Rosetta’dan Son Fotoğraflar

Dr. Tuba Sarıgül
21/10/2016 - 10:48

ESA/Rosetta/MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Bu, 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının Rosetta uzay aracı tarafından çekilen son fotoğraflarından biri. Fotoğraf uzay aracının 30 Eylül’de kuyrukluyıldızın yüzeyine kontrollü düşüşü sırasında yaklaşık 16 kilometre irtifada çekildi.

Görevin sonlandığı, 30 Eylül’de Türkiye saati ile 14.19’da Rosetta uzay aracından gelen son sinyallerin çarpışma sonrasında kesilmesi ile doğrulandı. Uzay aracı çarpışmadan kısa süre önce bile kuyrukluyıldızın yüzeyine yakın bölgelerde gaz, toz ve plazma hakkında önemli bilgiler topladı.

Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) Rosetta uzay aracı 2004 yılında fırlatılmış ve 6 Ağustos 2014 tarihinde 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızına ulaşmıştı.

ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Rosetta, kuyrukluyıldıza çarpmadan önceki son fotoğrafı kuyrukluyıldızın yüzeyine 20 metre mesafedeyken çekti.

Projenin sonlandırılma kararı Rosetta’nın Jüpiter’in yörüngesinin dışına doğru hareket etmesi ve giderek Güneş’ten uzaklaşması nedeniyle verildi. Bu durum güneş enerjisiyle çalışan Rosetta’nın ve uzay aracının üzerindeki cihazların işlevlerini yerine getirmesini engelleyebilirdi.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) tarafından düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül 2018 tarihlerinde, İstanbul Yeni Havalimanı Yerleşkesi'nde gerçekleştiriliyor.

TÜBİTAK 20-23 Eylül’de İstanbul Yeni Havaalanı’nda düzenlenen TEKNOFEST’te bilim ve teknoloji severler ile buluşuyor.

2009 yılında Beta Pictoris adlı yıldızın etrafında Jüpiter’den yedi kat daha büyük kütleli bir gezegen keşfedilmişti. 2018 yılının başında uzaya amacı bu sistemi gözlemek olan bir uydu fırlatıldı.

Astronomy & Astrophysics dergisinde yayımlanan araştırmaya göre  TRAPPIST-1 yıldızının yaşanabilir bölgesinin içinde yer alan üç gezegende suyun bulunması mümkün.

Ay ve Boğa Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Aldebaran 2 Eylül’ü 3 Eylül’e bağlayan gece birbirine çok yakın görünecek.

TÜBİTAK tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması 20-23 Eylül’de İstanbul 3. Havalimanı’nda gerçekleştirilecek. Yarışmaya yurt içinden 294, yurt dışından 18 takım başvurdu.

TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü’nde (TÜBİTAK UZAY) üretim ve test süreçleri devam eden Hall Etkili İtki Motoru Geliştirme Altyapı Projesi (HALE) projesi ürünü olan itki motorunun işlevsel ve performans testleri geçen ay gerçekleştirildi.

Avrupa Uzay Ajansı’na (ESA) ait Mars Express uzay aracı tarafından elde edilen veriler Mars’ın güney kutbunun derinlerinde sıvı halde su bulunduğuna işaret ediyor.

NASA, Güneş’i incelemek amacıyla yeni bir sondayı 12 Ağustos'ta uzaya gönderdi. Sondanın görevini başarıyla yerine getirebilmesi için aşırı yüksek sıcaklıklarla baş etmesi gerekecek.