup araştırmacı fotosentez yapan mikroorganizmalardan yararlanarak kalbin kendisini onarmasını sağlayan bir tedavi yöntemi geliştirdi.

Stanford Üniversitesi’nde çalışan Prof. Dr. Joseph Woo ve çalışma arkadaşları, kalp kasları hasar görmüş ancak halen canlı olan farelerin kalp kaslarına fotosentez yapan mikroorganizmaları enjekte etmiş. Organizmalar ışık almaya başladıktan 20 dakika sonra hasarlı bölgelerdeki metabolizma faaliyetlerinin arttığı, 45 dakika sonra kalp performansının iyileştiği görülmüş. Bu durum mikroorganizmaların ürettiği oksijen ve besinin kalp kaslarının onarımına yardımcı olmasına bağlanıyor. Canlı bir organa enjekte edilen bakterilerin genellikle bir enfeksiyona sebep olması beklenir ancak takip eden bir hafta içinde herhangi bir olumsuzluk görülmemiş.

Science Advances - Farelerin kalp kaslarına enjekte edilen mikroorganizmalar (S. elongatus cyanobacteria)

Bu tedavinin etkin bir biçimde kullanılmasının önündeki en önemli engel zamanlama. Kalp krizi tedavisinin mümkün olan en kısa sürede yapılması gerekir. Fakat kalp krizi geçiren bir hastayı bu tedaviyi uygulayabilecek bir sağlık kurumuna zamanında ulaştırmak her zaman mümkün olmayabilir. Ayrıca bu tedavinin uygulanması için büyük miktarda teknolojik yatırım da gerekiyor. Yine de geliştirilen tedavinin krizden sağ çıkmayı başarmış hastaların kalp kaslarının onarımında yararlı olacağı şüphesiz.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.

Ergenlik dönemi bilişsel, fiziksel ve duygusal olarak çok hızlı değişimler geçirdiğimiz, kendine has özellikleri olan bir dönemdir. Peki, bu dönemde beslenme konusunda nelere dikkat etmek gerekiyor?

Prof. Dr. Ramazan Akdemir ile üç boyutlu yazıcıyla üretilen eriyebilen damar stenti projesi üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

“Her şeyin azı karar çoğu zarar” denir. Bu söz bağışıklık sistemimiz için de geçerli olabilir. Çünkü bağışıklık sisteminin aşırı aktif olması otoimmün hastalıklara (öz bağışıklık hastalıkları) sebep olabiliyor.

Sindirim sistemimizi yakından tanıyıp yiyeceklerin vücudumuza girdikten sonra hangi süreçlerden geçtiğini ve nasıl enerjiye dönüştüğünü öğrenmek i

Stanford Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan bir grup araştırmacı, sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanserli hücreleri öldürmeye imkân veren bir yöntem geliştirdi. Dr. Hokyung K. Chung ve arkadaşlarının Prof. Dr. Michael Z. Lin önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.

Geçmişte yapılan araştırmalar, yüksek tansiyonun hafif bilişsel bozukluklar ve demansla ilişkilendirilebileceğini göstermişti. Peki, bu doğru mu?

İnsan gözüne farklı kaynaklardan yayılan (örneğin Güneş, yapay aydınlatmalar, ekranlar) belirli dalga boylarında ışınlar ulaşır.

ABD ve Çin’de çalışan bir grup araştırmacı, vücuttaki tüm organları ve dokuları aynı anda bir saniye kadar kısa bir süre içinde görüntülemeye imkân veren bir sistem geliştirdi.

Obezitenin ve beslemenin uyku sağlığı üzerine etkilerine gelin yakından bakalım.