Grip Nasıl Öldürüyor?

Dr. Mahir E. Ocak
09/01/2018 - 16:41

Dünya Sağlık Örgütü’nün verilerine göre grip, her yıl dünya genelinde 3-5 milyon insanın ciddi sağlık sorunları yaşamasına sebep oluyor. Bu insanların 300.000-650.000 kadarı da ölüyor. Peki, grip virüsü tam olarak nasıl öldürüyor?

Grip virüsü, birkaç şekilde ölümcül olabiliyor. Birincisi, vücuda girip kendini çoğaltmaya başladıktan sonra bağışıklık sistemi grip virüsüne tepki veriyor. Virüsün bulunduğu dokulara gelen beyaz kan hücreleri, antikorlar ve yangısal (inflamatuvar) moleküller virüsle savaşmaya başlıyor. Bu sırada T hücreleri olarak adlandırılan beyaz kan hücreleri, virüse ev sahipliği yapan dokuları imha ederek tehlikeyi savuşturmaya çalışıyor. Bu süreç pek çok yetişkinde başarılı olsa da bazen bağışıklık sisteminin tepkisi aşırı olabiliyor. Akciğerlerde çok fazla miktarda dokunun imha edilmesi durumunda vücut hücreleri yeterli miktarda oksijenle beslenemiyor ve hasta ölebiliyor.

Bazı durumlarda grip virüsü doğrudan değil dolaylı olarak da ölüme sebep olabiliyor. Bağışıklık sisteminin grip virüsüyle savaşırken zayıflamasından yararlanan başka bir enfeksiyon öldürücü hale gelebiliyor. Bu süreç genellikle şu şekilde ilerliyor: Akciğerlerde enfeksiyona sebep olmuş bir bakteri vücudun diğer kısımlarına ve kana yayılıyor. O sırada grip virüsüyle savaşan bağışıklık sisteminin yeterli oranda tepki verememesi durumunda septik şok olarak adlandırılan, vücut genelindeki çok sayıda organda yangıya sebep olan ölümcül sağlık sorunu ortaya çıkıyor.

Grip virüsü zatürrenin dışında da pek çok komplikasyona sebep olabiliyor. Bunların bazıları -örneğin sinüs ya da kulak enfeksiyonları- görece hafif sağlık sorunlarıyken bazılarıysa çok daha ciddi olabiliyor. Örneğin kalpte, beyinde ya da kaslardaki yangılar gibi.

Grip virüsü çoğunlukla çocuklarda ve yaşlılarda ölümcül oluyor. Çocuklarda daha ölümcül olmasının sebebi, yetişkinlerinkinin aksine çocukların bağışıklık sisteminin tam olarak gelişmemiş olması. Bağışıklık sistemi, vücudu tehdit eden etkenlerle savaşmayı zaman içinde yavaş yavaş öğrenen karmaşık bir sistemdir. Bu yüzden çocukların bağışıklık sisteminin grip virüsüne karşı verdiği tepki her zaman en iyi tepki olmayabiliyor. Grip virüsünün yaşlılarda daha ölümcül olmasının nedeniyse bağışıklık sistemlerinin yaşlanmayla beraber giderek zayıflaması.

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.