Kuyrukluyıldızlar ve Organik Madde

Dr. Mahir E. Ocak
31/01/2018 - 11:39

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti. Bugün bazı araştırmacılar, bu organik maddelerin, Güneş Sistemi henüz meydana gelmeden çok daha önceleri yıldızlararası uzayda oluştuğunu iddia ediyor.

Yıldızların tayfı incelendiğinde çeşitli dalga boylarındaki ışığın yıldızlararası uzaydan geçerken ne olduğu bilinmeyen bazı moleküller tarafından soğurulduğu görülür. Bugün bu moleküllerin karmaşık organik maddeler olduğu düşünülüyor. Hatta bazı gökbilimcilere göre evrendeki tüm organik maddenin büyük bir kısmını bu karmaşık organik moleküller oluşturuyor.

Yıldızlararası uzaydaki ilkel gaz ve toz bulutları, zamanla yoğunlaşarak yıldız sistemlerini oluşturur. Rosetta’nın Dünya’ya gönderdiği veriler, kuyrukluyıldızların da ufak madde parçacıklarının yavaş yavaş bir araya gelmesiyle oluştuğunu gösteriyor. Dolayısıyla bugün Güneş Sistemi’ndeki kuyrukluyıldızlardaki organik maddeler de Güneş Sistemi oluşmadan önceki zamanlardaki ilkel gaz ve toz bulutlarında üretilmiş olabilir.