Skip to content Skip to navigation

Kuş Gibi Uçan, Gemi Gibi Yüzen Robot

Dr. Mahir E. Ocak
05/06/2018 - 11:43

Gabriel Bousquet

Massachussetts Teknoloji Enstitüsü’nde (MIT) çalışan bir grup mühendis, bir tür robot planör tasarladı. Kuşlar gibi havada süzülebilen, yelkenli gemiler gibi dalgaların üzerinde sörf yapabilen robot planörün ağırlığı 3 kilogramdan daha az ve tipik bir yelkenli gemiden 10 kat daha hızlı hareket edebiliyor. Araştırmacılar gelecekte okyanusları tarayıp veri toplamak için hem uçabilen hem de yüzebilen bu tür robotları kullanmayı planlıyor.

Geçtiğimiz yıl MIT’de çalışan Gabriel Bousquet, Jean-Jacques Sloentine ve Michael Triantafyllou, albatrosların nasıl uçtuğuyla ilgili bir makale yayımladı. Sonuçlar, albatrosların “momentum transferi” olarak adlandırılan mekanik sürece aracılık etmeleri sayesinde çok az enerji harcayarak uzun mesafeler katetmeyi başarabildiklerini gösteriyor. Yükseklerdeki hızlı hareket eden hava katmanlarından momentum alan kuşlar yeryüzüne doğru dalışa geçtiklerinde bu momentumu alçaklardaki yavaş hava katmanlarına aktarıyor ve böylece sürekli kanat çırpmak zorunda kalmadan yol alabiliyorlar.

MIT

Albatroslar uçarken meydana gelen fiziksel süreçler, yelkenli gemiler yol alırken meydana gelen fiziksel süreçlerle aynı. Yelkenli gemiler de albatroslar gibi momentum transferine aracılık eder, yüksek hızla hareket eden rüzgârdan aldıkları momentumu düşük hızla hareket eden suya aktarırlar. Hem kuşların hem de yelkenli gemilerin daha hızlı hareket etmesini sağlayan şeyler aynı: kolayca asılı kalabilmek ve farklı hızlarla hareket eden iki ortamla etkileşmek. Albatroslar, kanatları sayesinde, havada asılı kalmada çok başarılıdır. Ancak uçtukları hava katmanlarındaki rüzgârlar arasındaki hız farkı azdır. Yelkenli gemilerse birbirinden çok farklı hızlarla hareket eden iki ayrı ortamın içinde bulunurlar: hava ve su. Ancak gemilerin gövdesi ile su arasındaki sürtünme, gemilerin hızının çok fazla artmasını engeller.

Araştırmacılar, ilk olarak hem uçabilen hem de yüzebilen bir hibrit araç tasarlamış. Kanat açıklığı 3 metre olan araca üçgen biçimli bir yelken ve zayıf, kanat benzeri bir karina eklenmiş. Kuramsal modeller kullanılarak yapılan tahminler, böyle bir aracın hafif rüzgârlı havalarda sıradan yelkenli gemilerden 3-10 kat daha hızlı hareket edebileceğini ve yaklaşık olarak saatte 35 kilometre hıza ulaşması için albatrosların ihtiyacı olanın sadece yarısı kadar rüzgârın yeterli olacağını gösteriyormuş.

Üretilen ilk prototipe küresel konumlandırma sistemi (GPS), sensörler, ultrason ve otomatik pilot cihazı eklenmiş. Ancak deneyleri basitleştirmek için, planöre yelken takılmamış. Uçuşa geçmesi için gerekli ilk hızı verebilmek amacıyla, robot, bir oltanın ucuna asılmış ve olta bir bota takılmış. Botun hızı saatte 30 kilometrenin üzerine çıkarıldığında robot planör kendiliğinden havalanarak otonom biçimde rüzgârda süzülmeye başlamış. Daha sonra bir uzaktan kumandayla robota alçalması komutu verilmiş. Suya battıktan sonra robotun hareket yönünün arzu edildiği gibi kontrol edilebildiği görülmüş. Tekrar havalanması komutu verildiğinde ise robot sudan çıkmayı başarmış.

Araştırmacılar gelecekte hem uçabilen hem de yüzebilen robot filolarını okyanuslarda veri toplamak amacıyla kullanmayı planlıyor.

 

Kaynak:

İlgili İçerikler

Teknoloji

ABD’deki Carnegie Mellon Üniversitesi’nden bilim insanları düşük maliyetli bir biyoyazıcı sistemi geliştirdi.

Teknoloji

Sürücüsüz araçlar konusunda önemli gelişmeler kaydedildi. Ancak bu araçların yolculuk etme konusundaki yetilerinin, insanlarla karşılaştırıldığında, hâlâ çok zayıf olduğu söylenebilir. Bilmedikleri bir yere yolculuk ederken araç kullanan insanlar yolculuğun büyük kısmında sadece yola bakar, yanlış yollara sapmamak için ara sıra haritalardan yardım alırlar.

Teknoloji

Birleşik Krallık’taki Lancaster Üniversitesi’nden mühendisler yolların yüzeyine gömülecek ve geçen taşıtlardan kaynaklanan titreşimleri elektrik enerjisine dönüştürecek akıllı malzemeler, piezoelektrik özellikli seramikler üzerinde çalışıyor.

Teknoloji

Yıldız Teknik Üniversitesi IEEE Öğrenci Kulübü tarafından düzenlenen 13. İletişim ve Bilişim Teknolojileri (İLTEK) Günleri 20-22 Mart tarihleri arasında Yıldız Teknik Üniversitesi Davutpaşa Kampüsü Elektrik-Elektronik Fakültesi Konferans Salonu’nda gerçekleştiriliyor.

Teknoloji

TÜBİTAK tarafından 2005 yılından beri üniversite öğrencilerine yönelik olarak düzenlenen Alternatif Enerjili Araç Yarışları (Efficiency Challenge Electric Vehicle) katılımcıları için 17-18 Şubat 2018 tarihlerinde Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü’nde (TÜSSİDE) iki günlük bir eğitim programı düzenlendi.

Teknoloji

Yıldız Teknik Üniversitesi IEEE Öğrenci Kulübü tarafından düzenlenen Yıldızlı Projeler Yarışması 2018’in başvuruları başladı. Başvurular 11 Mart’a kadar devam ediyor.

Teknoloji

İnsanların en temel ihtiyaçlarından biri ulaşım. Bu nedenle geçmişten günümüze birçok farklı ulaşım türü ve aracı kullanılmış. Günümüzde ise -özellikle de şehirleşmedeki artışa bağlı olarak- insanların artan ulaşım ihtiyaçlarının karşılanması için yeni çözümlerin bulunması gerekiyor.

Teknoloji

Cornell Üniversitesi’nde çalışan bir grup mühendis, böceklerin beyinlerinin çalışma ilkelerini taklit eden yeni bir programlama yöntemini kullanarak bir süredir robot böcekler üzerinde deneyler yapıyor.

Teknoloji

6-12 Ağustos 2018 tarihlerinde gerçekleştirilecek. Başvurular 10 Ocak 2018’e kadar devam edecek.

Teknoloji

Dıştan bakıldığında bir otomobilin elektrikli mi yoksa petrol yakıtlı mı olduğunu anlayamayabilirsiniz. Çünkü görünüşleri arasındaki tek fark elektrikli araçlarda egzoz borusunun olmayışıdır. Ayrıca elektrikli araçlar petrol yakıtlı araçlara göre çok daha sessizdir.