Skip to content Skip to navigation

Satranç - Şubat 2019

Kıvanç Çefle
01/02/2019 - 17:02

Sevgili gençler,

Geçen ay sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım:

Karoly Csaszi
Magyar Sakkelet, 1977

İki hamlede mat

Çözüm:

1. Fe2! (Tehdit 2. Ae4 mat)

Varyasyonlar:

a) 1...Ff5 2. Vxg7 mat

b) 1...d5 2. Vc7 mat

c) 1...Vd3 2. Vxd3 mat

Başlangıç pozisyonunda siyah vezirin açmazda olduğu ve yalnızca üçüncü yatay üzerinde birkaç hamle yapabildiği dikkatimizi çekiyor. Beyazın 1. Fe2 anahtar hamlesi ile yaptığı 2. Ae4 mat tehdidine karşı siyahın iki tematik savunması var. Bunların birincisinde (1...Ff5) siyah vezirin f7’ye ulaşımını engellediğinden beyaz vezir 2. Vxg7 hamlesiyle mat edebiliyor. Çünkü f5’e gelmiş siyah fil yüzünden siyah vezir artık açmazda olmasa da 2...Vf6 savunması mümkün değil. Diğerinde ise (1...d5) yine benzer mekanizma ile beyaz 2. Vc7 ile mat edebiliyor. Çünkü bu kez de (d5’teki siyah piyon yüzünden) siyahın 2...Vc6 savunması engellenmiş durumda. “Gamage teması"nı tanıdınız değil mi?

Diğer yandan, örneğin 1. Fa6? denemesi yanlış olurdu. Çünkü bu durumda siyah 1...Ke1! ile iki hamlede matı engellerdi.

Gelelim çözümünü size bıraktığımız probleme...

Aleksej F. Solovʹev
Moskova-Leningrad maçı, “64”, 1933

İki hamlede mat

Bir ay sonra görüşmek üzere...

 

Yazar Hakkında:
Prof. Dr. Kıvanç Çefle, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi öğretim üyesidir. Boş zamanlarında satranç problemleri kurmaktadır. Bunlardan bazıları önemli uluslararası problem dergilerinde yayımlanmıştır.
 

 

İlgili İçerikler

Beyin ve Sinir Bilim

Anılar ve yaşam tecrübeleri sanki ayrılmaz ikililermiş gibi görünür. Ancak bir grup araştırmacı, yakın zamanlarda Nature Neuroscience’ta yayımladıkları bir makalede, beyinlerindeki sinir hücrelerini uyararak laboratuvar hayvanlarının zihninde yapay anılar oluşturmayı başardıklarını açıkladı.

Beyin ve Sinir Bilim

Bazı resim ya da fotoğraflara baktığımızda onları aslında olduklarından farklı şekilde algılarız. Görsel yanılsama ya da optik illüzyon adı verilen bu olay ışık, objenin rengi ve deseni gibi faktörlerin etkisiyle ortaya çıkar. Yani bir anlamda beynimiz kandırılır.

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler,

Önce, eylül ayında sorduğumuz problemin çözümüyle başlayalım:

Matjas Zigman
Mat (Belgrad), 1970

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümünü sizlerle paylaşıyoruz: Klavdiya Tuşavina, Smena, 1938.

Beyin ve Sinir Bilim

1999’da vizyona giren Matrix filminde ana karakter Neo, Headjack olarak isimlendirilen bir beyin-bilgisayar arayüzü sayesinde Matrix dünyasına girebiliyordu. Neo’nun kafatasının arkasında yer alan bağlantı girişi sayesinde bu cihaz binlerce küçük bağlantı boyunca beynin derinliklerine ulaşabiliyordu. Headjack bilgisayarlara bağlanıyor ve bu şekilde insanlar bir sanal gerçeklik dünyası olan Matrix'e giriş yapabiliyordu.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Temmuz 2019 probleminin çözümüne ve Ağustos 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Çok acıktığınızı ve arkadaşlarınızla beraber en sevdiğiniz ev yapımı hamburgerciye gittiğinizi hayal edin. Büyük bir iştahla siparişinizi verdiniz. Ancak yan masada oturan kişi meyve suyunu höpürdeterek içiyor. Çok rahatsız oluyor ve hemen orayı terk ediyorsunuz.

Beyin ve Sinir Bilim

Bazen zamanın nasıl geçtiğini anlayamayız. Akşam olmak üzeredir ancak biz hâlâ gün ortasındaymışız gibi hissederiz. Bunun tam tersine trafiğin çok yoğun olduğu bir yerde zaman bir türlü geçmek bilmez. Peki nasıl oluyor da beynimiz zamanı farklı biçimlerde algılayabiliyor?

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Haziran 2019 probleminin çözümüne ve Temmuz 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Hiç elinizin ya da ayağınızın uyuşması nedeniyle art arda iğneler batıyormuş gibi hissettiğiniz oldu mu? Karıncalanma dediğimiz bu olay uzun süre alışılmadık pozisyonda durduğumuzda ortaya çıkar.