Robotlar Otizmli Çocukların Sosyal Becerilerini Geliştirmeye Yardımcı Olabilir

M. Bünyamin Yıldırım
07/09/2018 - 17:18

Otizm spektrum bozukluğu (OSB) bireylerin iletişim becerilerini ve davranışlarını etkileyen ve erken çocukluk döneminde ortaya çıkan bir hastalıktır. Bazı otizmli bireyler konuşmayla ilgili sorunlar yaşarken bazıları konuşurken karşıdaki kişinin gözüne bakamayabilir. Ayrıca tekrarlayan davranışlar sergileyebilir, öfke nöbetleri geçirebilirler. Bazı tedavi ve eğitimler otizmli bireylerin sergiledikleri rahatsızlık verici davranışların azaltılmasına yardımcı olabilir. Sosyal iletişim becerilerini geliştirmeye, sosyal hayata katılabilmelerine, bağımsız yaşayabilmek için ihtiyaç duydukları becerileri kazanabilmelerine yardımcı olabilecek tedavi ve eğitimler otizmli çocuklar ve aileleri için hayli önemli.

Robot destekli terapilerin otizmli çocuklarda yararlı olduğu geçmişte yapılan araştırmalarda gösterilmişti. Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nden araştırmacılar bu amaçla kullanılabilecek robotlar için bir yapay zekâ uygulaması geliştirdi.

Lüksemburg Üniversitesi’nden bilim insanları ise bu amaçla QT ismini verdikleri bir robot tasarladı. Araştırmacılar otizmli çocukların odaklanma becerilerini ve tekrar eden davranışlarını değerlendirerek robotun sosyal yardımcı robot olarak kullanılıp kullanılamayacağını belirlemeye çalıştı. Araştırmada 4 ila 14 yaşlarında on beş otizmli çocuk yer aldı. Deneyler sırasında otizmli çocuklar bir insanla ve QT robot ile kısa bir görüşme gerçekleştirdi.

LuxAI

Sonuçlar araştırmada yer alan otizmli çocukların bakışlarını QT robota insana kıyasla daha fazla yönlendirdiğini ve robotla yaptıkları görüşme sırasında insanla yaptıkları görüşmeye kıyasla daha az tekrarlayıcı hareket (örneğin el çırpma) sergilediklerini gösteriyor.

Sosyal yardımcı robotların kullanıldığı terapiler sayesinde otizmli çocukların iletişim becerilerinin gelişmesine ve öğrenme konusunda yaşadıkları sorunların azaltılmasına yardımcı olunabileceği düşünülüyor.

M. Bünyamin Yıldırım
Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencisi

Türk bilim insanları tarafından geliştirilen metal kompleks bileşiğinin kolon kanseri tedavisinde kanser ilacı olarak kullanılmasına yönelik hücre kültürü ve deney hayvanları test aşamaları başarıyla geçildi. ABD ve Avrupa Birliği patent ofislerinden patenti alınan bileşiğin kanser hastaları ile gerçekleştirilecek testlerinden sonra ilaç olarak üretimine başlanabilir.

Göz tomografisi yöntemi sayesinde gözdeki mikro ölçekteki doku katmanları yüksek çözünürlükle görüntülenebiliyor. Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan bu yöntem beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.