Kâğıt Sanatı Bilim İnsanlarına İlham Veriyor

Nurulhude Baykal
18/06/2018 - 13:38

Dr. Ruike Zhao, Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT)

Bilim dünyasında yeni keşifler yapmak için hayal gücünün ne kadar önemli olduğunu gösteren bir çalışma Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden geldi. Dr. Ruike Zhao, Japon kâğıt sanatlarından biri olan kirigamiden ilham alarak esnek yüzeylere yapıştırılan bantlar için bir çözüm üretti. Kirigami, kâğıdın katlanıp üzerinde kesikler açılarak biçimlendirildiği bir sanat dalı.

Diz ve dirsek gibi oynar eklemlere yapıştırılması gereken ısı ve yara bantları, biz eklemlerimizi hareket ettirdikçe yerinden çıkar. Dr. Zhao ve arkadaşlarının ürettiği kauçuk benzeri zar, üzerindeki küçük kesikler sayesinde yapıştığı yüzeye daha iyi tutunabiliyor. Araştırmacılar ürettikleri zarı gönüllü bir deneğin dizine yapıştırdıktan sonra her bükülmede zardaki kesiklerin gerekli yerlerde açılıp baskıyı azalttığını ve böylece zarın tamamının deriden çıkmasının engellendiğini gözlemledi.

Araştırmacılar, çalışmalarının potansiyel kullanım alanlarını ortaya çıkarmak için, kirigami motifli yara bandı ve ısıtıcı kablo yerleştirilmiş ısı bandı ürettiler. Bununla birlikte, ışık yayan diyotların bulunduğu giyilebilir bir elektronik zar da tasarladılar. Böylece, yaptıkları tasarımın bükülebilir ve giyilebilir elektronik malzemelerden tıbbi bantlara geniş bir kullanım alanı olduğunu ortaya koydular.

Tasarım olarak basit görünen bu çalışma, gündelik hayatta karşılaştığımız sorunlara çözüm ararken hayal gücümüzle deneyimlerimizden nasıl faydalanabileceğimizi göstermesi bakımından dikkate değer.

ABD’deki Sandia Ulusal Laboratuvarı’nda çalışan bir grup araştırmacı tarafından üretilen platin (Pt) - altın (Au) alaşımının dünyanın aşınmaya karşı en dayanıklı malzemesi olduğu düşünülüyor.

Çoğunluğu Türk bilim insanlarından oluşan bir grup araştırmacı ısıya duyarlı görüntüleme sistemlerinden gizlenmeyi sağlayan bir çeşit yüzey malzemesi tasarlayıp üretti.

Kaliforniya Üniversitesi San Diego’da çalışan bir grup bilim insanı, üç boyutlu esnek elektronik cihazlar üretmek için yeni bir yöntem geliştirdi.

Günümüzde kullanılan su geçirmez kumaşların hem çevreye hem de sağlığa zararlı olmaları önemli bir sorun. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar bu soruna çözüm olabilecek yeni bir kaplama malzemesi geliştirdi.

Utah Üniversitesi mühendislerinin keşfettiği yeni bir malzemeden yapılan yüzükle vücut ısısı kullanılarak elektrikli küçük bir tavayı çalıştırmaya yetecek kadar elektrik üretilebilecek ve hatta birkaç saat içinde cep telefonununuz şarj edilebilecek.

Metalik camlar, yapıları camlarınkine benzeyen ve genellikle farklı tür metal atomları içeren malzemelerdir. Plastiklerden sonraki en önemli malzeme bilimi ürünü olduğu söylenen bu malzemelerin metal alaşımlarından (farklı metaller içeren karışımlardan) temel farkı yapılarının düzensiz olmasıdır.

Yakın zamanlarda ABD’deki Maryland Üniversitesi’nde çalışan Prof. Dr. Liangbing Hu ve öğrencileri ahşabı yoğunlaştırmak için yeni bir yöntem geliştirdi.

Konstanz Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı deniz kestanelerinin omurgalarından esinlenerek yeni bir tür çimento geliştirdi. Araştırmacılar bu malzemeyi kullanarak 8000 metre yüksekliğinde sütunlar dikmenin mümkün olduğunu belirtiyor.

Tükenmez kalemlerde mürekkep kütleçekimi etkisiyle akarak kalemin ucundaki bilyeye ulaşır. Dönebilen bu bilye yardımıyla mürekkep...

Freiburg’daki Fraunhofer Malzeme Mekaniği Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı camları şekillendirmek için lazerlerin kullanıldığı yeni bir yöntem geliştirdi.