Virüsler Neden Antibiyotiklerden Etkilenmez?

Ayşenur Okatan
15/11/2018 - 12:08

Bir sabah uyandınız. Ancak yataktan hiç çıkmak istemediniz. Boğaz ağrısı ve öksürük de cabası. Peki, ama neden?

1676 yılında Hollandalı mikrobiyolog Antonie van Leeuwenhoek göl suyunu kendi tasarımı olan mercekli mikroskopta incelerken farklı bir canlı türü keşfetti. Daha sonraları bakteri adı verilen ve çıplak gözle görülemeyen bu canlıların bazısının hastalıklara yol açtığı bazısınınsa vücudumuzun dengesini korumamıza yardımcı olduğu anlaşıldı. Hastalıklara sebep olan bakteriler farklı antibiyotiklerle tedavi edilebiliyor. Kimi antibiyotikler bakterilerin hücre duvarını parçalayarak bakterileri yok ediyor. Kimi antibiyotiklerse bakterilerin DNA (genetik bilgileri taşıyan nükleik asit) eşlemesini ve protein sentezini engelleyerek çoğalmalarını önlüyor.

İlk mikrobiyolog olan Hollandalı Antonie van Leeuwenhoek aynı zamanda bir tüccardı.

Virüsler de tıpkı bakteriler gibi çıplak gözle görülemez. Ancak bakterilerden farklı olarak virüslerin hücre duvarı yoktur. Ayrıca konak hücre dışında çoğalma, büyüme, enerji üretimi gibi canlılık faaliyetlerini gerçekleştiremezler. Virüslerde hücre duvarı bulunmadığından, DNA ve protein sentezi mekanizmaları bakterilerden farklı olduğundan virüsler antibiyotiklerden etkilenmez.

Bakteriden bile daha küçük olan virüsler 1892 yılında Dmitry Ivanovsky tarafından hastalıklı tütün bitkisinin öz suyu incelenirken keşfedildi. Daha sonra Martinus Beijerinck tarafından tekrarlanan deney sonrasında “virüs” adını aldılar.

Rus botanikçi Dmitry Ivanovsky tütün mozaik hastalığı araştırmasında virüsleri keşfetti.

Virüslerin ve bakterilerin sebep olduğu hastalıklardan korunmak için en iyi yollardan birinin ellerimizi yıkamak olduğunu biliyor muydunuz? Hastalıkların bulaşmasının engellenmesinde el hijyeninin önemine dair keşif öyküsü için Patojenlerin Keşfinden Önce Hijyen yazımıza göz atabilirsiniz.

Göz hastalıklarının teşhisinde çok sık kullanılan göz tomografisi yöntemi beyin hastalıklarının tespitinde de kullanılabilir.

Güneş ışığının insanlar üzerinde doğrudan katkıları da vardır. Örneğin güneş ışığı vücudumuzda D vitamini üretimini artırır, uykumuzu düzenler ve ruh hâlimizi iyileştirir. Gelin, bu faydaları daha yakından inceleyelim.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.