Virüsler Neden Antibiyotiklerden Etkilenmez?

Ayşenur Okatan
15/11/2018 - 12:08

Bir sabah uyandınız. Ancak yataktan hiç çıkmak istemediniz. Boğaz ağrısı ve öksürük de cabası. Peki, ama neden?

1676 yılında Hollandalı mikrobiyolog Antonie van Leeuwenhoek göl suyunu kendi tasarımı olan mercekli mikroskopta incelerken farklı bir canlı türü keşfetti. Daha sonraları bakteri adı verilen ve çıplak gözle görülemeyen bu canlıların bazısının hastalıklara yol açtığı bazısınınsa vücudumuzun dengesini korumamıza yardımcı olduğu anlaşıldı. Hastalıklara sebep olan bakteriler farklı antibiyotiklerle tedavi edilebiliyor. Kimi antibiyotikler bakterilerin hücre duvarını parçalayarak bakterileri yok ediyor. Kimi antibiyotiklerse bakterilerin DNA (genetik bilgileri taşıyan nükleik asit) eşlemesini ve protein sentezini engelleyerek çoğalmalarını önlüyor.

İlk mikrobiyolog olan Hollandalı Antonie van Leeuwenhoek aynı zamanda bir tüccardı.

Virüsler de tıpkı bakteriler gibi çıplak gözle görülemez. Ancak bakterilerden farklı olarak virüslerin hücre duvarı yoktur. Ayrıca konak hücre dışında çoğalma, büyüme, enerji üretimi gibi canlılık faaliyetlerini gerçekleştiremezler. Virüslerde hücre duvarı bulunmadığından, DNA ve protein sentezi mekanizmaları bakterilerden farklı olduğundan virüsler antibiyotiklerden etkilenmez.

Bakteriden bile daha küçük olan virüsler 1892 yılında Dmitry Ivanovsky tarafından hastalıklı tütün bitkisinin öz suyu incelenirken keşfedildi. Daha sonra Martinus Beijerinck tarafından tekrarlanan deney sonrasında “virüs” adını aldılar.

Rus botanikçi Dmitry Ivanovsky tütün mozaik hastalığı araştırmasında virüsleri keşfetti.

Virüslerin ve bakterilerin sebep olduğu hastalıklardan korunmak için en iyi yollardan birinin ellerimizi yıkamak olduğunu biliyor muydunuz? Hastalıkların bulaşmasının engellenmesinde el hijyeninin önemine dair keşif öyküsü için Patojenlerin Keşfinden Önce Hijyen yazımıza göz atabilirsiniz.

N95-N99/FFP2-FFP3 maskelerin, parçacıkların geçirgenliğini engelleyen nanofiber filtreleri TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Malzeme Enstitüsü tarafından üretildi.

Kimi zaman bazı yiyecekleri canımız diğerlerine göre daha çok çeker. Bunun sebebiyse vücudumuz için gerekli besin maddelerini günlük olarak belirli oranlarda almak zorunda olmamız.

Yeni tip koronavirüsün ağız, burun, boğaz gibi solunum yollarından geçip akciğerlere ve havayı soluk borusundan akciğerlere taşıyan hava yolları olan bronşlara yerleştiği ve bunun sonucunda virüsün bulaştığı kişide solunum yetmezliğinin ortaya çıktığı artık biliniyor.

Yeni tip koronavirüs, solunum yolu enfeksiyonuna neden oluyor. Bu nedenle COVID-19’a yakalanan hastalardan ciddi solunum yetmezliği yaşayanların tedavisinde mekanik ventilatörlere yani solunum cihazlarına ihtiyaç duyuluyor.

Kısa bir sürede tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığının henüz bir tedavisi ya da aşısı bulunmuyor.

Bir grup araştırmacı, fareler üzerinde yaptıkları deneylerde hayvanların beyninde ağrı algısını kontrol eden bir bölge keşfetti.

Virüslerin neden olduğu solunum yolu enfeksiyonları, virüs taşıyan kişinin nefes alıp verirken, konuşurken, öksürürken ve hapşırırken açığa çıkardığı damlacıkların başka bir insana bulaşması ile ortaya çıkıyor.

Yapılan araştırmalar, COVID-19’a yakalanan kişilerde yaygın olarak D vitamini eksikliği olduğunu gösteriyor. Peki vitamin, mineral veya gıda takviyeleri bağışıklık sisteminin güçlendirilmesine nasıl katkı sağlıyor?

Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün her yaştaki insana ve özellikle gençlere tavsiye olarak verdiği bu sözü, spor yapan kişinin zihinsel olarak da sağlıklı olacağını anlatıyor. Peki, spor yapmak beynimizi nasıl etkiler?

Yeni tip koronavirüs nedeniyle hasta olan kişi sayısı her geçen gün artıyor. Yeni tip koronavirüs için aşı adayı çalışmalarından biri olan Sinovac Biotech’in aşı çalışmasıyla ilgili detaylar ise yakın zamanlarda Science dergisinde yayımlandı.