Skip to content Skip to navigation

Kır Yolları İçin Sürücüsüz Araçlar

Dr. Mahir E. Ocak
10/05/2018 - 16:56

Sürücüsüz araçlar konusunda önemli gelişmeler kaydedildi. Ancak bu araçların yolculuk etme konusundaki yetilerinin, insanlarla karşılaştırıldığında, hâlâ çok zayıf olduğu söylenebilir. Bilmedikleri bir yere yolculuk ederken araç kullanan insanlar yolculuğun büyük kısmında sadece yola bakar, yanlış yollara sapmamak için ara sıra haritalardan yardım alırlar. Günümüzdeki sürücüsüz araçlarsa yolculuk ederken daima haritalara ihtiyaç duyuyor. Taşıdıkları sensörler ve kameralar yol bulmalarına değil kazalardan kaçınmalarına yardımcı oluyor. Detaylı haritası çıkarılmamış, trafik işaretlerinin ve tabelaların olmadığı kır yollarında sürücüsüz araçları kullanmak şu an için mümkün değil.

Sürücüsüz araçların kullanım alanlarını genişletmenin bir yolu, haritalara ihtiyaç duymadan seyahat etmeye imkân verecek yeni teknolojiler geliştirmek. Bu konuda önemli bir adım, yakın zamanlarda Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan Prof. Dr. Daniela Rus ve Dr. Liam Paull tarafından atıldı. Geliştirdikleri MapLite isimli teknoloji, sürücüsüz araçların daha önce hiç bulunmadıkları yollarda, haritalara ihtiyaç duymadan seyahat etmelerine imkân veriyor.

MapLite, basit küresel konumlandırma sistemi (GPS) verileriyle yol koşullarını gözlemleyen bir dizi sensörü bir araya getiriyor. GPS verilerinden sadece aracın konumunu kabaca belirlemek için yararlanılıyor. Takip edilecek yolu belirlemek içinse tamamen sensörlerden gelen veriler kullanılıyor. İlk olarak yolculuğun hedeflenen son noktası belirleniyor. Daha sonra aracın görüş alanı içinde olan bir ara hedef konuyor. Araç bu ara hedefe ulaştıktan sonra yeni bir ara hedef belirleniyor. Böylece adım adım nihai hedefe doğru yol alınıyor. Araç ara hedeflere ulaşmak için takip edeceği yolu haritaya ihtiyaç duymadan, sensörler yardımıyla kendisi belirliyor.

Araştırmacılar, geliştirdikleri sistemi Toyota Prius model bir aracın üzerinde Massachusetts’teki çeşitli kır yollarında başarılı bir biçimde test etmişler. Ancak bu teknolojinin her koşul altında kullanılabilecek hale gelmesi için gelecekte de çeşitli çalışmaların yapılması gerektiği belirtiliyor. Örneğin MapLite, yükseklikteki ani değişiklikleri algılayamadığından şu an için dağ yollarında kullanılmaya uygun değil.

İlgili İçerikler

Teknoloji

ABD’deki Carnegie Mellon Üniversitesi’nden bilim insanları düşük maliyetli bir biyoyazıcı sistemi geliştirdi.

Teknoloji

Birleşik Krallık’taki Lancaster Üniversitesi’nden mühendisler yolların yüzeyine gömülecek ve geçen taşıtlardan kaynaklanan titreşimleri elektrik enerjisine dönüştürecek akıllı malzemeler, piezoelektrik özellikli seramikler üzerinde çalışıyor.

Teknoloji

Yıldız Teknik Üniversitesi IEEE Öğrenci Kulübü tarafından düzenlenen 13. İletişim ve Bilişim Teknolojileri (İLTEK) Günleri 20-22 Mart tarihleri arasında Yıldız Teknik Üniversitesi Davutpaşa Kampüsü Elektrik-Elektronik Fakültesi Konferans Salonu’nda gerçekleştiriliyor.

Teknoloji

TÜBİTAK tarafından 2005 yılından beri üniversite öğrencilerine yönelik olarak düzenlenen Alternatif Enerjili Araç Yarışları (Efficiency Challenge Electric Vehicle) katılımcıları için 17-18 Şubat 2018 tarihlerinde Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü’nde (TÜSSİDE) iki günlük bir eğitim programı düzenlendi.

Teknoloji

Yıldız Teknik Üniversitesi IEEE Öğrenci Kulübü tarafından düzenlenen Yıldızlı Projeler Yarışması 2018’in başvuruları başladı. Başvurular 11 Mart’a kadar devam ediyor.

Teknoloji

İnsanların en temel ihtiyaçlarından biri ulaşım. Bu nedenle geçmişten günümüze birçok farklı ulaşım türü ve aracı kullanılmış. Günümüzde ise -özellikle de şehirleşmedeki artışa bağlı olarak- insanların artan ulaşım ihtiyaçlarının karşılanması için yeni çözümlerin bulunması gerekiyor.

Teknoloji

Cornell Üniversitesi’nde çalışan bir grup mühendis, böceklerin beyinlerinin çalışma ilkelerini taklit eden yeni bir programlama yöntemini kullanarak bir süredir robot böcekler üzerinde deneyler yapıyor.

Teknoloji

6-12 Ağustos 2018 tarihlerinde gerçekleştirilecek. Başvurular 10 Ocak 2018’e kadar devam edecek.

Teknoloji

Dıştan bakıldığında bir otomobilin elektrikli mi yoksa petrol yakıtlı mı olduğunu anlayamayabilirsiniz. Çünkü görünüşleri arasındaki tek fark elektrikli araçlarda egzoz borusunun olmayışıdır. Ayrıca elektrikli araçlar petrol yakıtlı araçlara göre çok daha sessizdir.

Teknoloji

Elektrikli araçlara olan ilgi her geçen gün artıyor. Bu alandaki araştırma ve geliştirme çalışmaları devam ettikçe elektrikli araçların tek bir şarjla katettikleri mesafe yani menzilleri artarken, bataryaları tekrar şarj etmek için gerekli şarj istasyonları da yaygınlaşıyor.