Skip to content Skip to navigation

Satranç - Ağustos 2019

Kıvanç Çefle
01/08/2019 - 08:30

Sevgili gençler,

Geçen ay sorduğumuz üç hamlelik problemin çözümüyle başlayalım:

Reinhold Laaber
Neue Leipziger Zeitung, 1935
Üç hamlede mat

Çözüm:

1. Ka1! Şh6 2. Kb1! Şg5 3. Vc1 mat!

Geçen ay bu problemin temasını tanımanızı istemiştik. Evet, bu üç hamlelik problemde Bristol teması gösterilmiş. Şimdi bu çok ünlü temayı hatırlayalım:

“Başlangıç durumunda, doğrusal hareketli bir taş (fil, kale ya da vezir) yine kendi gibi doğrusal hareketli bir taşın kritik bir kareye ulaşmasını engellemektedir. İşte bu engelleyici taş kritik karenin ötesindeki bir kareye hamle yaparak yolu açar.”

Bizim örneğimizde bu fikrin iki kez tekrarlandığına dikkat edelim. Önce f1’deki kale, b1 kritik karesinin üzerinden geçerek a1’e geliyor. Daha sonra, bu kez g1’deki kare c1 kritik karesinin üzerinden geçerek b1’e geliyor. Ve son olarak h1’deki vezir daha önce kalelerin yaptığı hazırlık hamlelerinden sonra  c1’e gelerek mat ediyor!

Bristol teması için iki öğretici örnek için Aralık 2018 yazısına bakabilirsiniz.

Sıra sizin çözeceğiniz problemde. Yine Bristol teması kullanılmış. Kolay gelsin.

Klavdiya Tuşavina
Smena, 1938

Üç hamlede mat

Yazar Hakkında:
Prof. Dr. Kıvanç Çefle, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi öğretim üyesidir. Boş zamanlarında satranç problemleri kurmaktadır. Bunlardan bazıları önemli uluslararası problem dergilerinde yayımlanmıştır.

İlgili İçerikler

Beyin ve Sinir Bilim

Anılar ve yaşam tecrübeleri sanki ayrılmaz ikililermiş gibi görünür. Ancak bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Nature Neuroscience’ta yayımladıkları bir makalede, beyinlerindeki sinir hücrelerini uyararak laboratuvar hayvanlarının zihninde yapay anılar oluşturmayı başardıklarını açıkladı.

Beyin ve Sinir Bilim

Bazı resim ya da fotoğraflara baktığımızda onları aslında olduklarından farklı şekilde algılarız. Görsel yanılsama ya da optik illüzyon adı verilen bu olay ışık, objenin rengi ve deseni gibi faktörlerin etkisiyle ortaya çıkar. Yani bir anlamda beynimiz kandırılır.

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler,

Önce, eylül ayında sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım:

Matjas Zigman
Mat (Belgrad), 1970

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümünü sizlerle paylaşıyoruz: Klavdiya Tuşavina, Smena, 1938.

Beyin ve Sinir Bilim

1999’da vizyona giren Matrix filminde ana karakter Neo, Headjack olarak isimlendirilen bir beyin-bilgisayar arayüzü sayesinde Matrix dünyasına girebiliyordu. Neo’nun kafatasının arkasında yer alan bağlantı girişi sayesinde bu cihaz binlerce küçük bağlantı boyunca beynin derinliklerine ulaşabiliyordu. Headjack bilgisayarlara bağlanıyor ve bu şekilde insanlar bir sanal gerçeklik dünyası olan Matrix'e giriş yapabiliyordu.

Beyin ve Sinir Bilim

Çok acıktığınızı ve arkadaşlarınızla beraber en sevdiğiniz ev yapımı hamburgerciye gittiğinizi hayal edin. Büyük bir iştahla siparişinizi verdiniz. Ancak yan masada oturan kişi meyve suyunu höpürdeterek içiyor. Çok rahatsız oluyor ve hemen orayı terk ediyorsunuz.

Beyin ve Sinir Bilim

Bazen zamanın nasıl geçtiğini anlayamayız. Akşam olmak üzeredir ancak biz hâlâ gün ortasındaymışız gibi hissederiz. Bunun tam tersine trafiğin çok yoğun olduğu bir yerde zaman bir türlü geçmek bilmez. Peki nasıl oluyor da beynimiz zamanı farklı biçimlerde algılayabiliyor?

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Haziran 2019 probleminin çözümüne ve Temmuz 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Hiç elinizin ya da ayağınızın uyuşması nedeniyle art arda iğneler batıyormuş gibi hissettiğiniz oldu mu? Karıncalanma dediğimiz bu olay uzun süre alışılmadık pozisyonda durduğumuzda ortaya çıkar.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Mayıs 2019 probleminin çözümüne ve Haziran 2019 problemine yer veriyoruz.