Hayabusa 2'nin Uzay Yolculuğu Başladı

Dr. Özgür Baştürk
08/12/2014 - 10:26

Japonya Uzay Ajansı’nın 1999 JU3 asteroidinden örnek alıp Dünya'ya getirmesi için tasarladığı Hayabusa 2 uzay aracı, 3 Aralık 2014 tarihinde Türkiye saati ile 15:22:04'te H-IIA F26 roketiyle fırlatıldı. Roket, 1 saat 47 dakika 21 saniye boyunca Hayabusa 2’yi taşıdıktan sonra uzay aracından ayrıldı. Hayabusa 2'nin, örnek alınması planlanan asteroide Temmuz 2018'de ulaşması planlanıyor. Bir buçuk yıl sürecek görevinin ardından Aralık 2019'da Dünya’ya dönmek üzere tekrar yola çıkacak olan uzay aracı, aldığı örnekleri Aralık 2020’de Dünya'ya ulaştırmış olacak.

Güneş Sistemi’nde gezegenler kadar büyük kütleye sahip olmayan küçük gökcisimlerine asteroit ya da küçük gezegen deniyor. Asteroitlerin kuyrukluyıldızlar gibi Güneş Sistemi'nin oluştuğu zamandan bu yana yapılarını korudukları düşünülüyor. Bu nedenle asteroitler üzerine yapılan çalışmalar Güneş Sistemi'nin nasıl oluştuğunu ve ilk zamanlardaki yapısını öğrenmek açısından hayli önemli.

Mayıs ayında Merkür ve Venüs’ü gün batımından sonra; Mars, Satürn ve Jüpiter’i ise gün doğumundan sonra gökyüzünde görebilirsiniz.

TÜBİTAK tarafından düzenlenen canlı bilim söyleşilerinin dördüncüsü, 7 Mayıs 2020 tarihinde saat 17.00’de TÜBİTAK Bilim Genç YouTube kanalında canlı olarak yayınlanacak.

Güneş panellerinden yansıyan ışıklar sayesinde uyduları geceleri gökyüzünde rahatça görmek mümkün. Uydulardan yansıyan bu ışık, ışığa duyarlı gözlem aletleri tarafından da algılanıyor ve bu durum bazen verilerde bozulmalara sebep olabiliyor.

Dünya’dan Mars’a gitmek için neden belirli zamanlar daha uygun diye merak etmiş miydiniz?

Bu soruyu cevaplayabilmek için ilk olarak ısının nasıl yayıldığını anlamamız gerekir. Isı ışıma, iletim ve konveksiyon olmak üzere üç yolla yayılır.