Virüsler Neden Antibiyotiklerden Etkilenmez?

Ayşenur Okatan
15/11/2018 - 12:08

Bir sabah uyandınız. Ancak yataktan hiç çıkmak istemediniz. Boğaz ağrısı ve öksürük de cabası. Peki, ama neden?

1676 yılında Hollandalı mikrobiyolog Antonie van Leeuwenhoek göl suyunu kendi tasarımı olan mercekli mikroskopta incelerken farklı bir canlı türü keşfetti. Daha sonraları bakteri adı verilen ve çıplak gözle görülemeyen bu canlıların bazısının hastalıklara yol açtığı bazısınınsa vücudumuzun dengesini korumamıza yardımcı olduğu anlaşıldı. Hastalıklara sebep olan bakteriler farklı antibiyotiklerle tedavi edilebiliyor. Kimi antibiyotikler bakterilerin hücre duvarını parçalayarak bakterileri yok ediyor. Kimi antibiyotiklerse bakterilerin DNA (genetik bilgileri taşıyan nükleik asit) eşlemesini ve protein sentezini engelleyerek çoğalmalarını önlüyor.

İlk mikrobiyolog olan Hollandalı Antonie van Leeuwenhoek aynı zamanda bir tüccardı.

Virüsler de tıpkı bakteriler gibi çıplak gözle görülemez. Ancak bakterilerden farklı olarak virüslerin hücre duvarı yoktur. Ayrıca konak hücre dışında çoğalma, büyüme, enerji üretimi gibi canlılık faaliyetlerini gerçekleştiremezler. Virüslerde hücre duvarı bulunmadığından, DNA ve protein sentezi mekanizmaları bakterilerden farklı olduğundan virüsler antibiyotiklerden etkilenmez.

Bakteriden bile daha küçük olan virüsler 1892 yılında Dmitry Ivanovsky tarafından hastalıklı tütün bitkisinin öz suyu incelenirken keşfedildi. Daha sonra Martinus Beijerinck tarafından tekrarlanan deney sonrasında “virüs” adını aldılar.

Rus botanikçi Dmitry Ivanovsky tütün mozaik hastalığı araştırmasında virüsleri keşfetti.

Virüslerin ve bakterilerin sebep olduğu hastalıklardan korunmak için en iyi yollardan birinin ellerimizi yıkamak olduğunu biliyor muydunuz? Hastalıkların bulaşmasının engellenmesinde el hijyeninin önemine dair keşif öyküsü için Patojenlerin Keşfinden Önce Hijyen yazımıza göz atabilirsiniz.

İnsan gözüne farklı kaynaklardan yayılan (örneğin Güneş, yapay aydınlatmalar, ekranlar) belirli dalga boylarında ışınlar ulaşır.

ABD ve Çin’de çalışan bir grup araştırmacı, vücuttaki tüm organları ve dokuları aynı anda bir saniye kadar kısa bir süre içinde görüntülemeye imkân veren bir sistem geliştirdi.

Obezitenin ve beslemenin uyku sağlığı üzerine etkilerine gelin yakından bakalım.

Bacağı kırılan bir atın iyileşmesi mümkün olmadığı için vurulduğunu filmlerde görmüş olabilirsiniz. Atlardaki kemik kırıklarının iyileşmesi küçük boyuttaki hayvanlardakinden ve insanlardakinden çok daha zordur. Çünkü atlar çok ağır (kütleleri 1 tona yaklaşabilir) ve büyük hayvanlardır.

Dünya nüfusunun 2050’de 10 milyara ulaşması bekleniyor. Dolayısıyla besin olarak tükettiğimiz tarım ürünlerine olan ihtiyaç her geçen gün artıyor.

ABD ve Fransa’da çalışan bir grup bilim insanı sağlıklı insanlarla sağlıklı olmayan insanların tükettikleri besinleri karşılaştırıp sağlıklı beslenmeye dair sorulara cevap bulmaya çalıştı.

Gece yatarken, sabah uyanır uyanmaz, yolda yürürken veya ders çalışırken akıllı telefonunuzu sık sık kontrol ediyor musunuz? Günlük alışkanlıklarımızdan biri olduğu düşünülse de ekran bağımlılığı teknolojik gelişmelerin beraberinde getirdiği yeni bir hastalık olabilir.

Vücudumuzu mikroorganizma adı verilen gözle görülemeyecek kadar küçük trilyonlarca canlı ile paylaştığımızı biliyor muydunuz?

Yapılan bir araştırma ikizlerin toplumun genelinden daha uzun yaşadığını gösteriyor.

Dünya genelinde kanser, diyabet ya da bulaşıcı hastalıklar nedeniyle birçok kişi hayatını kaybediyor. Doktorların uyarıları, düzenli sağlık kontrolleri ve sağlıklı yaşam uygulamaları ile bu hastalıkların önüne geçilmeye çalışılıyor.