Kuyrukluyıldızlar ve Organik Madde

Dr. Mahir E. Ocak
17/10/2017 - 11:39

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti. Bugün bazı araştırmacılar, bu organik maddelerin, Güneş Sistemi henüz meydana gelmeden çok daha önceleri yıldızlararası uzayda oluştuğunu iddia ediyor.

Yıldızların tayfı incelendiğinde çeşitli dalga boylarındaki ışığın yıldızlararası uzaydan geçerken ne olduğu bilinmeyen bazı moleküller tarafından soğurulduğu görülür. Bugün bu moleküllerin karmaşık organik maddeler olduğu düşünülüyor. Hatta bazı gökbilimcilere göre evrendeki tüm organik maddenin büyük bir kısmını bu karmaşık organik moleküller oluşturuyor.

Yıldızlararası uzaydaki ilkel gaz ve toz bulutları, zamanla yoğunlaşarak yıldız sistemlerini oluşturur. Rosetta’nın Dünya’ya gönderdiği veriler, kuyrukluyıldızların da ufak madde parçacıklarının yavaş yavaş bir araya gelmesiyle oluştuğunu gösteriyor. Dolayısıyla bugün Güneş Sistemi’ndeki kuyrukluyıldızlardaki organik maddeler de Güneş Sistemi oluşmadan önceki zamanlardaki ilkel gaz ve toz bulutlarında üretilmiş olabilir.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı (İGA) yerleşkesinde gerçekleştiriliyor.

Ay tutulması sırasında Güneş, Dünya ve Ay tam olarak aynı hizadayken Dünya, Güneş ile Ay’ın arasındadır. Bu durumda Dünya’nın gölgesi Ay’ın üzerine düşer. Ancak Ay tutulması sırasında Ay tamamen karanlıkta kalmaz.

Aslında Dünya da uzayın bir parçası. Ancak “uzay” ifadesi ile çoğunlukla uzayın Dünya...

Dünya’nın kütleçekimi sıvıların hareketini önemli ölçüde etkiler. Bu nedenle sıvılar Dünya’da ve ağırlıksız bir ortamda, örneğin Uluslararası Uzay İstasyonu’nda farklı şekillerde davranır.

2017 yılında yaşanan önemli bilimsel olaylardan bir derleme...

Özellikle NASA’nın ve SpaceX’in uzay seyahati alanındaki çalışmaları ile biliyoruz ki planlanan her şey istenildiği gibi giderse insanoğlu 2030’lu yıllarda başka bir gezegene ilk defa ayak basacak. 1965 yılında Mars’a ilk uydunun gönderilmesinden bu yana Mars’a insanlı uzay görevleri planlanıyor.

Çıplak gözle kolayca fark edilebilen gökcisimleri (örneğin Güneş, Ay, Güneş Sistemi’ndeki gezegenlerin bazıları, bazı yıldızlar) antik dönemlerden beri biliniyor. Bu gökcisimlerinin isimleri çoğunlukla Latince, Yunanca ve Arapça kökenli.

Dünya’ya çarpan göktaşları meteorit olarak isimlendiriliyor. Meteoritler çok değerli jeolojik örnekler. Çünkü insanlı ya da insansız uzay araçlarının henüz gitmediği gökcisimlerinin yapısı hakkında bilim insanlarına doğrudan bulgular sağlayabiliyor.

NASA’nın Juno uzay aracının Temmuz 2017’de Jüpiter’deki devasa fırtına olan Büyük Kırmızı Leke’nin üzerinden geçerken elde ettiği verilerden, fırtınanın gezegenin atmosferinin çok derinlerine kadar indiği anlaşıldı.

Ses bir mekanik dalgadır ve yayılmak için bir ortamın varlığına ihtiyaç duyar. Örneğin bir enstrümandan çıkan sesler havadaki...