Üç Boyutlu Sinaps Modeli

Dr. Mahir E. Ocak
26/09/2014 - 11:45

Bir grup Alman araştırmacı, sıçanlardaki sinapsların (sinir hücreleri arasındaki bağlantıların) detaylı bir modelini yaptı. Dr. B. G. Wilhelm ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.

Nöron olarak adlandırılan sinir hücreleri, sinapslar yoluyla birbirlerine mesajlar iletir. Sinir hücrelerinde mesaj göndermek ve mesaj almak için özelleşmiş iki tür sinaps vardır. Mesaj gönderen sinapslardaki kimyasal madde yüklü kesecikler, elektrik sinyalleri ile uyarıldıkları zaman içlerindeki kimyasal maddeleri salar. Nörotransmitter olarak adlandırılan bu kimyasal maddeler ise komşu sinir hücrelerinin mesaj alan sinapslarını uyarır. Böylece kimyasal sinyal tekrar elektrik sinyaline çevrilir ve sinir hücresi boyunca yol almaya başlar. Sinyal iletimi sırasında içi boşalan kesecikler daha sonra tekrar nörotransmitterlerle dolar.

Alman araştırmacılar, sıçanların beyinlerinden elde ettikleri sinir hücrelerini karmaşık deneysel yöntemler kullanarak inceledi. Araştırma sırasında keseciklerin yeniden dolma sürecinde yer alan 62 protein belirlendi. Araştırmacılar, elde edilen verileri kullanarak sinir hücrelerinin sinyal iletme süreciyle ilgili detaylı bir video da hazırladı. Videoda mesaj gönderme sürecinde yer alan yaklaşık 30.000 protein görülebiliyor.

Satranç köşesinde bu ay Kasım 2019 probleminin çözümüne ve Aralık 2019 problemine yer veriyoruz.