Yaraları Hızla İyileştiren Merhem

İbrahim Özay Semerci
27/10/2014 - 11:18

Çizgi filmlerde veya bilim kurgu filmlerinde ağır şekilde yaralanan kahramanın yaralarının çok kısa sürede kapandığını görmüşsünüzdür. Gerçek hayatta ise yaraların iyileşmesi haftaları hatta bazen ayları bulabiliyor. Hayvanlar dünyasının hem karada hem de suda yaşayabilen canlılarından olan semenderler, filmlerde olduğu gibi, yaralarını hızlı bir şekilde iyileştirebiliyor. Hatta vücutları, kopan bacaklarını yeniden oluşturabiliyor. Semenderlerin bu özelliğinden yola çıkan Çin Bilimler Akademisi Kunming Zooloji Enstitüsü’nden bilim insanları araştırmalarını semenderler üzerinde yoğunlaştırdı. Araştırma sonuçlarına göre, semenderlerin derisinden alınan bir protein ilerleyen zamanlarda yaralarımızın hızlı bir şekilde iyileşmesini sağlayan merhem veya benzeri tıbbi ürünlerin üretilmesinde kullanılabilir. FASEB adlı dergide yayımlanan çalışmada 12 amino asitten oluşan tylotoin isimli peptidin (küçük protein) farelerin yaralı derilerinin hızla iyileşmesini sağladığı belirtiliyor. Araştırmacılardan Ren Lai, tylotoinin keşfiyle semenderlerin yaralarının hızla iyileşmesinin hücresel ve moleküler temellerini anlamada önemli bir adım atıldığını söylüyor. İlerleyen aşamalarda tylotoin içeren merhemin insanlar üzerinde denenmesi planlanıyor.

Oklu kirpiler, kemiriciler takımının üyeleri olup bilinen kirpilerden farklıdırlar. Otçul olarak beslenirler ve daha iridirler. Tarım alanlarına herhangi bir zarar vermezler ve tek başlarına...

Dünyanın en uzun ağacı Kaliforniya Sekoya Ulusal Parkı’nda bulunan 115,7 metre uzunluğunda, servigiller familyasının sahil sekoyası türünden bir ağaç olan Hyperion.

Bir grup araştırmacının yaptığı bilimsel çalışmalar Meksika Körfezi’nin derinliklerinde yaşayan bir tür solucanın en uzun ömürlü hayvanlardan biri olabileceğini gösteriyor.

Mumyalar, içinde bulundukları koşullar nedeniyle derileri ve organları çürümeyen ölülerdir.

Bitkiler kökleri vasıtasıyla suyu topraktan alır ve taşıma sisteminin bir parçası olan ksilem boruları ile suyu yukarıya doğru yani gövdelerinden yapraklarına kadar iletir.

Balıklar kemikli ve kıkırdaklı olmak üzere ikiye ayrılır. Köpekbalıkları ve vatozlar kıkırdaklı balıklardır. Bunların dışındakiler kemikli balıklardır.

Bu soruya çok farklı cevaplar verilebilir. Ancak okyanuslarda yaşayan mikroskobik canlılar olan fitoplanktonlar için en önemli organizma...

Bir grup araştırmacı, ilkel bir sinema filmini canlı hücrelerin DNA’sına kodlamayı ve daha sonra filmi yeniden oynatmayı başardı.

Su altı belgesellerinde gördüğümüz mercanlar belki çok çeşitli renklerinden, belki değişik yapılarından, belki de mücevhere benzemelerinden dolayı ilgimizi çeker.

Ne bir balina ne de bir ağaç... Yaşayan en büyük organizma bal mantarıdır (Armillaria ostoyae). Bal mantarının kapladığı alan, daha doğrusu büyüklüğü 965 hektar.