Mars’ta Azotlu Bileşikler Bulundu

Dr. Mahir E. Ocak
25/03/2015 - 15:52

Bugün kurak ve soğuk bir gezegen olsa da Mars’ın geçmişte yüzeyinde sıvı su bulunan, daha sıcak ve yaşama elverişli bir gezegen olduğu düşünülüyor. NASA tarafından Mars’a gönderilen son uzay aracı Curiosity’nin elde ettiği veriler, bu düşünceyi daha da güçlendirdi. Araştırmanın sonuçları ile ilgili bir makale Dr. J. C. Stern ve arkadaşları tarafından Proceedings of the National Academy of Sciences (USA)’da yayımlandı.

Rocknest, John Klein ve Cumberland olarak adlandırılan üç ayrı bölgedeki toprakların analiz edilmesiyle elde edilen veriler, Mars’ta azotlu bileşikler olduğunu gösteriyor. Rocknest bölgesinde 110-300 mg/l, John Klein bölgesinde 70-260 mg/l, Cumberland bölgesinde ise 330-1100 mg/l azotlu bileşikler olduğu bulundu. Bu değerlerin, Atacama Çölü gibi yeryüzünün en kurak bölgelerindeki değerlere yakın olduğu belirtiliyor.

Canlı organizmalar için gerekli en temel element karbondur. Ancak azot da en az karbon kadar önemli.  Çünkü proteinlerin yapı taşı olan aminoasitler ile RNA ve DNA molekülleri azot içeriyor. Dolayısıyla Mars’ta azotlu bileşiklere rastlanması Mars’ın geçmişte yaşama elverişli bir gezegen olduğu savını destekliyor.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı Yerleşkesi'nde gerçekleştiriliyor.

TÜBİTAK 20-23 Eylül’de İstanbul Yeni Havaalanı’nda düzenlenen TEKNOFEST’te bilim ve teknoloji severler ile buluşuyor.

2009 yılında Beta Pictoris adlı yıldızın etrafında Jüpiter’den yedi kat daha büyük kütleli bir gezegen keşfedilmişti. 2018 yılının başında uzaya amacı bu sistemi gözlemek olan bir uydu fırlatıldı.

Astronomy & Astrophysics dergisinde yayımlanan araştırmaya göre  TRAPPIST-1 yıldızının yaşanabilir bölgesinin içinde yer alan üç gezegende suyun bulunması mümkün.

Ay ve Boğa Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Aldebaran 2 Eylül’ü 3 Eylül’e bağlayan gece birbirine çok yakın görünecek.

TÜBİTAK tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması 20-23 Eylül’de İstanbul 3. Havalimanı’nda gerçekleştirilecek. Yarışmaya yurt içinden 294, yurt dışından 18 takım başvurdu.

TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü’nde (TÜBİTAK UZAY) üretim ve test süreçleri devam eden Hall Etkili İtki Motoru Geliştirme Altyapı Projesi (HALE) projesi ürünü olan itki motorunun işlevsel ve performans testleri geçen ay gerçekleştirildi.

Avrupa Uzay Ajansı’na (ESA) ait Mars Express uzay aracı tarafından elde edilen veriler Mars’ın güney kutbunun derinlerinde sıvı halde su bulunduğuna işaret ediyor.

NASA, Güneş’i incelemek amacıyla yeni bir sondayı 12 Ağustos'ta uzaya gönderdi. Sondanın görevini başarıyla yerine getirebilmesi için aşırı yüksek sıcaklıklarla baş etmesi gerekecek.