Siyah Çikolata Sağlık İçin Neden Faydalıdır?

Dr. Tuba Sarıgül
22/01/2015 - 14:25

Çikolatanın lezzetli oluşunun yanı sıra siyah çikolata olarak bilinen türünün sağlığa faydalı olduğu biliniyor. Araştırmalar içerdiği bazı kimyasal bileşiklerin kalp ve damar hastalıklarında, felçte ve diyabette olumlu etkileri olduğunu gösteriyor.

Çikolata damarların esnekliğini artırdığı ve beyaz kan hücrelerinin damarların çeperlerine yapışmasını önlediği için damar sertliği sorunu üzerinde olumlu etkilere sahip. Ayrıca diyabet hastalarıyla yapılan bir araştırmada çikolatanın içindeki flavanol adı verilen maddenin damarların genişleme kabiliyetini artırdığı anlaşıldı. Bu kalp ve damarlar üzerindeki baskıyı azaltarak kalp hastalıkları, örneğin kalp krizi riskini azaltıyor. Çikolatanın içinde bulunan epicatechin bileşiğinin, felç sırasında beyindeki sinir hücrelerini hasara karşı koruyan mekanizmalara dolaylı olarak katkıda bulunduğunu gösteren araştırmalar da var.

Çikolatanın beyin, kalp ve damar sağlığı üzerindeki olumlu etkilerinin yanı sıra yangı belirtilerini önleyici etkisi olduğu da biliniyor. Vücuttaki faydalı bakteriler, çikolatanın içerdiği ve tam olarak sindirilemeyen bazı bileşiklerin sindirimini artırarak yangı önleyici özelliği olan bileşiklere dönüştürüyor. Ancak çikolatanın bu olumlu etkilerinin özellikle yüksek oranda kakao içeren siyah çikolatada belirgin olduğunu belirtelim.

Bu yazı TÜBİTAK Bilim ve Teknik dergisi Mayıs 2014 sayısı Merak Ettikleriniz köşesinde yayımlanmıştır.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi.

Yakın zamanda doktora gittiyseniz hastane duvarlarında şöyle bir uyarı ile karşılaşmış olabilirsiniz: “Doktorunuza antibiyotik yazması için ısrar etmeyin”. Peki, bu uyarı neden yapılıyor? Neden antibiyotik kullanıyoruz? Antibiyotikler tehlikeli mi? Gelin, bu soruların cevaplarına birlikte bakalım.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.