Skip to content Skip to navigation

Satranç - Temmuz 2019

Kıvanç Çefle
01/07/2019 - 11:37

Sevgili gençler,

Geçen ay sizlere üç hamlelik “ikiz” bir problem sormuştuk. Önce bu problemin çözümüyle başlayalım.

Bir satranç probleminde pozisyonda yapılan bir değişiklikle yeni bir problem elde edilirse buna “ikiz” deniyor. İkiz problemler elde etmenin birçok yolu olabilir: bir taşın yerinin değiştirilmesi, tahtadan kaldırılması ya da örneğimizde olduğu gibi tahtanın yöneliminin değiştirilmesi. “A” pozisyonu üç hamlelik bir problem, “B” pozisyonu ise yine üç hamlelik bir problem ve tahtanın 180 derece döndürülmesiyle (ya da baş aşağı çevrilmesiyle) ortaya çıkıyor. Dolayısıyla “A”da başlangıç karelerinde olan g7 ve h7 piyonları “B”de a2 ve b2 karelerine geliyor (yani vezir çıkmak üzereler).

Aleksandr Galickiy
Şahmatniy  Jurnal, 1900

Üç hamlede mat

Çözüm:

1. Ff6! (zugzwang) gxf6 2. Şf8 f5 3. Af7 mat.

 

Üç hamlede mat

Çözüm:

1. Şc3!  (zugzwang) b1=V 2. Ac2+ Vxc2+ 3. Şxc2 mat; 1…b1=A+ 2. Şc2+ Ac3 3. Fxc3 mat.

Aşağıdaki problemin çözümünü de size bırakıyoruz. Bu problemin teması çok ünlü ve aslında biz bu temayı bir iki hamlelik problemle sizlere tanıtmıştık. Bakalım hatırlayabilecek misiniz?

Bir ay sonra görüşmek üzere...

Reinhold Laaber
Neue Leipziger Zeitung, 1935

Üç hamlede mat

 

Yazar Hakkında:
Prof. Dr. Kıvanç Çefle, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi öğretim üyesidir. Boş zamanlarında satranç problemleri kurmaktadır. Bunlardan bazıları önemli uluslararası problem dergilerinde yayımlanmıştır.
 
 

İlgili İçerikler

Beyin ve Sinir Bilim

Sevgili gençler, önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümünü sizlerle paylaşıyoruz: Klavdiya Tuşavina, Smena, 1938.

Beyin ve Sinir Bilim

1999’da vizyona giren Matrix filminde ana karakter Neo, Headjack olarak isimlendirilen bir beyin-bilgisayar arayüzü sayesinde Matrix dünyasına girebiliyordu. Neo’nun kafatasının arkasında yer alan bağlantı girişi sayesinde bu cihaz binlerce küçük bağlantı boyunca beynin derinliklerine ulaşabiliyordu. Headjack bilgisayarlara bağlanıyor ve bu şekilde insanlar bir sanal gerçeklik dünyası olan Matrix'e giriş yapabiliyordu.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Temmuz 2019 probleminin çözümüne ve Ağustos 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Çok acıktığınızı ve arkadaşlarınızla beraber en sevdiğiniz ev yapımı hamburgerciye gittiğinizi hayal edin. Büyük bir iştahla siparişinizi verdiniz. Ancak yan masada oturan kişi meyve suyunu höpürdeterek içiyor. Çok rahatsız oluyor ve hemen orayı terk ediyorsunuz.

Beyin ve Sinir Bilim

Bazen zamanın nasıl geçtiğini anlayamayız. Akşam olmak üzeredir ancak biz hâlâ gün ortasındaymışız gibi hissederiz. Bunun tam tersine trafiğin çok yoğun olduğu bir yerde zaman bir türlü geçmek bilmez. Peki nasıl oluyor da beynimiz zamanı farklı biçimlerde algılayabiliyor?

Beyin ve Sinir Bilim

Hiç elinizin ya da ayağınızın uyuşması nedeniyle art arda iğneler batıyormuş gibi hissettiğiniz oldu mu? Karıncalanma dediğimiz bu olay uzun süre alışılmadık pozisyonda durduğumuzda ortaya çıkar.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Mayıs 2019 probleminin çözümüne ve Haziran 2019 problemine yer veriyoruz. 

Beyin ve Sinir Bilim

Uluslararası bir araştırma grubu, farelerin gözlerine nanoparçacıklar (boyutları metrenin milyarda biri ölçeğinde olan parçacıklar) enjekte ederek kızılötesi ışığı algılamalarını sağladı. Çalışma ile ilgili makale Dr. Yuqian Ma ve arkadaşları tarafından Cell’de yayımlandı.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Nisan 2019 probleminin çözümüne ve Mayıs 2019 problemine yer veriyoruz.

Beyin ve Sinir Bilim

Satranç köşesinde bu ay Mart 2019 probleminin çözümüne ve Nisan 2019 problemine yer veriyoruz.