Kuyrukluyıldızlar ve Organik Madde

Dr. Mahir E. Ocak
31/01/2018 - 11:39

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti. Bugün bazı araştırmacılar, bu organik maddelerin, Güneş Sistemi henüz meydana gelmeden çok daha önceleri yıldızlararası uzayda oluştuğunu iddia ediyor.

Yıldızların tayfı incelendiğinde çeşitli dalga boylarındaki ışığın yıldızlararası uzaydan geçerken ne olduğu bilinmeyen bazı moleküller tarafından soğurulduğu görülür. Bugün bu moleküllerin karmaşık organik maddeler olduğu düşünülüyor. Hatta bazı gökbilimcilere göre evrendeki tüm organik maddenin büyük bir kısmını bu karmaşık organik moleküller oluşturuyor.

Yıldızlararası uzaydaki ilkel gaz ve toz bulutları, zamanla yoğunlaşarak yıldız sistemlerini oluşturur. Rosetta’nın Dünya’ya gönderdiği veriler, kuyrukluyıldızların da ufak madde parçacıklarının yavaş yavaş bir araya gelmesiyle oluştuğunu gösteriyor. Dolayısıyla bugün Güneş Sistemi’ndeki kuyrukluyıldızlardaki organik maddeler de Güneş Sistemi oluşmadan önceki zamanlardaki ilkel gaz ve toz bulutlarında üretilmiş olabilir.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nde (MIT) çalışan bir grup araştırmacı, hareketli aksamları olmayan bir itki sistemi tasarladı, üretti ve başarıyla test etti. Dr. Haofeng Xu ve arkadaşlarının Prof. Dr. Steven Barrett önderliğinde yaptığı çalışmanın sonuçları Nature’da yayımlandı.

Gökyüzünde en kolay fark edilen takımyıldızlardan biri olan Avcı (Orion) Takımyıldızı, kış aylarında Kuzey Yarımküre’de gökyüzünün en önemli simgelerindendir. Bu nedenle de kış mevsiminin gelişinin habercisi olarak kabul edilir.

Bilim Genç sesli yayınının yeni bölümünde Prof. Dr. Levent Kurnaz “Güneş Sistemi’nde başka bir gezegende yaşabilir miydik?” sorusunu, en yakınımızda olan Merkür, Venüs ve Mars’ın iklimi ve bu gezegenlerde yaşama imkânı üzerinden açıklıyor.

Yerli uyduların mercek, prizma ayna gibi optik bileşen ihtiyacını karşılayacak Optik Sistemler Araştırma Laboratuvarı TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü çatısı altında kuruldu.

Uluslararası Uzay İstasyonu (ISS) 20. yaş gününü kutluyor. ISS’yi oluşturan ilk modül olan Zarya, 20 Kasım 1998’de fırlatılmış ve Dünya’nın çevresindeki yörüngesine yerleşmişti.

1772 yılında Wittenberg Üniversitesi’nden Johann Daniel Titius gezegenlerin Güneş’e olan ortalama uzaklıkları arasında bir ilişki olduğunu keşfetti.

Gezegenler genç yıldızların etrafında dönen gaz ve toz bulutlarının içinde doğar. Bir araya gelen toz zerreleri giderek büyür; çakıl taşı, kaya ve dağ büyüklüğünde parçalar oluştururlar.

Boğa Takımyıldızı’ndaki Ülker (Pleiades) ve Boğa (Hyades) yıldız kümeleri kasım ayında Güneş’in batışından sonra doğu ufkunun üzerinden yükseliyor.

Enerji kaynağı olarak güneş panellerinin kullanıldığı Vanguard 1 uydusunun fırlatılmasından bugüne güneş panelleri sayesinde uydular uzun yıllar görev yapabildi. Peki, uzay araçlarında kullanılan güneş panelleri uzaydaki zorlayıcı koşullara nasıl dayanabiliyor?

Bilim Genç sesli yayınının yeni bölümünde Prof. Dr. Levent Kurnaz Güneş’te meydana gelen değişimlerin Dünya’nın iklimini nasıl etkilediğini anlatıyor.