Obeziteyi İlaçla Tedavi Etmek Mümkün Olabilir

Dr. M. Bünyamin Yıldırım
03/01/2020 - 17:02

Aşırı kilo ve obezite 21. yüzyılın önemli sağlık sorunlarından biri. Özellikle çocukları ve gençleri tehdit eden bu küresel sağlık sorunu şehirleşmiş bölgelerde daha yaygın görülüyor. Çocukluk döneminde obez olan kişiler çoğunlukla yetişkin dönemlerinde de obez oluyor. Bu kişilerin genç yaşta diyabet, kalp damar hastalıkları gibi hastalıklara yakalanma ihtimalleri daha yüksek.

Sonuçları Nature dergisinde yayımlanan bir araştırmada bilim insanları PGRMC2 isimli bir proteinin obezite ve metabolik sendromda (kilonun, kan basıncının, kan şekerinin, kandaki trigliseritlerin yüksek, yüksek yoğunluklu lipoproteinlerin düşük olması koşullarından birkaçının taşınması durumunda ortaya çıkan sorun) önemli bir rolü olduğunu belirledi. Vücudun farklı bölgelerinde bulunan PGRMC2 proteininin vücutta en çok bulunduğu yer ise yağ doku.

The Scripps Research Institute

Fotoğrafta yeşil renkte görülen sağlıklı yağ hücrelerinin tükettiğimiz besinleri uygun şekilde metabolize etmesi için hem molekülüne ihtiyaç duyulur.

Araştırmacılar fareler üzerinde yaptıkları çalışmalarda, PGRMC2 proteininin “hem” adı verilen moleküle bağlanarak molekülün üretildiği mitokondriden çekirdeğe taşınmasına yardımcı olduğunu belirledi. Hem molekülünün hücrede solunum, çoğalma gibi önemli işlevleri var. Ancak çok zehirli olan bu molekülün hücre içinde diğer bileşenlere zarar vermeden taşınması için bir anlamda dışını sararak çevreleyecek bir maddenin olması gerektiği düşünülüyordu. Bu araştırma sayesinde bu işlevi yerine getiren maddenin PGRMC2 proteini olduğu anlaşıldı.

Araştırmacılar çalışmaları sırasında ayrıca PGMRC2 proteininin bulunmadığı durumda vücutta neler olduğunu anlamaya çalıştı. Sonuçta yağ dokularında PGMRC2 proteini bulunmayan farelerin yağ oranı yüksek besinlerle beslendiklerinde insüline karşı daha dirençli hâle geldikleri anlaşıldı. Bu, vücutta diyabet ve metabolik sendrom olarak isimlendirilen sorunların en önemli belirtilerinden biri. PGRMC2 proteininin aktifleşmesini sağlayan bir ilaçla tedavi edilen farelerde ise diyabetin belirtilerinde önemli bir iyileşme görüldü.

Bu sonuçlar, PGRMC2 proteininin günümüzün önemli sağlık problemlerinden olan obezite, diyabet ve metabolik sendromun tedavisinde çığır açıcı gelişmelere öncülük edebileceğini gösteriyor.

Dr. M. Bünyamin Yıldırım
Küre İlçe Devlet Hastanesi

Kimi zaman bazı yiyecekleri canımız diğerlerine göre daha çok çeker. Bunun sebebiyse vücudumuz için gerekli besin maddelerini günlük olarak belirli oranlarda almak zorunda olmamız.

Yeni tip koronavirüsün ağız, burun, boğaz gibi solunum yollarından geçip akciğerlere ve havayı soluk borusundan akciğerlere taşıyan hava yolları olan bronşlara yerleştiği ve bunun sonucunda virüsün bulaştığı kişide solunum yetmezliğinin ortaya çıktığı artık biliniyor.

Yeni tip koronavirüs, solunum yolu enfeksiyonuna neden oluyor. Bu nedenle COVID-19’a yakalanan hastalardan ciddi solunum yetmezliği yaşayanların tedavisinde mekanik ventilatörlere yani solunum cihazlarına ihtiyaç duyuluyor.

Kısa bir sürede tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığının henüz bir tedavisi ya da aşısı bulunmuyor.

Bir grup araştırmacı, fareler üzerinde yaptıkları deneylerde hayvanların beyninde ağrı algısını kontrol eden bir bölge keşfetti.

Virüslerin neden olduğu solunum yolu enfeksiyonları, virüs taşıyan kişinin nefes alıp verirken, konuşurken, öksürürken ve hapşırırken açığa çıkardığı damlacıkların başka bir insana bulaşması ile ortaya çıkıyor.

Yapılan araştırmalar, COVID-19’a yakalanan kişilerde yaygın olarak D vitamini eksikliği olduğunu gösteriyor. Peki vitamin, mineral veya gıda takviyeleri bağışıklık sisteminin güçlendirilmesine nasıl katkı sağlıyor?

Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün her yaştaki insana ve özellikle gençlere tavsiye olarak verdiği bu sözü, spor yapan kişinin zihinsel olarak da sağlıklı olacağını anlatıyor. Peki, spor yapmak beynimizi nasıl etkiler?

Yeni tip koronavirüs nedeniyle hasta olan kişi sayısı her geçen gün artıyor. Yeni tip koronavirüs için aşı adayı çalışmalarından biri olan Sinovac Biotech’in aşı çalışmasıyla ilgili detaylar ise yakın zamanlarda Science dergisinde yayımlandı.

Bütün hastalıkların bir aşısı olmasa da bugüne kadar pek çok hastalığa karşı aşı geliştirilmiştir. Peki aşı vücudumuzu hastalıklardan nasıl korur?