Yaraları Hızla İyileştiren Merhem

İbrahim Özay Semerci
27/10/2014 - 11:18

Çizgi filmlerde veya bilim kurgu filmlerinde ağır şekilde yaralanan kahramanın yaralarının çok kısa sürede kapandığını görmüşsünüzdür. Gerçek hayatta ise yaraların iyileşmesi haftaları hatta bazen ayları bulabiliyor. Hayvanlar dünyasının hem karada hem de suda yaşayabilen canlılarından olan semenderler, filmlerde olduğu gibi, yaralarını hızlı bir şekilde iyileştirebiliyor. Hatta vücutları, kopan bacaklarını yeniden oluşturabiliyor. Semenderlerin bu özelliğinden yola çıkan Çin Bilimler Akademisi Kunming Zooloji Enstitüsü’nden bilim insanları araştırmalarını semenderler üzerinde yoğunlaştırdı. Araştırma sonuçlarına göre, semenderlerin derisinden alınan bir protein ilerleyen zamanlarda yaralarımızın hızlı bir şekilde iyileşmesini sağlayan merhem veya benzeri tıbbi ürünlerin üretilmesinde kullanılabilir. FASEB adlı dergide yayımlanan çalışmada 12 amino asitten oluşan tylotoin isimli peptidin (küçük protein) farelerin yaralı derilerinin hızla iyileşmesini sağladığı belirtiliyor. Araştırmacılardan Ren Lai, tylotoinin keşfiyle semenderlerin yaralarının hızla iyileşmesinin hücresel ve moleküler temellerini anlamada önemli bir adım atıldığını söylüyor. İlerleyen aşamalarda tylotoin içeren merhemin insanlar üzerinde denenmesi planlanıyor.

Yapılan farklı araştırmalar karıncaların kendi vücut ağırlıklarının 10-50 kat fazlasını taşıyabildiklerini gösteriyor. Peki, karıncalar nasıl bu kadar kuvvetli olabiliyor?

Yenilenebilir enerji kaynaklarının tercih edildiği, su ve enerjinin verimli kullanıldığı, hava kalitesinin artırıldığı, geri dönüştürülebilen malzemelerden yapılan yeşil binalar içinde yaşayanların verimliliğini artıracak şekilde tasarlanıyor.

İskorpitgiller takımında yer alan uçan kırlangıç balığı dünyada tuzlu, sıcak ve ılıman denizlerde yaşar.

Karbon, azot, fosfor, kükürt, hidrojen ve oksijen canlıların yapısında bulunan temel elementlerdir. Bu elementler ekosistemde sürekli olarak bir formdan başka bir forma dönüştürülür ve canlılar tarafından yaşamsal faaliyetler için tekrar tekrar kullanılır.

Türkiye doğasında zehirli ve zehirsiz birçok büyük mantar türü bulunuyor. Mantarların zehirli olup olmadığını anlamak ise hiç kolay değil. Çünkü aynı ortamda yaşayabilen mantarlar şekillerine, renklerine ve kokularına göre kolayca ayırt edilemezler.

Hücrelerimizde genetik bilgiyi taşıyan molekül olan DNA’nın keşfinden bu zamana kadar hayli yol alındı. Bu yıl 66.’sı kutlanan 25 Nisan DNA Günü’nde, 1860’lardan bugüne kadar genler üzerinde yapılan araştırmalara ve bu alanda yürütülen büyük projelere göz atmaya ne dersiniz?

TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı, 2014’ten beri yürüttüğü ve 40.000’den fazla öğrenciye ulaştığı TÜBİTAK Bilim Söyleşileri’ni tüm Türkiye’ye ulaştırmak için bir portal hazırladı.

Kemiriciler takımında yer alan su kemesi (Arvicola terrestris), Avrupa’dan Batı Sibirya ve Güneybatı Asya’ya kadar geniş bir bölgede yaşar. Ülkemizde de birçok bölgede görülür. Su kemesi yarı sucul yani su kenarında yaşayan fakat suya doğrudan bağımlı olmayan bir kemirici türüdür.