Rosetta’dan Son Fotoğraflar

Dr. Tuba Sarıgül
21/10/2016 - 10:48

ESA/Rosetta/MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Bu, 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının Rosetta uzay aracı tarafından çekilen son fotoğraflarından biri. Fotoğraf uzay aracının 30 Eylül’de kuyrukluyıldızın yüzeyine kontrollü düşüşü sırasında yaklaşık 16 kilometre irtifada çekildi.

Görevin sonlandığı, 30 Eylül’de Türkiye saati ile 14.19’da Rosetta uzay aracından gelen son sinyallerin çarpışma sonrasında kesilmesi ile doğrulandı. Uzay aracı çarpışmadan kısa süre önce bile kuyrukluyıldızın yüzeyine yakın bölgelerde gaz, toz ve plazma hakkında önemli bilgiler topladı.

Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) Rosetta uzay aracı 2004 yılında fırlatılmış ve 6 Ağustos 2014 tarihinde 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızına ulaşmıştı.

ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Rosetta, kuyrukluyıldıza çarpmadan önceki son fotoğrafı kuyrukluyıldızın yüzeyine 20 metre mesafedeyken çekti.

Projenin sonlandırılma kararı Rosetta’nın Jüpiter’in yörüngesinin dışına doğru hareket etmesi ve giderek Güneş’ten uzaklaşması nedeniyle verildi. Bu durum güneş enerjisiyle çalışan Rosetta’nın ve uzay aracının üzerindeki cihazların işlevlerini yerine getirmesini engelleyebilirdi.

17 Ağustos 2017’de ABD’deki LIGO ve İtalya’daki Virgo dedektörleri kütleçekimsel dalga sinyalleri tespit etti. Kütleçekimsel dalgalardan yaklaşık 2 saniye sonra NASA’nın Fermi Gama Işını Uzay Teleskobu aynı doğrultuda kısa süreli gama ışını patlaması gözlemledi.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Güneş Sistemi’nin en küçük üyelerinden olan kuyrukluyıldızlar ve asteroitler birbirine benzeyen ancak birbirinden farklı özellikleri olan gökcisimleri. Kuyrukluyıldızlar da asteroitler de Güneş Sistemi’nin oluşumundan arta kalan maddelerden oluşuyor.

Ekim ayının ilk günlerinde şafak vaktinde Mars ve Venüs gökyüzünde bir arada. Ayın ilk günlerinde Venüs’e göre ufka daha yakın olan Mars günler ilerledikçe yükselirken, Venüs ufka yaklaşıyor.

Bir grup gökbilimcinin yaptığı deneysel ve kuramsal çalışmalar TRAPPIST-1 sistemindeki bazı gezegenlerin yüzeyinde sıvı su bulunabileceğini gösteriyor.

Higgs bozonu, parçacık fiziğinin standart modelinde yer alan temel parçacıklardan biridir. İlk kez 1960’larda var olduğu öne sürülen bu parçacığın gerçekten var olup olmadığı parçacık fiziğinin en temel sorusu olarak görülüyordu.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde yayımlanan araştırmaya göre Samanyolu gibi büyük gökadalar sahip oldukları atomların yaklaşık yarısını, gökadalar arası madde transferi yoluyla, başka gökadalardan alıyor.

Dev gezegenlerin içindeki koşulların oluşturulduğu deneylerde ilk kez “elmas yağmurları” gözlemlendi. Dr. D. Kraus ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Nature Astronomy’de yayımlandı.

Bazı takımyıldızlar mevsim değişimlerinin habercisidir. Örneğin kasım ayında doğu yönünde ortaya çıkmaya başlayan Avcı (Orion) Takımyıldızı kışın geldiğini gösterir.

Geceleri gökyüzünün karanlık olması ilk bakışta güneş ışığının Dünya’nın karanlıkta kalan kısmına ulaşamamasına bağlanabilir.