Kızamık Bağışıklık Sisteminin Hafızasını Siliyor

Dr. Mahir E. Ocak
25/11/2019 - 10:40

Bilinen en bulaşıcı hastalıklardan biri olan kızamık, bir aşı geliştirilmeden önce dünya genelinde her yıl 2,6 milyon insanın ölümüne sebep oluyordu. Günümüzde de her yıl, aşı olamayan ya da olmayı reddeden yaklaşık 7 milyon insan kızamığa yakalanıyor ve yaklaşık yüz bini hayatını kaybediyor.

Geçtiğimiz on yılda elde edilen bulgular, kızamık aşısının sadece kızamık hastalığına karşı değil uzun vadede diğer hastalıklara karşı da koruma sağladığını göstermişti. Ancak bu durumun nedeni tam olarak bilinmiyordu. Öne sürülen hipotezlerden biri, kızamık aşısının bağışıklık sistemini genel olarak güçlendirdiğiydi. Bir diğer hipoteze göreyse kızamık bağışıklık sisteminin “hafızasını siliyor”, böylece kızamık geçiren hastalar geçmişte bağışıklık kazandıkları hastalıklara kolaylıkla yeniden yakalanabiliyordu. Kızamık aşısıysa hastalığa yakalanmayı engelleyerek bağışıklık sistemindeki bu hafıza kaybının önüne geçiyordu.

Uluslararası bir araştırma grubunun yakın zamanlarda Science’ta yayımladıkları sonuçlar, bağışıklık sistemindeki hafıza kaybı hipotezinin doğru olduğuna işaret ediyor.

Araştırmacılar, 77 çocuğun kanındaki antikor miktarını kızamığa yakalanmadan önce ve kızamığa yakalandıktan iki ay sonra ölçmüşler. Ayrıca elde ettikleri sonuçları kızamığa yakalanmamış 115 çocuğun ve yetişkinin ölçüm sonuçlarıyla karşılaştırmışlar. Sonuçlar, kızamığa yakalanan çocukların kanındaki antikorların çeşitliliğinin azaldığını gösteriyor. Örneğin bir çocuğun kanında kızamığa yakalanmadan önce suçiçeği virüsüne karşı 100 ayrı tür antikor varsa kızamığa yakalandıktan soran bu sayı 50’ye düşüyor. Bu durum çocuğun bağışıklık sistemindeki suçiçeği hafızasının yarısının silinmesi anlamına geliyor.

Araştırmacılar, kızamığın sebep olduğu bağışıklık hafızası kaybını gidermenin bir yolunun kızamık geçiren hastaları daha önce aşılandıkları suçiçeği, çocuk felci gibi hastalıklara karşı yeniden aşılamak olabileceğini söylüyorlar.

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.