Uzay Yolculuğu ve Demans

Dr. Mahir E. Ocak
30/01/2018 - 01:55

Günümüzde Mars’a insanlı yolculuklar planlanıyor. Ancak yakın zamanlarda yapılan bir araştırmaya göre Mars’a seyahat edecek astronotlar muhtemelen pek bir şey hatırlamayacak. Kemirgenler üzerinde yapılan deneyler, uzun süre uzay ortamındaki yüksek enerjili parçacıklara maruz kalan hayvanların beyinlerinde kalıcı hasar oluştuğunu gösteriyor. Bu durum iki-üç yıl sürecek bir Mars görevine giden astronotların bilişsel bozukluklar ve demans (aşırı bunama ve unutkanlık) riskiyle karşı karşıya olduğuna işaret ediyor. Dr. Vipan K. Parihar ve arkadaşlarının Prof. Dr. Charles L. Limoli önderliğinde yaptığı araştırmanın sonuçları Scientific Reports’ta yayımlandı.

Araştırmacılar önce kemirgenleri Brookhaven Ulusal Laboratuvarı’ndaki (ABD) NASA’ya ait Uzay Radyasyon Laboratuvarı’nda yüklü parçacıklar içeren radyasyona maruz bırakmış. Daha sonra hayvanlar Irvine’deki Kaliforniya Üniversitesi laboratuvarlarına getirilmiş. Radyasyona maruz bırakıldıktan altı ay sonra yapılan incelemeler, hayvanların sinir sisteminde önemli derecede hasar olduğunu göstermiş.

Demans ve benzeri sorunların ortaya çıkması için aylar gerekiyor. Ancak Mars’a yapılacak bir gidiş-dönüş yolculuğunun yıllar süreceği düşünüldüğünde, astronotların sağlık sorunları yaşaması kuvvetle muhtemel. Uluslararası Uzay İstasyonu’nda çalışan astronotların sinir sistemi sorunları yaşamamasının nedeniyse, Dünya’nın manyetik atmosferi tarafından korunmaları.

Astrobiyologlar, Güneş Sistemi’nin erken dönemlerinde Güneş günümüzdekinden daha soğuk olmasına rağmen Dünya’nın sıcak kalabilmesinin sebebinin atmosferdeki metan gazı olabileceğini belirledi.

Yaşama elverişli bölge ifadesi ötegezegen araştırmalarında sıklıkla kullanılan bir terimdir. Bir ötegezegende Dünya’dakine benzer yaşam biçimlerinin oluşabilmesi için gezegenin yörüngesinin tamamının yaşama elverişli bölgenin içinde kalması gerekir.

Günümüzde kullanılan uzay roketlerinin en güçlüsü olan SpaceX’e ait Falcon Heavy ilk deneme uçuşunu gerçekleştirmek üzere, 6 Şubat’ta Türkiye saati ile 23.45’te ABD’deki Kennedy Uzay Üssü’nden başarıyla fırlatıldı.

TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı tarafından organize edilen "2018 Uluslararası İnsansız Hava Araçları Yarışması", 20 – 23 Eylül 2018 tarihinde Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3) işbirliği ile İstanbul Grand Airport’a ait yerleşkede gerçekleştirilecek.

Bilimsel çalışmalar, Uluslararası Uzay İstasyonu’nda (ISS) çalışan astronotların vücut sıcaklığının normalin üzerine çıktığını gösteriyor.

1 Şubat’ta, dolunay evresinden yeni ayrılan Ay ve Aslan Takımyıldızı’nın en parlak yıldızı Regulus gökyüzünde birbirine yakın görünecek.

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) tarafından 67P Churyumov-Gerasimenko kuyrukluyıldızının üzerine indirilen Rosetta uzay aracı, kuyrukluyıldızın çekirdeğinin kütlece %40’ını organik maddelerin oluşturduğunu keşfetti.

NASA’nın Kepler uzay aracı yüzeyinde suyun sıvı halde bulunabileceği, Dünya’ya benzer gezegenler arıyor.

İnsanlar, evreni keşfetme hayallerini hayata geçirmeye başladıklarından beri, Dünya’nın dışında da izler bırakıyor.

Geceleri gökyüzünün karanlık olması ilk bakışta güneş ışığının Dünya’nın karanlıkta kalan kısmına ulaşamamasına bağlanabilir.