Skip to content Skip to navigation

Makinelerin Yükselişi Devam Ediyor!

Gürkan Caner Birer
10/02/2016 - 17:12

Makinelerin akıllı hale gelmesiyle, Hollywood bilim kurgu filmlerinde de sıkça işlenen, insanoğlunun akıllı makinelerle mücadelesinde bir cephe daha düştü. Önce üçtaş oyunu (Tic-Tac-Toe ya da XOX olarak da biliniyor), sonra dünya satranç şampiyonu Garry Kasparov’un ünlü DeepBlue bilgisayarına yenilmesi, şimdi de Go. Bugüne kadar yapay zekâ araştırmacıları geliştirdikleri yazılımlarla birçok oyunda insanları yenmeyi başardı, ancak Go oyunu bu yarışta farklı bir yerde duruyordu. Çünkü Go diğer oyunlara göre çok daha fazla sayıda hamle olasılığı barındırıyor. Kuralları basit olsa da toplamda 1.000.000.000.000.000.

000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.

000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.

000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 yani 10170 farklı hamleden bahsediyoruz. Bu hamle sayısı, evrendeki atomların sayısından daha fazla. Bu nedenle bugüne kadar insanoğlu söz konusu Go oyunu olunca yapay zekâyı yenmeyi başarıyordu. Ancak Google tarafından geliştirilen yapay zekâ sistemi, insanların bugüne kadar oynadığı oyunlardan derlenen 30 milyon hamle ile eğitildi. Sonrasında yapay zekâ kendi içerisinde binlerce oyun oynayarak yeni stratejiler geliştirdi. Bu işlemler için gerekli olan işlemci gücü ise Google Bulut altyapısının desteği ile sağlandı.

Bütün bu çalışmalar sonucunda, AlphaGo adı verilen yazılım Avrupa Go şampiyonu Fan Hui’yi 5–0 yenerek tarihe geçti. AlphaGo önümüzdeki günlerde efsanevi Go şampiyonlarıyla maçlar yapmaya devam edecek.

İlgili İçerikler

Bilgisayar ve İnternet

Gençlerin ve çocukların öğrenmesini kolaylaştıracak sanal gerçeklik uygulamaları ve bilgisayar oyunları geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapan Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hakan Tüzün ile söyleşi gerçekleştirdik.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı başvuruları başladı. Başvurular 31 Ekim’e kadar devam ediyor. Proje desteği almaya hak kazanan başvurulara ait sonuçların ise önümüzdeki şubat ayında açıklanması planlanıyor.

Bilgisayar ve İnternet

Son zamanlarda özellikle robot teknolojileri alanında sıkça yararlanılan yapay zekâyla ilgili araştırmalar yapan Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Şeyda Ertekin ile yapay zekâ üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Bilgisayar ve İnternet

Günlük hayattan aşina olduğumuz bilgisayarlar bir insanın yıllarca uğraşsa bile bitiremeyeceği işleri saniyeler içerisinde gerçekleştirebiliyor. Ancak çalışma ilkeleri klasik fizikle açıklanan bu bilgisayarların kapasiteleri sınırlı. Gelecekte belirli işlemleri klasik bilgisayarlardan çok daha hızlı yapabilen kuantum bilgisayarların geliştirilebileceği düşünülüyor

Bilgisayar ve İnternet

4. CodeFest programlama yarışması 23-24 Şubat 2019 tarihlerinde Üsküdar Amerikan Lisesi’nde gerçekleştirilecek.

Bilgisayar ve İnternet

Sinemada görsel efekt tasarımının sınırları her gün genişliyor. Bizi şaşırtan görüntüleri teknolojik gelişmelerin yaratıcı beyinlere sunduğu olanaklar sayesinde izleyebiliyoruz.

Bilgisayar ve İnternet

TÜBİTAK BİLGEM Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstitüsü tarafından lise ve üniversite öğrencilerine yönelik düzenlenen kriptoloji yaz okulları başvuruları 6 Ağustos’a kadar devam ediyor.

Bilgisayar ve İnternet

Özellikle gençlerin yakından takip ettiği, çevrimiçi bir ortam olarak tanımlanan sosyal medya adeta dijital dünyamız haline geldi. Gençler gün boyu -hatta geceleri- sosyal medya aracılığı ile sosyal ilişkiler kuruyor, bilgi ediniyor ve çeşitli konularda paylaşımlarda bulunuyor. Peki, sosyal medyayı bu kadar yoğun kullanmanın, sağladığı çeşitli faydaların yanı sıra, olumsuz etkileri de olabilir mi?

Bilgisayar ve İnternet

Bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Science Advances’ta yayımladıkları bir makalede yapay zekâ yardımıyla çok hızlı bir biçimde yeni metalik camlar tasarlamayı ve üretmeyi başardıklarını açıkladı.

Bilgisayar ve İnternet

Çocuklar nesneleri evirip çevirerek, tutup bırakarak ya da itip çekerek oyunlar oynar. Bu, küçük yaşlardan itibaren fiziksel dünyayı keşfetmelerinin bir yoludur. İşte şimdi Google’a ait DeepMind’dan ve California Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından eğitilen bir yapay zekâ uygulaması bu tür bir oyun davranışının ilk aşamalarını sergiliyor.