Skip to content Skip to navigation

Kır Yolları İçin Sürücüsüz Araçlar

Dr. Mahir E. Ocak
10/05/2018 - 16:56

Sürücüsüz araçlar konusunda önemli gelişmeler kaydedildi. Ancak bu araçların yolculuk etme konusundaki yetilerinin, insanlarla karşılaştırıldığında, hâlâ çok zayıf olduğu söylenebilir. Bilmedikleri bir yere yolculuk ederken araç kullanan insanlar yolculuğun büyük kısmında sadece yola bakar, yanlış yollara sapmamak için ara sıra haritalardan yardım alırlar. Günümüzdeki sürücüsüz araçlarsa yolculuk ederken daima haritalara ihtiyaç duyuyor. Taşıdıkları sensörler ve kameralar yol bulmalarına değil kazalardan kaçınmalarına yardımcı oluyor. Detaylı haritası çıkarılmamış, trafik işaretlerinin ve tabelaların olmadığı kır yollarında sürücüsüz araçları kullanmak şu an için mümkün değil.

Sürücüsüz araçların kullanım alanlarını genişletmenin bir yolu, haritalara ihtiyaç duymadan seyahat etmeye imkân verecek yeni teknolojiler geliştirmek. Bu konuda önemli bir adım, yakın zamanlarda Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan Prof. Dr. Daniela Rus ve Dr. Liam Paull tarafından atıldı. Geliştirdikleri MapLite isimli teknoloji, sürücüsüz araçların daha önce hiç bulunmadıkları yollarda, haritalara ihtiyaç duymadan seyahat etmelerine imkân veriyor.

MapLite, basit küresel konumlandırma sistemi (GPS) verileriyle yol koşullarını gözlemleyen bir dizi sensörü bir araya getiriyor. GPS verilerinden sadece aracın konumunu kabaca belirlemek için yararlanılıyor. Takip edilecek yolu belirlemek içinse tamamen sensörlerden gelen veriler kullanılıyor. İlk olarak yolculuğun hedeflenen son noktası belirleniyor. Daha sonra aracın görüş alanı içinde olan bir ara hedef konuyor. Araç bu ara hedefe ulaştıktan sonra yeni bir ara hedef belirleniyor. Böylece adım adım nihai hedefe doğru yol alınıyor. Araç ara hedeflere ulaşmak için takip edeceği yolu haritaya ihtiyaç duymadan, sensörler yardımıyla kendisi belirliyor.

Araştırmacılar, geliştirdikleri sistemi Toyota Prius model bir aracın üzerinde Massachusetts’teki çeşitli kır yollarında başarılı bir biçimde test etmişler. Ancak bu teknolojinin her koşul altında kullanılabilecek hale gelmesi için gelecekte de çeşitli çalışmaların yapılması gerektiği belirtiliyor. Örneğin MapLite, yükseklikteki ani değişiklikleri algılayamadığından şu an için dağ yollarında kullanılmaya uygun değil.

İlgili İçerikler

Teknoloji

2018 TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması'nı Bilim Genç’ten canlı olarak takip edebilirsiniz.

Teknoloji

Minnesota Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı, üç boyutlu yazıcı kullanarak yarıküre biçimli bir yüzeyin üzerine ışığı algılayan reseptörler yerleştirdi.

Teknoloji

Bataryalar elektrikli araçların anahtar role sahip parçasıdır ve en pahalı bileşenidir (aracın toplam maliyetinin dörtte birinden fazlasını bataryalar oluşturur). Bataryaların depolayabildiği enerji miktarı elektrikli araçların menzilini belirler.

Teknoloji

Günümüzde ulaşım teknolojileri alanındaki ilerlemelerin büyük kısmı, fosil yakıtların kullanıldığı içten yanmalı motorlu araçlardan elektrik motoruyla çalışan araçlara geçişe yönelik. Peki, yollardaki bu enerji dönüşümünün gerçekleşebilmesi için aşmamız gereken engeller neler?

Teknoloji

TÜBİTAK Alternatif Enerjili Araç Yarışları elektromobil ve hidromobil kategorilerindeki final yarışları ile sona erdi.

Teknoloji

Etkinliğin ikinci gününde otonom araç kategorisi yarışları gerçekleştirildi. Yıldız Teknik Üniversitesi'nden AESK takımı "Electra" isimli aracıyla birinci oldu. 

Teknoloji

Alternatif Enerjili Araç Yarışları'nda ilk gün elektromobil ve hidromobil kategorisinde birinci final yarışları gerçekleştirildi.

Teknoloji

Alternatif Enerjili Araç Yarışları 6-12 Ağustos 2018 tarihleri arasında İzmit Körfez Yarış Pisti’nde gerçekleştirilecek.

Teknoloji

Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü ve Zürih Federal Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan bir grup araştırmacı herhangi bir motor ya da güç kaynağı olmadan yol alabilen bir mini denizaltı geliştirdi. Robotik cihaz, sudaki sıcaklık değişimlerinden yararlanarak kürek çekiyor.

Teknoloji

Massachussetts Teknoloji Enstitüsü’nde (MIT) çalışan bir grup mühendis, bir tür robot planör tasarladı.