Plastik Atıklardaki Mikroorganizmalar

Ayşenur Okatan
20/05/2019 - 17:13

Plastik kirliliği, hızla artan çevre sorunlardan biri. Dünya genelinde yılda üretilen plastiğin %10’u denizlerde birikiyor. Araştırmacılar tatlı su ve tuzlu su ortamlarındaki plastik atıkların insan sağlığına etkisi üzerine araştırmalar yapıyor.

Doğaya bırakılan plastiklerin parçalanma ve radyasyona maruz kalma gibi fiziksel ve kimyasal süreçlerden dolayı daha küçük parçalara ayrışması sonucu mikroplastikler oluşur. Plastikler doğada kolayca parçalanmadıklarından mikroplastikler ekosistemde kalıcı kirliliğe yol açar. Özellikle de denizlerde parçalanmaları suyun soğuk ve tuzlu yapısından dolayı karaya göre daha zordur.

Singapur Ulusal Üniversitesinden Emily Curren ve Sandric Chee Yew Leong, sonuçları Science of the Total Environment dergisinde yayımlanan araştırmada tropik kıyılardaki insan kaynaklı mikroplastik kirliliğini ve mikroplastiklerin üzerinde yaşayan mikroorganizmaları inceledi.

Singapur’un kuzey ve güney kıyılarında gerçekleştirilen çalışmada yoğun nüfuslu, seyrek nüfuslu ve nüfusun bulunmadığı üç sahilden kum örnekleri alındı. Kum örnekleri, içinde deniz suyu olan kovalara döküldü. Yoğunluk farkı nedeniyle suyun yüzeyine çıkan mikroplastik örnekleri toplanarak analiz edildi.

Yapılan incelemeler insanların yoğun şekilde yaşadığı sahil bölgelerinden alınan örneklerin daha fazla mikroplastik içerdiğini gösteriyor. Ayrıca mikroplastiklerde bulunan mikroorganizmaların tür ve sayısı da farklı kumsallara göre değişiyor. Bazı mikroorganizmalar insan vücudunda hastalık yaparken (patojen) bazıları mikroplastiklerin yapısında bulunan, insan sağlığına zararlı organik maddeleri parçalayarak doğal yollarla yok olmalarını sağlıyor.

Araştırmanın sonuçları insan sağlığına zararlı bazı mikroorganizmaların mikroplastikler yoluyla taşınabileceğini gösteriyor. Mikroplastiklerin parçalanmasını sağlayan yararlı mikroorganizmalar ise gelecekte denizlerdeki plastik kirliliğinin önlenmesinde kullanılabilir.

Bilim Genç olarak temmuz ayında objektiflerinizi çevrenizdeki taşlara odaklamanızı istiyoruz.

Bilim Genç olarak haziran ayında objektiflerinizi çevrenizdeki ağaçlara odaklamanızı istiyoruz.

Yalıçapkınıgiller ailesinde yer alan bayağı yalıçapkını (Alcedo atthis) Avrupa, Güneydoğu Asya ve Afrika’da görülür.

Bilimsel çalışmalar, günümüzden 90 milyon yıl önce Güney Kutbu civarındaki karaların yağmur ormanlarıyla kaplı olduğunu gösteriyor.

NASA tarafından alınan uydu görüntüleri Çin’deki hava kirliliğinde çok büyük düşüş yaşandığını gösteriyor. Yaşanan değişim kısmen de olsa koronavirüsün yayılmasını önlemek için alınan önlemlere bağlanıyor.

Her canlı kendine en uygun yaşam koşullarında varlığını sürdürür. Örneğin bir kutup ayısı çölde yaşayamazken çölde büyüyüp gelişen bir kaktüs kutuplarda hayatta kalamaz. Okyanusta yaşayan canlıların da büyüyüp gelişebilmesi için deniz suyunun asitlik derecesinin belirli bir seviyede olması gerekiyor.