Yaraların İyileşmesini Hızlandıran Hidrojel

Dr. Mahir E. Ocak
20/08/2019 - 09:25

Söz konusu ciltteki yaraların iyileşmesi olduğunda embriyolar yetişkin insanlarda olmayan bir özelliğe sahiptir. Yaranın etrafındaki hücrelerin kenarından çıkan, aktin proteininden üretilmiş iplikçikler kasılarak yaranın küçülmesini ve zamanla tamamen kapanması sağlar. Yetişkin insanların aksine embriyoların cildindeki yaralar iyileştiğinde hiç iz kalmaz.

Harvard Üniversitesinden David Mooney önderliğinde çalışmalar yapan bir grup araştırmacı, embriyolardan esinlenerek yetişkinlerdeki cilt yaralarını iyileştirmek için bir malzeme geliştirdi. Bir tür hidrojel olan malzemenin en önemli özelliği 32˚C’nin üzerindeki sıcaklıklarda büzüşmesi. Malzeme, 35-37˚C sıcaklıktaki cildin üzerine uygulandığında büzüşerek altındaki yaranın kapanmasına yardımcı oluyor. Araştırmacılar, hidrojelin içine gümüş nanoparçacıklar ekleyerek malzemenin antimikrobiyal özellik kazanmasını da sağladı.

Deneyler geliştirilen malzemenin yaraları iyileştirmekte başarılı olduğunu gösteriyor. Araştırmacılar, farelerin cildindeki yaralara malzemeyi uygulayıp gece boyunca bekledikten sonra yaraların %45 oranında küçüldüğünü gözlemledi.

Yeni geliştirilen malzemenin aynı amaçla kullanılan benzer başka malzemelere göre en önemli avantajı, sadece deriye uygulanmasının yeterli olması, yaranın iyileşmesi için başka malzemelere ya da karmaşık cihazlara ihtiyaç duyulmaması. Malzeme cilde uygulandığında vücut sıcaklığına tepki vererek doğal bir biçimde yaranın iyileşmesine yardımcı oluyor.

Araştırma ile ilgili detaylı bilgiye Science Advances’ta yayımlanan makaleden ulaşabilirsiniz.

Michigan Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacı uzuvlarını kaybeden insanların (amputelerin) yapmak istedikleri hareketleri düşünerek kontrol edebildiği bir robot el geliştirdi. Dr. Philip P. Vu ve arkadaşları tarafından yapılan araştırma ile ilgili makale Science Translational Medicine’da yayımlandı.

Çin’de ortaya çıktıktan sonra hızla yayılan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığı, dünya genelinde yaklaşık 210.000 insanı etkiledi. SARS-CoV-2 diğer koronavirüs türlerine göre neden hızla yayılıyor ve çok sayıda insanı etkiliyor?

Ellerimizi temiz tutmak, koronavirüs gibi patojenler (hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve virüsler) yoluyla yayılan hastalıklardan korunmak için alabileceğimiz önlemlerin başında geliyor. Hatta bazı bilim insanları el hijyenini “kendi kendinize yapabileceğiniz aşı” olarak tanımlıyor. Ancak araştırmalar ellerimizi gerektiği gibi yıkamadığımızda patojenlerin ellerimizde kaldığını gösteriyor.

Kanser, Down sendromu, renk körlüğü gibi pek çok hastalığın kökeninde genler vardır. Ancak bu hastalıkları tedavi etmek için kullanılan geleneksel yöntemlerde sadece belirtiler ortadan kaldırılmaya çalışılıyor, hastalığın kökeninde yer alan genlere bir müdahalede bulunulmuyor.

McMaster Üniversitesinde çalışan bir grup araştırmacının complestatin ve yeni keşfedilmiş corbomycin adlı antibiyotiklerle yaptıkları deneyler, bu antibiyotiklerin bakterilerle daha önceleri bilinenlerden farklı bir biçimde savaştıklarını gösterdi.

Kıyafetlerimizin üretiminde kullanılan iplikçikler çoğu zaman polyester, naylon ve akrilik gibi plastiklerden elde edilir. Yapılan son bilimsel çalışmalar, bu mikroiplikçiklerin denizlerdeki plastik kirliliğinin ana kaynaklarından biri olduğunu gösteriyor.

Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan yeni tip koronavirüsün neden olduğu salgın dünyanın farklı yerlerine hızla yayılıyor. Şu ana kadar 30.000'den fazla kişinin hayatını kaybetmesine neden olan virüs hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.