Mars’ta Yaşayabilecek Organizmalar

Dr. Mahir E. Ocak
25/06/2015 - 17:24

Arkansas Üniversitesi’nden araştırmacıların yaptığı çalışmalar metanojen olarak gruplandırılan bazı organizmaların Mars’taki koşullarda hayatta kalabileceğini gösteriyor. Prof. Timothy Kral önderliğinde yapılan ve Dr. Rebecca Michol tarafından gerçekleştirilen deneyler sırasında şu metanojen türleri kullanılmış: Methanothemobacter wofeii, Methanosarcina barkeri, Methanobacterium formicicum ve Methanococcus maripaludis.

Metanojenler enerji kaynağı olarak hidrojen gazını kullanan ve metan üreten mikroorganizmalardır. Oksijensiz ortamda yaşayabilen bu canlılar organik besinlere ihtiyaç duymaz ve fotosentez yapmadıkları için güneş ışığına da gereksinimleri yoktur. Tüm bu özellikler metanojenlerin Mars’taki koşullar altında yaşama potansiyeline sahip olduğunu gösteriyor. Yapılan deneyler de bu durumu doğruluyor. Elde edilen sonuçlar, üzerinde deneyler yapılan dört metanojen türünün Mars’ın yüzeyinin altındaki su havzalarında hayatta kalabileceğini gösteriyor.

Mayıs ayında Merkür ve Venüs’ü gün batımından sonra; Mars, Satürn ve Jüpiter’i ise gün doğumundan sonra gökyüzünde görebilirsiniz.

TÜBİTAK tarafından düzenlenen canlı bilim söyleşilerinin dördüncüsü, 7 Mayıs 2020 tarihinde saat 17.00’de TÜBİTAK Bilim Genç YouTube kanalında canlı olarak yayınlanacak.

Güneş panellerinden yansıyan ışıklar sayesinde uyduları geceleri gökyüzünde rahatça görmek mümkün. Uydulardan yansıyan bu ışık, ışığa duyarlı gözlem aletleri tarafından da algılanıyor ve bu durum bazen verilerde bozulmalara sebep olabiliyor.

Dünya’dan Mars’a gitmek için neden belirli zamanlar daha uygun diye merak etmiş miydiniz?

Bu soruyu cevaplayabilmek için ilk olarak ısının nasıl yayıldığını anlamamız gerekir. Isı ışıma, iletim ve konveksiyon olmak üzere üç yolla yayılır.