Üç Boyutlu Sinaps Modeli

Dr. Mahir E. Ocak
26/09/2014 - 11:45

Bir grup Alman araştırmacı, sıçanlardaki sinapsların (sinir hücreleri arasındaki bağlantıların) detaylı bir modelini yaptı. Dr. B. G. Wilhelm ve arkadaşlarının yaptığı araştırmanın sonuçları Science’ta yayımlandı.

Nöron olarak adlandırılan sinir hücreleri, sinapslar yoluyla birbirlerine mesajlar iletir. Sinir hücrelerinde mesaj göndermek ve mesaj almak için özelleşmiş iki tür sinaps vardır. Mesaj gönderen sinapslardaki kimyasal madde yüklü kesecikler, elektrik sinyalleri ile uyarıldıkları zaman içlerindeki kimyasal maddeleri salar. Nörotransmitter olarak adlandırılan bu kimyasal maddeler ise komşu sinir hücrelerinin mesaj alan sinapslarını uyarır. Böylece kimyasal sinyal tekrar elektrik sinyaline çevrilir ve sinir hücresi boyunca yol almaya başlar. Sinyal iletimi sırasında içi boşalan kesecikler daha sonra tekrar nörotransmitterlerle dolar.

Alman araştırmacılar, sıçanların beyinlerinden elde ettikleri sinir hücrelerini karmaşık deneysel yöntemler kullanarak inceledi. Araştırma sırasında keseciklerin yeniden dolma sürecinde yer alan 62 protein belirlendi. Araştırmacılar, elde edilen verileri kullanarak sinir hücrelerinin sinyal iletme süreciyle ilgili detaylı bir video da hazırladı. Videoda mesaj gönderme sürecinde yer alan yaklaşık 30.000 protein görülebiliyor.

Sevgili gençler, önce geçen ay sorduğumuz problemin çözümünü sizlerle paylaşıyoruz: Klavdiya Tuşavina, Smena, 1938.

1999’da vizyona giren Matrix filminde ana karakter Neo, Headjack olarak isimlendirilen bir beyin-bilgisayar arayüzü sayesinde Matrix dünyasına girebiliyordu. Neo’nun kafatasının arkasında yer alan bağlantı girişi sayesinde bu cihaz binlerce küçük bağlantı boyunca beynin derinliklerine ulaşabiliyordu. Headjack bilgisayarlara bağlanıyor ve bu şekilde insanlar bir sanal gerçeklik dünyası olan Matrix'e giriş yapabiliyordu.

Satranç köşesinde bu ay Temmuz 2019 probleminin çözümüne ve Ağustos 2019 problemine yer veriyoruz.

Çok acıktığınızı ve arkadaşlarınızla beraber en sevdiğiniz ev yapımı hamburgerciye gittiğinizi hayal edin. Büyük bir iştahla siparişinizi verdiniz. Ancak yan masada oturan kişi meyve suyunu höpürdeterek içiyor. Çok rahatsız oluyor ve hemen orayı terk ediyorsunuz.

Bazen zamanın nasıl geçtiğini anlayamayız. Akşam olmak üzeredir ancak biz hâlâ gün ortasındaymışız gibi hissederiz. Bunun tam tersine trafiğin çok yoğun olduğu bir yerde zaman bir türlü geçmek bilmez. Peki nasıl oluyor da beynimiz zamanı farklı biçimlerde algılayabiliyor?

Satranç köşesinde bu ay Haziran 2019 probleminin çözümüne ve Temmuz 2019 problemine yer veriyoruz.

Hiç elinizin ya da ayağınızın uyuşması nedeniyle art arda iğneler batıyormuş gibi hissettiğiniz oldu mu? Karıncalanma dediğimiz bu olay uzun süre alışılmadık pozisyonda durduğumuzda ortaya çıkar.

Satranç köşesinde bu ay Mayıs 2019 probleminin çözümüne ve Haziran 2019 problemine yer veriyoruz.

Uluslararası bir araştırma grubu, farelerin gözlerine nanoparçacıklar (boyutları metrenin milyarda biri ölçeğinde olan parçacıklar) enjekte ederek kızılötesi ışığı algılamalarını sağladı. Çalışma ile ilgili makale Dr. Yuqian Ma ve arkadaşları tarafından Cell’de yayımlandı.

Satranç köşesinde bu ay Nisan 2019 probleminin çözümüne ve Mayıs 2019 problemine yer veriyoruz.