Yüksek Tansiyon ve Demans Arasında Bir Bağlantı Olabilir

Dr. Mahir E. Ocak
05/04/2019 - 09:10

Günümüzde 50 yaşın üzerindeki insanların yarısından çoğu, 65 yaşın üzerindeki insanlarınsa %75’i yüksek tansiyondan (hipertansiyon) şikayetçi. Geçmişte yapılan araştırmalar, yüksek tansiyonun hafif bilişsel bozukluklar ve demansla ilişkilendirilebileceğini göstermişti. Peki, bu doğru mu?

ABD’deki Wake Forest Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden bir grup araştırmacı yüksek tansiyondan muzdarip hastalar ile yaptıkları çalışmada bu soruya cevap aradı. Journal of American Medical Association’da yayımlanan sonuçlara göre beş yıl boyunca kan basıncı düşük seviyelerde tutulan yüksek tansiyon hastalarının demansa yakalanma riskinin %15 azaldığı görüldü.

Araştırmacılar ABD ve Porto Riko genelindeki 102 bölgede yaşayan, 50 yaşın üzerindeki 9361 gönüllü üzerinde çalışmalar yaptı. Tamamı yüksek tansiyon hastası olan gönüllülerin hiçbiri diyabet hastası değil ve geçmişte kalp krizi geçirmemişler.

Beş yıl boyunca katılımcıların bir kısmının kan basıncı 120 mmHg’nın (yoğun tedavi), diğer kısmınınsa 140 mmHg’nın (standart tedavi) altında tutuldu. Daha sonra gönüllüler bilişsel bozukluğu olmayan, hafif bilişsel bozukluğu olan ve muhtemel demans hastaları olarak sınıflandırıldı. Sonuçlar yoğun tedavi uygulanan gruptaki demans riskinin %15 daha düşük olduğunu gösteriyor. Ancak araştırmacılar elde edilen sonuçların yüksek tansiyon ile demans arasında bir sebep-sonuç ilişkisi olduğu anlamına gelmediğini, gözlemlenen durumun rastlantısal da olabileceğini belirtiyor. Yapılan çıkarımların doğru olup olmadığını gelecekte yapılacak bilimsel çalışmalar gösterecek.

Bağışıklık sistemi henüz olgunlaşmamış bebekleri ve çocukları ciddi hastalıklardan korumak için yapılan aşılar ile erken yaşlarda tanışırız.

Hücrelerde meydana gelen doğal süreçlerden biri aşırı yaşlanma sebebiyle çoğalmanın durmasıdır. İnsanlarda ileri yaşlarda ortaya çıkan eklem romatizması, kemik erimesi ve kalp hastalıkları gibi sağlık sorunlarının nedenlerinden biri de hücrelerin aşırı yaşlanmasıdır.

Gözlerin de tıpkı mide gibi sindirim yaptığını biliyor muydunuz? Evet, yanlış okumadınız. Gözler de mide gibi sindirim yapabiliyor. Ancak tek farkla... Midemiz tükettiğimiz gıdaları sindirirken gözümüz çevreden gelen bakterileri sindiriyor.

Bilimsel çalışmalar gözlerimizde yaşayan, göz sağlığına yararlı bakteriler olduğunu gösteriyor. Göz mikrobiyomu olarak adlandırılan bu bakterilerin davranışlarının tam olarak anlaşılması, çeşitli göz hastalıklarının tedavisinde yararlı olabilir.

“Seyahat” denildiğinde aklımıza ilk olarak yeni yerler görme, yeni insanlar tanıma fırsatı gelir. Peki, seyahat etmenin kimi zaman sağlığımız için tehdit oluşturabileceğini biliyor muydunuz?

Pek çok hastalığın tedavisinde antibiyotikler kullanılıyor. Ancak aşırı kullanım zararlı da olabiliyor. Çünkü antibiyotikler sadece hastalık yapan bakterilere değil yararlı bakterilere de -örneğin sindirime yardımcı olan bakterilere de- zarar verebiliyor.

Uçmak insanların çoğuna büyük keyif verir. Ancak yerden yükselmek insan fizyolojisi üzerinde çeşitli etkilere yol açar. Dış kulak ile orta kulak arasında yer alan kulak zarı, uçuş sırasındaki  basınç değişikliklerinden etkilenen en önemli yapıdır.

Bir grup araştırmacının yaptığı çalışmalar plasentadan elde edilmiş, Cdx2 olarak adlandırılan kök hücrelerin kalp krizi geçirmiş farelerde yeniden sağlıklı kalp hücrelerine dönüşebildiğini gösterdi.

Yakın zamanda doktora gittiyseniz hastane duvarlarında şöyle bir uyarı ile karşılaşmış olabilirsiniz: “Doktorunuza antibiyotik yazması için ısrar etmeyin”. Peki, bu uyarı neden yapılıyor? Neden antibiyotik kullanıyoruz? Antibiyotikler tehlikeli mi? Gelin, bu soruların cevaplarına birlikte bakalım.

Rochester Teknoloji Enstitüsünde çalışan Nicholas Conn, Karl Schwarz ve David Borkholder, konjestif kalp yetmezliği hastaları için yararlı olacak bir klozet oturağı geliştirdi. Çeşitli ölçüm cihazlarıyla donatılmış oturak, henüz semptomlar ortaya çıkmadan hastanın sağlığındaki bozulmaları tespit edebiliyor.