Uzaydaki Radyasyonu Yeryüzünde Test Edebileceğiz

Bilim Genç
09/12/2019 - 10:16

T.C. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı

Türkiye'nin ilk uzay radyasyonu test altyapısı olma özelliği taşıyan ODTÜ Saçılmalı Demet Hattı’nın açılışı yapıldı. Test merkezi Türkiye Atom Enerjisi Kurumunun Sarayköy Nükleer Araştırma Merkezinde kuruldu.

Uzay ortamındaki yüksek enerjili ışınlar ve parçacıklar uzay araçlarındaki elektronik sistemlere zarar verebiliyor. Bu nedenle uzay araçlarında kullanılan ekipmanların uzaya gönderilmeden önce yeryüzünde test edilmesi gerekiyor.

ODTÜ Saçılmalı Demet Hattı’nda uzaydaki radyasyon ortamına benzer bir ortam oluşturularak, uzayda kullanılacak elektronik cihazların ve ekipmanların radyasyon testleri yapılabilecek. İMECE Uydu Sistemleri Altyapı Projesi kapsamında kurulan ODTÜ Saçılmalı Demet Hattı’nda öncelikle İMECE uydusunun TÜBİTAK MAM Enerji Enstitüsü tarafından geliştirilen lityum iyon bataryalarının, TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü tarafından geliştirilen güneş panellerinin ve diğer elektronik bileşenlerinin testleri gerçekleştirilecek.

TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Merkezi (UZAY)

ODTÜ Saçılmalı Demet Hattı’nda Avrupa Uzay Ajansının (ESA) belirlediği standartlarda uzay radyasyon testleri yapılabiliyor.

ODTÜ Saçılmalı Demet Hattı Projesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ), Türkiye Atom Enerjisi Kurumu (TAEK) ve Avrupa Nükleer Araştırma Merkezinin (CERN) iş birliğinde gerçekleştiriliyor. Proje yürütücüsü ise ODTÜ Uzay ve Hızlandırıcı Teknolojiler Uygulama ve Araştırma Merkezi (İVME-R) Müdürü Prof. Dr. Bilge Demirköz.

T.C. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı

Uzaydaki yüksek enerjili parçacıkların çoğu protondur. ODTÜ Saçılmalı Demet Hattı Projesi’nde de protonlar hızlandırılarak uzay koşulları oluşturuldu. Radyasyon test merkezinde protonların hızlandırılmasında kullanılan mıknatısların tasarımı ise CERN’den bilgi transferi yapılarak ODTÜ Saçılmalı Demet Hattı Projesi’nde çalışan bilim insanlarımız tarafından yapıldı. Aynı zamanda mıknatıslar ülkemizde üretildi.

ODTÜ’de bu proje ile uzay radyasyonu alanında uzmanlaşmış araştırmacılar da yetiştirilecek.