Rosetta’dan Son Fotoğraflar

Dr. Tuba Sarıgül
21/10/2016 - 10:48

ESA/Rosetta/MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Bu, 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının Rosetta uzay aracı tarafından çekilen son fotoğraflarından biri. Fotoğraf uzay aracının 30 Eylül’de kuyrukluyıldızın yüzeyine kontrollü düşüşü sırasında yaklaşık 16 kilometre irtifada çekildi.

Görevin sonlandığı, 30 Eylül’de Türkiye saati ile 14.19’da Rosetta uzay aracından gelen son sinyallerin çarpışma sonrasında kesilmesi ile doğrulandı. Uzay aracı çarpışmadan kısa süre önce bile kuyrukluyıldızın yüzeyine yakın bölgelerde gaz, toz ve plazma hakkında önemli bilgiler topladı.

Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) Rosetta uzay aracı 2004 yılında fırlatılmış ve 6 Ağustos 2014 tarihinde 67P/Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızına ulaşmıştı.

ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Rosetta, kuyrukluyıldıza çarpmadan önceki son fotoğrafı kuyrukluyıldızın yüzeyine 20 metre mesafedeyken çekti.

Projenin sonlandırılma kararı Rosetta’nın Jüpiter’in yörüngesinin dışına doğru hareket etmesi ve giderek Güneş’ten uzaklaşması nedeniyle verildi. Bu durum güneş enerjisiyle çalışan Rosetta’nın ve uzay aracının üzerindeki cihazların işlevlerini yerine getirmesini engelleyebilirdi.

1772 yılında Wittenberg Üniversitesi’nden Johann Daniel Titius gezegenlerin Güneş’e olan ortalama uzaklıkları arasında bir ilişki olduğunu keşfetti.

Gezegenler genç yıldızların etrafında dönen gaz ve toz bulutlarının içinde doğar. Bir araya gelen toz zerreleri giderek büyür; çakıl taşı, kaya ve dağ büyüklüğünde parçalar oluştururlar.

Boğa Takımyıldızı’ndaki Ülker (Pleiades) ve Boğa (Hyades) yıldız kümeleri kasım ayında Güneş’in batışından sonra doğu ufkunun üzerinden yükseliyor.

Enerji kaynağı olarak güneş panellerinin kullanıldığı Vanguard 1 uydusunun fırlatılmasından bugüne güneş panelleri sayesinde uydular uzun yıllar görev yapabildi. Peki, uzay araçlarında kullanılan güneş panelleri uzaydaki zorlayıcı koşullara nasıl dayanabiliyor?

Bilim Genç sesli yayınının yeni bölümünde Prof. Dr. Levent Kurnaz Güneş’te meydana gelen değişimlerin Dünya’nın iklimini nasıl etkilediğini anlatıyor.

2007-2017 yılları arasında on civarında hızlı radyo dalgası patlaması gözlemlenmişti. Batı Avustralya’daki bir grup araştırmacıysa CSIRO Radyo Teleskobu’nu kullanarak sadece son bir yıl içinde yirmi yeni patlama tespit etti.

Tuz Gölü, TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü’nün (TÜBİTAK UZAY) girişimleriyle uydular için Dünya üzerindeki sekiz kalibrasyon sahasından biri olarak seçilmişti.  Tuz Gölü’ndeki çalışmalar, ulusal ve uluslararası projeler kapsamında 2009 yılından bu yana devam ediyor.

Aralarında Sabancı Üniversitesi'nden Dr. Ünal Ertan ve Dr. Şirin Çalışkan’ın da olduğu uluslararası bir araştırma ekibi RX J0806.4-4123 nötron yıldızından yayılan olağandışı bir kızılötesi ışıma tespit etti. Dr. Ünal Ertan ve Dr. Şirin Çalışkan ile bu önemli çalışma üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Güneş Sistemi’ndeki dev gezegenlerin arasında dolaşan çok sayıda büyük gökcismi vardır. Centaur’lar olarak adlandırılan bu gökcisimleri sıklıkla olmasa da zaman zaman Güneş Sistemi’nin içlerine doğru yönelir.

Columbia Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı ötegezegen keşfetmek için yaptıkları çalışmalar sırasında Kepler-1625b gezegeninin etrafında dolanan bir uydu keşfetti.