Vücudunuzda Trilyonlarca Bakteri Var

Nurulhude Baykal
08/05/2017 - 08:43

Gün boyunca çevremizdeki bakterilerden korunmak için çeşitli önlemler alırız: Ellerimizi antibakteriyel sabunlarla yıkar, dezenfektan sıvılarla dokunduğumuz yerleri temizleriz. Hatta yanımızda biri öksürse veya hapşırsa yaydığı bakterileri bulaştırma ihtimalini hesaplamaya koyuluruz. Oysa vücudumuzda neredeyse iki litrelik bir kabı dolduracak kadar bakteri bulunur. Bunun için endişelenmenize gerek yok çünkü bu bakterilerin çoğu yararlı. Hatta, aslına bakarsanız, bu yararlı bakteriler olmadan yaşayamazdık.

Tükettiğimiz besinlerden enerji, vitamin ve mineral almamızı sağlayan kimyasal bileşenleri üretenler işte bu bakterilerdir. Yapılan deneylerde, bakterisiz ortamda yaşayan kemirgenlerin vücut ağırlıklarını koruyabilmek için normal kemirgenlere göre üçte bir oranda daha fazla besin tükettiği tespit edilmiş. Diğer bir deyişle, bakteriler olmasa yaşamsal faaliyetlerimiz için çok daha fazla besine ihtiyaç duyardık.

Bununla birlikte, bağırsaklarımızda bulunan bakterilerin sindirim sisteminin yanında bağışıklık sistemimiz için de hayli önemli olduğu bilinen bir gerçek.

Obezitenin ve beslemenin uyku sağlığı üzerine etkilerine gelin yakından bakalım.

Bacağı kırılan bir atın iyileşmesi mümkün olmadığı için vurulduğunu filmlerde görmüş olabilirsiniz. Atlardaki kemik kırıklarının iyileşmesi küçük boyuttaki hayvanlardakinden ve insanlardakinden çok daha zordur. Çünkü atlar çok ağır (kütleleri 1 tona yaklaşabilir) ve büyük hayvanlardır.

Dünya nüfusunun 2050’de 10 milyara ulaşması bekleniyor. Dolayısıyla besin olarak tükettiğimiz tarım ürünlerine olan ihtiyaç her geçen gün artıyor.

ABD ve Fransa’da çalışan bir grup bilim insanı sağlıklı insanlarla sağlıklı olmayan insanların tükettikleri besinleri karşılaştırıp sağlıklı beslenmeye dair sorulara cevap bulmaya çalıştı.

Gece yatarken, sabah uyanır uyanmaz, yolda yürürken veya ders çalışırken akıllı telefonunuzu sık sık kontrol ediyor musunuz? Günlük alışkanlıklarımızdan biri olduğu düşünülse de ekran bağımlılığı teknolojik gelişmelerin beraberinde getirdiği yeni bir hastalık olabilir.

Vücudumuzu mikroorganizma adı verilen gözle görülemeyecek kadar küçük trilyonlarca canlı ile paylaştığımızı biliyor muydunuz?

Yapılan bir araştırma ikizlerin toplumun genelinden daha uzun yaşadığını gösteriyor.

Bir sabah uyandınız. Ancak yataktan hiç çıkmak istemediniz. Boğaz ağrısı ve öksürük de cabası. Peki, ama neden? 1676 yılında Hollandalı mikrobiyolog Antonie van Leeuwenhoek göl suyunu kendi tasarımı olan mercekli mikroskopta incelerken farklı bir canlı türü keşfetti.

Dünya genelinde kanser, diyabet ya da bulaşıcı hastalıklar nedeniyle birçok kişi hayatını kaybediyor. Doktorların uyarıları, düzenli sağlık kontrolleri ve sağlıklı yaşam uygulamaları ile bu hastalıkların önüne geçilmeye çalışılıyor.

Cep telefonlarının ve klavyelerin klozet kapaklarından daha kirli olduğunu biliyor muydunuz?