Görünür, Morötesi ve Kızılötesi Işığı Algılayan Kamera

Dr. Mahir E. Ocak
23/06/2017 - 14:20

Silisyum ve kısaca CMOS olarak adlandırılan tamamlayıcı metal-oksit yarı iletkenler kullanılan mikroelektronik cihazlar sayesinde son 40 yılda bilgisayar, telefon ve kamera teknolojilerinde çok önemli gelişmeler yaşandı. Ancak CMOS’ları silisyum haricindeki yarı iletkenlerle bir araya getirmenin zorluğundan dolayı mikroelektronik cihazların kullanım alanı sadece mikroelektrik devreleriyle ve görünür ışığı algılayan kameralarla sınırlı kaldı. Yakın zamanlarda İspanya’daki Fotonik Bilimler Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı bu zorluğun üstesinden gelmeyi başardı. Dr. Stijin Goossens ve arkadaşları grafen ve CMOS kullanarak yüksek çözünürlüklü bir görüntü sensörü üretti. Araştırmanın sonuçları Nature Photonics’te yayımlandı.

Geliştirilen sensör sadece görünür ışığı değil morötesi ve kızılötesi ışığı da algılayabiliyor ve bu bakımdan bir ilk olma özelliği taşıyor. Araştırmacılar üretimin oda sıcaklığında kolaylıkla ve düşük maliyetle yapılabildiğini söylüyor. Üstelik sensörün esnek yüzeylerle tümleşik olarak çalışması da mümkün. Gelecekte grafen-CMOS teknolojisi pek çok yerde karşımıza çıkabilir. Örneğin akıllı telefon kameralarında, yangın kontrol sistemlerinde, tıbbi görüntüleme sistemlerinde ve otomobil sensörlerinde bu teknoloji kullanılabilir.