Temmuz Ayında Gökyüzü

Dr. Tuba Sarıgül
01/07/2016 - 16:50

1 Temmuz’da Satürn, Mars ve Akrep Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Antares’i gökyüzünde bir üçgen oluşturacak şekilde görebilirsiniz.

Jüpiter’in gizemleri aydınlanıyor

NASA/JPL-Caltech

Temmuz ayının önemli gökyüzü olaylarından biri NASA’nın Juno uzay aracının beş yıllık yolculuktan sonra Jüpiter’e ulaşmak üzere olması. 5 Ağustos 2011’de fırlatılan Juno’nun bu ay Jüpiter’in yörüngesine girmesi bekleniyor. Juno’nun Jüpiter’in etrafında 20 ay boyunca 37 kez dönmesi ve bu süreçte Jüpiter’in oluşumu ve geçirdiği değişimler hakkında bilgi toplaması planlanıyor. Bu bilgilerin Güneş Sistemi’nin oluşumu sırasındaki koşulların ve büyük gezegenlerin yıldız sistemleri üzerindeki etkilerinin anlaşılmasına yardımcı olacağı düşünülüyor.

4 Temmuz’da Dünya, Güneş etrafındaki hareketi sırasında Güneş’ten en uzak konumda olacak. Bu durumda Güneş ile Dünya arasındaki mesafe 1,0168 astronomik birim yani 152,1 milyon kilometre. Dünya’nın Güneş etrafındaki yörüngesi elips şeklinde olduğu için aralarındaki mesafe yıl içinde yaklaşık %3 oranında (147,1 milyon kilometre ile 152,1 milyon kilometre arasında) değişiyor.

9 Temmuz’da Ay ve Jüpiter gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Her iki gökcismi güneş battıktan sonra güneybatı yönünde ufkun üzerinde olacak. Ay ve Jüpiter’i gökyüzünde Aslan Takımyıldızı’na bakarak bulabilirsiniz.

13 Temmuz’da Ay, Dünya etrafındaki hareketi sırasında Dünya’ya en uzak konumda olacak. Bu tarihte iki gökcismi arasındaki mesafe 404.300 kilometre.

Ay’ın evreleri

15 Temmuz, Capricornid göktaşı yağmurunun en etkin olduğu (saatte ortalama beş göktaşı gözlemlenebilir) tarih. Ancak bu dönemde ayın hayli parlak olması göktaşı yağmurunun gözlemlenmesini zorlaştırıyor.

16 Temmuz’da ise Ay ve Satürn gökyüzünde birbirine yakın görünecek. Her iki gökcismini gökyüzünde güney-güneydoğu yönünde Yılancı Takımyıldızı’na bakarak bulabilirsiniz.

27 Temmuz’da Ay yerberi konumunda olacak. Bu tarihte Ay ve Dünya arasındaki mesafe 369.700 kilometre.

17 Ağustos 2017’de ABD’deki LIGO ve İtalya’daki Virgo dedektörleri kütleçekimsel dalga sinyalleri tespit etti. Kütleçekimsel dalgalardan yaklaşık 2 saniye sonra NASA’nın Fermi Gama Işını Uzay Teleskobu aynı doğrultuda kısa süreli gama ışını patlaması gözlemledi.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

Güneş Sistemi’nin en küçük üyelerinden olan kuyrukluyıldızlar ve asteroitler birbirine benzeyen ancak birbirinden farklı özellikleri olan gökcisimleri. Kuyrukluyıldızlar da asteroitler de Güneş Sistemi’nin oluşumundan arta kalan maddelerden oluşuyor.

Ekim ayının ilk günlerinde şafak vaktinde Mars ve Venüs gökyüzünde bir arada. Ayın ilk günlerinde Venüs’e göre ufka daha yakın olan Mars günler ilerledikçe yükselirken, Venüs ufka yaklaşıyor.

Bir grup gökbilimcinin yaptığı deneysel ve kuramsal çalışmalar TRAPPIST-1 sistemindeki bazı gezegenlerin yüzeyinde sıvı su bulunabileceğini gösteriyor.

Higgs bozonu, parçacık fiziğinin standart modelinde yer alan temel parçacıklardan biridir. İlk kez 1960’larda var olduğu öne sürülen bu parçacığın gerçekten var olup olmadığı parçacık fiziğinin en temel sorusu olarak görülüyordu.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society dergisinde yayımlanan araştırmaya göre Samanyolu gibi büyük gökadalar sahip oldukları atomların yaklaşık yarısını, gökadalar arası madde transferi yoluyla, başka gökadalardan alıyor.

Dev gezegenlerin içindeki koşulların oluşturulduğu deneylerde ilk kez “elmas yağmurları” gözlemlendi. Dr. D. Kraus ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Nature Astronomy’de yayımlandı.

Bazı takımyıldızlar mevsim değişimlerinin habercisidir. Örneğin kasım ayında doğu yönünde ortaya çıkmaya başlayan Avcı (Orion) Takımyıldızı kışın geldiğini gösterir.

Geceleri gökyüzünün karanlık olması ilk bakışta güneş ışığının Dünya’nın karanlıkta kalan kısmına ulaşamamasına bağlanabilir.