Obeziteyi İlaçla Tedavi Etmek Mümkün Olabilir

Dr. M. Bünyamin Yıldırım
03/01/2020 - 17:02

Aşırı kilo ve obezite 21. yüzyılın önemli sağlık sorunlarından biri. Özellikle çocukları ve gençleri tehdit eden bu küresel sağlık sorunu şehirleşmiş bölgelerde daha yaygın görülüyor. Çocukluk döneminde obez olan kişiler çoğunlukla yetişkin dönemlerinde de obez oluyor. Bu kişilerin genç yaşta diyabet, kalp damar hastalıkları gibi hastalıklara yakalanma ihtimalleri daha yüksek.

Sonuçları Nature dergisinde yayımlanan bir araştırmada bilim insanları PGRMC2 isimli bir proteinin obezite ve metabolik sendromda (kilonun, kan basıncının, kan şekerinin, kandaki trigliseritlerin yüksek, yüksek yoğunluklu lipoproteinlerin düşük olması koşullarından birkaçının taşınması durumunda ortaya çıkan sorun) önemli bir rolü olduğunu belirledi. Vücudun farklı bölgelerinde bulunan PGRMC2 proteininin vücutta en çok bulunduğu yer ise yağ doku.

The Scripps Research Institute

Fotoğrafta yeşil renkte görülen sağlıklı yağ hücrelerinin tükettiğimiz besinleri uygun şekilde metabolize etmesi için hem molekülüne ihtiyaç duyulur.

Araştırmacılar fareler üzerinde yaptıkları çalışmalarda, PGRMC2 proteininin “hem” adı verilen moleküle bağlanarak molekülün üretildiği mitokondriden çekirdeğe taşınmasına yardımcı olduğunu belirledi. Hem molekülünün hücrede solunum, çoğalma gibi önemli işlevleri var. Ancak çok zehirli olan bu molekülün hücre içinde diğer bileşenlere zarar vermeden taşınması için bir anlamda dışını sararak çevreleyecek bir maddenin olması gerektiği düşünülüyordu. Bu araştırma sayesinde bu işlevi yerine getiren maddenin PGRMC2 proteini olduğu anlaşıldı.

Araştırmacılar çalışmaları sırasında ayrıca PGMRC2 proteininin bulunmadığı durumda vücutta neler olduğunu anlamaya çalıştı. Sonuçta yağ dokularında PGMRC2 proteini bulunmayan farelerin yağ oranı yüksek besinlerle beslendiklerinde insüline karşı daha dirençli hâle geldikleri anlaşıldı. Bu, vücutta diyabet ve metabolik sendrom olarak isimlendirilen sorunların en önemli belirtilerinden biri. PGRMC2 proteininin aktifleşmesini sağlayan bir ilaçla tedavi edilen farelerde ise diyabetin belirtilerinde önemli bir iyileşme görüldü.

Bu sonuçlar, PGRMC2 proteininin günümüzün önemli sağlık problemlerinden olan obezite, diyabet ve metabolik sendromun tedavisinde çığır açıcı gelişmelere öncülük edebileceğini gösteriyor.

Dr. M. Bünyamin Yıldırım
Küre İlçe Devlet Hastanesi

Yeni tip koronavirüsün sebep olduğu salgın ortaya çıktığından beri etkilerini daha iyi anlamak, karşılaştırma yapmak ve neler olabileceğini öngörmek adına dünya üzerinde bugüne kadar yaşanan büyük salgınlara odaklanıldı. Biz de tarihteki önemli salgınları sizin için özetledik.

El hijyeni, yeni tip koronavirüs gibi solunum yolu enfeksiyonuna neden olan virüslerden korunmak için alınabilecek en etkili önlemlerden biri. Peki sabun virüsleri nasıl yok ediyor?

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.