Türkiye’nin Gelengisi: Avrupa Yer Sincabı

Ayşenur Okatan
18/02/2019 - 16:01

Yerel adı Trakya gelengisi olan Avrupa yer sincabı (Spermophilus citellus), Türkiye’de bulunan üç yer sincabı türünden biri. Memeliler sınıfında yer alan bu canlılar doğurarak çoğalır ve yavrularını sütle beslerler. Sincaplarla aynı aileden gelmelerine rağmen farklı yapıdaki kürk, kuyruk ve yaşam şekilleri onları sincaplardan ayıran en önemli özelliklerdendir.

Genellikle çayır ve otlakların bulunduğu açık arazilerde ya da bozkırlarda yaşarlar. Bazıları ise dağlık arazilerde yaşar.

Boyları 18-24 cm arasında değişen küçük canlılardır. Kürkleri sincaplarınkinden daha sert ve kabadır. Vücutlarının üst tarafı sarımtırak kahverengimsi veya sarımtırak siyah, alt tarafı sarımsı kirli beyaz, yan tarafları ise açık renktedir. Çeneleri ve gerdanları beyazdır. Başları uzunca, geniş ve üstten basıktır, alınları burunlarına doğru daralır. Kulakları küçük ve geriye doğru kıvrık şekildedir. Gözleri iri ve parlak siyah renkte olup etrafı halka şeklinde beyaz ya da sarımsı tüylerle kaplıdır. Ağızlarının sağ ve sol iç kısmında avurt adı verilen yanak torbaları bulunur. Bu torbaları topladıkları besinleri yuvalarına taşımak için kullanırlar. Ön ayakları arka ayaklarından kısadır, parmaklarının ucunda sivri ve keskin tırnaklar bulunur. Kuyrukları ise sincaplardan farklı olarak kısa, düz, yere paralel ve sık tüylüdür.

Avrupa yer sincaplarının en bilinen özelliği arka ayaklarının üzerine kalkıp etrafı kolaçan etmeleridir.

Sincaplardan farklı olarak yuvalarını ağaç üzerine değil yer altına oyuk açarak yaparlar. Yuvalarını üremek, saklanmak, dinlenmek ve kış uykusuna yatmak için kullanırlar. Yaz aylarında beslenme alanlarına yakın kumsal arazilere geçici sığınak ve dinlenme yeri olarak kullandıkları yuvalar kurarlar. Çoğunlukla koloni halinde yaşarlar. Avcılardan korunmak için yuvalarını birbirine yakın yaparlar.

Avrupa yer sincapları koloni halinde yaşamalarına rağmen her yuva tek bir bireye aittir.

Gündüzleri yiyecek aramaya çıkarlar. Besinlerinin çoğunu farklı bitkilerin tohum, kök, yaprak, gövde ve çiçek kısımları oluşturur. Meyve, ceviz ve fındıkla da beslenirler. Besini yuvalarına tüketmek ve yavrularını beslemek için getirirler. Yuvalarında besin depolamazlar.

Eylül başlarında kış uykusuna yatan Avrupa yer sincapları mart ayında uyanırlar.  Genellikle nisan veya mayıs ayında bir defada 2-9 yavru doğururlar.

Yavrular bir yılda olgunlaşır.

Dünyada Kuzey Amerika, Asya ve Avrupa’da yaşayan Avrupa yer sincabı Türkiye’de de İç Anadolu, Trakya ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde görülür. İstilacı bitki popülasyonunu dengede tutan bu tür, yırtıcı kuşlar için de besin kaynağıdır. Dünya Doğayı Koruma Birliği (IUCN) tarafından hazırlanan Kırmızı Liste’nin “Duyarlı” kategorisinde yer alması bu türün doğada yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kaldığını gösteriyor. Bunun sebepleriyse yaşam alanlarının tarım arazisine çevrilmesi ve bilinçsiz şehirleşme.

Finlandiya’daki Aalto Ünivesitesi’nden Dr. Matilda Backholm ve Almanya’daki Max Plank Enstitüsü’nden Dr. Oliver Baumchen, canlı hücrelerin ve mikroorganizmaların uyguladığı kuvvetleri ölçmek için bir yöntem geliştirdi.

Yediğimiz birçok meyvenin çekirdeği içindedir. Peki öyleyse çileği ikiye böldüğümüzde ortaya çıkması gereken çekirdek nerede?

Washington Üniversitesi’nden araştırmacılar havadaki kloroformu ve benzeni uzaklaştırabilen, genetiği değiştirilmiş bir ev bitkisi üretti.

Hayvanlar neden göç eder? Göçlerini bu kadar ilginç kılan nedir; hayvanların uzun mesafeler katetmesi mi yoksa sürüler halinde hareket etmesi mi?

Günümüzde geleneksel sokak aydınlatmaları yerini yavaş yavaş LED lambaların kullanıldığı yeni sokak aydınlatma teknolojilerine bırakıyor. Bu değişimin doğaya etkisi ise araştırmacıların zihninde yeni soru işaretleri oluşturuyor.

Kışın gelmesiyle havalar soğur ve çevredeki besin kaynakları azalır. Bu yüzden kış gelince kimi hayvanlar sıcak yerlere göç eder, kimi kış için yuvalarında yiyecek depolar, kimi de kış uykusuna yatar.

Bazı kimyasal tepkimelerin sonucu ışık yayılır. Örneğin gündelik hayatta ateşten yayılan alev, yanma tepkimesi sonucu oluşan bir ışık yayılımıdır. Kimyada bu olaya “kimyasal ışıldama” ya da “kemilüminesans” denir. Bir canlı tarafından gerçekleştirilen kimyasal tepkime sonucu ışık yayılmasına ise “biyolüminesans” denir. Yani biyolüminesans da bir çeşit kimyasal ışıldamadır.

Bir grup araştırmacı tarafından geliştirilen bir program sayesinde artık herhangi birisinin DNA origamiyle herhangi bir şekilde yapılar üretmesi mümkün hale geldi.

Bir grup bilim insanı artan plastik kirliliğine karşı doğada çözünebilen biyolojik polimer üretmeyi başardı.

Sürüngenler sınıfı içinde yer alan kertenkele grubunun üyesi olan bukalemunlar ülkemizde nadir bulunan sürüngen türlerinden biri.