Manyetizma Sayesinde Yön Bulan Balıklar

Dr. Mahir E. Ocak
03/09/2014 - 16:26

Balıkların yön bulma konusunda manyetizmadan yararlandığına dair düşünceler doğrulandı. Alsea Nehri havzasındaki Oregon Balık Üretme Çiftliği Araştırma Merkezi'nde çalışan araştırmacıların yaptığı deneyler, yavru kral somon balıklarının manyetik duyuya sahip olduğunu gösterdi. Araştırmanın sonuçları Current Biology’de yayımlandı.

Bazı araştırmacılar 2013’te balıkların yön bulma konusunda Dünya’nın manyetik alanından yararlanıyor olabileceklerini öne sürmüştü. Bu hipotezi sınamak isteyen başka bir grup araştırmacı, Alsea Nehri havzasındaki Oregon Balık Üretme Çiftliği’ndeki üreme havuzlarında suni manyetik alan üretti ve bu havuzlardaki balıkların yüzme doğrultularını gözlemledi. Doğal yaşam alanlarının kuzey sınırlarındaki bölgelerdekine benzeyen manyetik alanlara maruz kalan balıkların güneye, doğal yaşam alanlarının güney sınırlarındakine benzeyen manyetik alanlara maruz kalan balıkların ise kuzeye doğru yüzdüğü görüldü. Bu sonuçlar balıkların bir manyetik duyuya sahip olduğunu gösteriyor. Ayrıca deneyler sırasında gözlemlenen balıklar daha önce balık üretme çiftliğinin dışına hiç çıkmadıkları için bu duyunun tecrübe ile öğrenilerek değil kalıtsal olarak edinildiği anlaşılıyor. Ancak araştırmayı yapan ekibin üyelerinden Dr. N. F. Putman, balıkların yön bulma konusunda manyetizmadan başka şeylerden de -örneğin Güneş'in konumundan ya da koklama duyularından da- yararlanabiliyor olabileceklerini belirtiyor.

Hızla gelişen teknoloji sağlık alanında hastalıkların teşhis sürecini kolaylaştıracak yeni yöntemlerin ortaya çıkmasını sağlıyor.

Hidrojen gazı (H2) günümüzde alternatif bir enerji kaynağı olarak görülüyor. Hâlihazırda hidrojen gazıyla çalışan taşıtlar var.

Bir grup araştırmacı, virüslerin üzerine tutunamadığı bir tür kumaş geliştirdi. Üstelik kumaş tekrar tekrar yıkanıp kullanılabiliyor. Dr. Anthony J. Galante ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale ACS Applied Materials & Interfaces’te yayımlandı.

Kaşalot olarak da bilinen ispermeçet balinası (Physeter macrocephalus) Türkiye’de görülen dört balina türünden biri.

Doğadaki her canlının kendine özgü yetenekleri vardır. Canlılar bu yeteneklerini kullanarak bulundukları ortamdaki yaşam koşullarına uyum sağlar.

Bakteriler de virüsler de çıplak gözle görülemeyecek kadar küçüktür. Peki sadece mikroskop yardımıyla görüntülenebilen bakterilerle virüsleri birbirinden ayıran özellikler nelerdir?

Köpekgiller ailesinde yer alan altın çakallar (Canis aureus) dünya genelinde Yunanistan, İtalya, Bulgaristan, Ukrayna, Sırbistan, Azerbaycan, Hindistan, Suudi Arabistan, Afganistan, Pakistan, Suriye, Irak ve daha birçok ülkede bulunur.

Memeliler sınıfında yer alan kemiriciler genellikle sürekli uzayan dişleri, kısa sürede çok sayıda yavrulamaları, hızlı hareket etmeleri ve ağaç, çöl, toprak altı, kayalık yerler ve sucul alanlar gibi farklı ortamlarda yaşayabilmeleriyle bilinir.