Vücudunuzda Trilyonlarca Bakteri Var

Nurulhude Baykal
08/05/2017 - 08:43

Gün boyunca çevremizdeki bakterilerden korunmak için çeşitli önlemler alırız: Ellerimizi antibakteriyel sabunlarla yıkar, dezenfektan sıvılarla dokunduğumuz yerleri temizleriz. Hatta yanımızda biri öksürse veya hapşırsa yaydığı bakterileri bulaştırma ihtimalini hesaplamaya koyuluruz. Oysa vücudumuzda neredeyse iki litrelik bir kabı dolduracak kadar bakteri bulunur. Bunun için endişelenmenize gerek yok çünkü bu bakterilerin çoğu yararlı. Hatta, aslına bakarsanız, bu yararlı bakteriler olmadan yaşayamazdık.

Tükettiğimiz besinlerden enerji, vitamin ve mineral almamızı sağlayan kimyasal bileşenleri üretenler işte bu bakterilerdir. Yapılan deneylerde, bakterisiz ortamda yaşayan kemirgenlerin vücut ağırlıklarını koruyabilmek için normal kemirgenlere göre üçte bir oranda daha fazla besin tükettiği tespit edilmiş. Diğer bir deyişle, bakteriler olmasa yaşamsal faaliyetlerimiz için çok daha fazla besine ihtiyaç duyardık.

Bununla birlikte, bağırsaklarımızda bulunan bakterilerin sindirim sisteminin yanında bağışıklık sistemimiz için de hayli önemli olduğu bilinen bir gerçek.

Newcastle Üniversitesi’nde çalışan bir grup araştırmacı yeni nesil protez eller üretti. Üzerindeki kamerayla nesneleri algılayan protez el, otomatik olarak nesnelere yönelebiliyor ve nesneleri kavrayabiliyor.

Hava koşullarındaki değişimlerin eklemlerde ağrıya neden olduğu hayli yaygın bir inanış. Özellikle eklem iltihabı (artrit) hastalığı olan insanlar genellikle hava koşullarının ağrılarının şiddetini etkilediğini belirtir.

Kan grubu kalıtsal olarak belirlenen özelliklerimizden. Kırmızı kan hücreleri üzerindeki antijenlerin ve kan plazmasındaki antikorların türüne göre kan grubu sınıflandırma çeşitleri var.

Görmenin gerçekleşmesi için ışığı retinaya ulaştıran gözbebekleri ışığa duyarlı olarak büyüyüp küçülür. Fazla aydınlık ortamlarda ışık yoğun olduğundan gözbebeklerimiz küçülürken karanlıkta göze mümkün olduğunca ışığın girmesi için büyürler.

İnsanlar özellikle de ergenler genellikle geceleri geç saatlerde yatar, sabah ise vaktinde kalkmakta zorlanır. Bu durumun neden olduğu uyku düzensizliği problemini çözmek için...

Bir grup araştırmacı kanser teşhisinde kullanılacak bir bilgisayar programı geliştirdi. Program kan örneğinden elde edilen verileri kullanarak hem hastanın kanserli olup olmadığını hem de kanserli hücrelerin...

Zika salgını 2016 yılının en önemli sağlık sorunlarından biriydi. Vücudunda zika virüsü taşıyan kadınların dünyaya getirdiği bebeklerde mikrosefali (kafatasının normalden çok daha küçük olması) görülüyor.

İnsanlar pek çok özelliklerini kalıtım yoluyla ebeveynlerinden alır. Bu özelliklerin arasında vücut biçimi ve ağırlığı da vardır. Dolayısıyla çağımızın en önemli sorunlarında biri olan obezitenin temelinde de genetik etkenlerin yattığı söylenebilir.

Bilim Genç Bilim Söyleşileri kapsamında, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Radyasyon Onkolojisi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Gökhan Özyiğit, 13 Mart Pazartesi günü Bilecik Ertuğrulgazi Lisesi’nde öğrencilerle buluştu.

Türkiye’nin dezavantajlı bölgelerindeki öğrencileri alanlarında öne çıkan bilim insanları ile bir araya getirmeyi hedefleyen Bilim Genç Bilim Söyleşileri, bu kez 8 Mart Dünya Kadınlar Günü konseptine uygun olarak düzenlendi.