Uzay Araçları İçin Geliştirilen Yeni İniş Teknolojisi Başarıyla Test Edildi

Dr. Tuba Sarıgül
27/04/2015 - 16:24

NASA Photo / Tom Tschida

NASA’nın Jet Propulsion Laboratuvarı’nda çalışan araştırmacılar gezegen ya da asteroit gibi bir gökcisminin yüzeyinde görev yapacak uzay araçlarının tam olarak istenilen yere iniş yapabilmesini sağlayan yeni bir teknoloji geliştirdi.

ADAPT (Autonomous Descent and Ascent Powered-flight Testbed) olarak isimlendirilen yeni teknolojide uzay aracının dikey olarak fırlatılmasını ve iniş yapmasını sağlayan bir roket sistemi kullanılıyor. Bu roketler özellikle alçak irtifalarda ve yüksek hızlarda gerçekleştirilen inişler için daha kontrollü bir alçalma sağlıyor. Uzay aracında bulunan görüntüleme cihazları ise iniş bölgesinin fotoğraflarını çekiyor ve elde edilen verileri planlanan iniş noktasını tam olarak belirleyebilmek için kullanıyor.

Geliştirilen sistem, uzay araçlarının GPS gibi konumlandırma sistemlerine ihtiyaç duyulmaksızın iniş yapmasını sağlıyor. Araştırmacılar bu yeni teknolojinin bir gökcisminin yüzeyinde görev yapması planlanan uzay araçlarının alçalma ve iniş sürecini daha güvenli, kontrollü ve düşük maliyetli bir şekilde gerçekleştirebilmesini sağlayacağını düşünüyor.

Dünya’nın manyetik alanı, yeryüzünü Güneş’ten gelen zararlı ışınlardan koruyan bir kalkan görevi görür. Eğer bu koruyucu kalkan olmasaydı güneş rüzgârı atmosferi yok eder ve Dünya yaşama elverişsiz bir hale gelirdi.