Üç Yılda 100.000’den Fazla Fil Katledildi

İbrahim Özay Semerci
05/11/2014 - 12:30

Kolarado Eyalet Üniversitesi’nde çalışan bilim insanlarının yaptığı ve Proceedings of the National Academy of Sciences (USA)’da da yayımlanan bir araştırmaya göre 2010 ile 2012 yılları arasındaki üç yılda 100.000’den fazla fil katledildi. Özellikle 2011 yılında 40.000’den fazla filin öldürüldüğü tahmin ediliyor. Araştırmacılar öldürülen fil sayısını tahmin edebilmek için kıta genelinde izleme programı oluşturdu. Araştırmanın en kapsamlı yapıldığı yer olan Kenya’nın Samburu bölgesinde, 16 yıl boyunca, doğan ve yaşamını yitiren her bir fil kayıt altına alındı. Kariyerini fillere adayan araştırmacılardan George Wittemyer, doğdukları andan itibaren takip ettikleri fillerin öldürülmesine şahit olmanın berbat bir duygu olduğunu söylüyor. Son 10 yılda yasadışı olarak yaşamına son verilen fillerin oranı %25’ten %60’lara kadar çıktı. Bu katliam fil nüfusunun hızla azalmasına neden oluyor. Bu kadar çok filin katledilmesinin temel nedeni ise fildişi fiyatlarının son yıllarda yaklaşık dört kat artması.

Bilkent Üniversitesi Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Araştırma Enstitüsü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Urartu Özgür Şafak Şeker ile sentetik biyoloji ve genetiği değiştirilmiş biyosistemlerin oluşturulması amacıyla sürdürdüğü çalışmaları üzerine videolu bir söyleşi gerçekleştirdik.

Yapılan farklı araştırmalar karıncaların kendi vücut ağırlıklarının 10-50 kat fazlasını taşıyabildiklerini gösteriyor. Peki, karıncalar nasıl bu kadar kuvvetli olabiliyor?

Yenilenebilir enerji kaynaklarının tercih edildiği, su ve enerjinin verimli kullanıldığı, hava kalitesinin artırıldığı, geri dönüştürülebilen malzemelerden yapılan yeşil binalar içinde yaşayanların verimliliğini artıracak şekilde tasarlanıyor.

İskorpitgiller takımında yer alan uçan kırlangıç balığı dünyada tuzlu, sıcak ve ılıman denizlerde yaşar.

Karbon, azot, fosfor, kükürt, hidrojen ve oksijen canlıların yapısında bulunan temel elementlerdir. Bu elementler ekosistemde sürekli olarak bir formdan başka bir forma dönüştürülür ve canlılar tarafından yaşamsal faaliyetler için tekrar tekrar kullanılır.

Türkiye doğasında zehirli ve zehirsiz birçok büyük mantar türü bulunuyor. Mantarların zehirli olup olmadığını anlamak ise hiç kolay değil. Çünkü aynı ortamda yaşayabilen mantarlar şekillerine, renklerine ve kokularına göre kolayca ayırt edilemezler.

Hücrelerimizde genetik bilgiyi taşıyan molekül olan DNA’nın keşfinden bu zamana kadar hayli yol alındı. Bu yıl 66.’sı kutlanan 25 Nisan DNA Günü’nde, 1860’lardan bugüne kadar genler üzerinde yapılan araştırmalara ve bu alanda yürütülen büyük projelere göz atmaya ne dersiniz?