Mars’ta Yaşayabilecek Organizmalar

Dr. Mahir E. Ocak
25/06/2015 - 17:24

Arkansas Üniversitesi’nden araştırmacıların yaptığı çalışmalar metanojen olarak gruplandırılan bazı organizmaların Mars’taki koşullarda hayatta kalabileceğini gösteriyor. Prof. Timothy Kral önderliğinde yapılan ve Dr. Rebecca Michol tarafından gerçekleştirilen deneyler sırasında şu metanojen türleri kullanılmış: Methanothemobacter wofeii, Methanosarcina barkeri, Methanobacterium formicicum ve Methanococcus maripaludis.

Metanojenler enerji kaynağı olarak hidrojen gazını kullanan ve metan üreten mikroorganizmalardır. Oksijensiz ortamda yaşayabilen bu canlılar organik besinlere ihtiyaç duymaz ve fotosentez yapmadıkları için güneş ışığına da gereksinimleri yoktur. Tüm bu özellikler metanojenlerin Mars’taki koşullar altında yaşama potansiyeline sahip olduğunu gösteriyor. Yapılan deneyler de bu durumu doğruluyor. Elde edilen sonuçlar, üzerinde deneyler yapılan dört metanojen türünün Mars’ın yüzeyinin altındaki su havzalarında hayatta kalabileceğini gösteriyor.

Güneş Sistemi’ndeki uydular ile bu uyduların etrafında döndükleri gezegenlerin kütlelerinin oranlarına bakıldığında en yüksek oranın Ay-Dünya ikilisinde olduğu görülür. Başka bir deyişle Ay görece büyük bir uydudur. Bu durum Ay’ın yerküre üzerinde önemli etkilerinin olduğu anlamına gelir.

Astrobiyologlar, Güneş Sistemi’nin erken dönemlerinde Güneş günümüzdekinden daha soğuk olmasına rağmen Dünya’nın sıcak kalabilmesinin sebebinin atmosferdeki metan gazı olabileceğini belirledi.

Yaşama elverişli bölge ifadesi ötegezegen araştırmalarında sıklıkla kullanılan bir terimdir. Bir ötegezegende Dünya’dakine benzer yaşam biçimlerinin oluşabilmesi için gezegenin yörüngesinin tamamının yaşama elverişli bölgenin içinde kalması gerekir.

Günümüzde kullanılan uzay roketlerinin en güçlüsü olan SpaceX’e ait Falcon Heavy ilk deneme uçuşunu gerçekleştirmek üzere, 6 Şubat’ta Türkiye saati ile 23.45’te ABD’deki Kennedy Uzay Üssü’nden başarıyla fırlatıldı.

TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı tarafından organize edilen "2018 Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması", 20 – 23 Eylül 2018 tarihinde Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3) işbirliği ile İstanbul Grand Airport’a ait yerleşkede gerçekleştirilecek.

Bilimsel çalışmalar, Uluslararası Uzay İstasyonu’nda (ISS) çalışan astronotların vücut sıcaklığının normalin üzerine çıktığını gösteriyor.

1 Şubat’ta, dolunay evresinden yeni ayrılan Ay ve Aslan Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Regulus gökyüzünde birbirine yakın görünecek.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Günümüzde Mars’a insanlı yolculuklar planlanıyor. Ancak yakın zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre Mars’a seyahat edecek astronotlar muhtemelen pek bir şey hatırlamayacak.

NASA’nın Kepler uzay aracı yüzeyinde suyun sıvı halde bulunabileceği, Dünya’ya benzer gezegenler arıyor.