Sabun Virüsleri Nasıl Yok Eder?

Dr. Tuba Sarıgül
03/04/2020 - 11:44

Koronavirüs, solunum yollarında enfeksiyona neden olan bir virüs türü. Öksürme ve hapşırma sırasında virüs içeren damlacıklar diğer insanlara ya da yüzeylere bulaşabiliyor. Virüsle kirlenen yüzeylere dokunulduktan sonra eller ağza, burna ya da göze temas ettirildiğinde de virüs vücuda alınabiliyor. Böylece virüs insanlar arasında hızla yayılıyor. El hijyeni, yeni tip koronavirüs gibi solunum yolu enfeksiyonuna neden olan virüslerden korunmak için alınabilecek en etkili önlemlerden biri. Peki sabun virüsleri nasıl yok ediyor?

SARS-CoV-2 olarak adlandırılan yeni tip koronavirüs bir RNA virüsü yani genetik materyali RNA olan bir virüs. Virüsleri çevreleyen zarın yapısında yağ molekülleri bulunur. Bu zar virüsün genetik materyalini korur.

Sabunun yapısında polar ve apolar kısımlar vardır. Polar kısımlar su gibi polar maddelerde çözünürken, apolar kısımlar yağ gibi apolar maddeleri çözer. Sabun kirleri bu sayede temizler.

Sabun Nasıl Temizler?

Ellerimizi sabunla yıkadığımızda sabun virüsün genetik materyalini koruyan zarın yapısındaki yağ moleküllerini çözer. Bu sayede zarın yapısı bozulur ve virüs enfeksiyon yapma özelliğini kaybeder.

Aşırı şeker tüketilmesinin hiperaktiviteye neden olduğu konusunda bilim insanları arasında görüş birliği bulunmasa da obezite, diyabet yani şeker hastalığı, karaciğerde yağlanma, diş problemleri gibi sorunlara neden olduğu biliniyor.

İletişim ve bilgi teknolojilerinin hızla yaygınlaşmasıyla sosyal medya yaşamımızın ayrılmaz bir parçası  hâline geldi.

Milyonlarca insanı etkileyen yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığının henüz etkisi kanıtlanmış bir tedavisi veya aşısı yok. İlaç ve aşı geliştirme çalışmaları ise sürüyor.

N95-N99/FFP2-FFP3 maskelerin, parçacıkların geçirgenliğini engelleyen nanofiber filtreleri TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Malzeme Enstitüsü tarafından üretildi.

Kimi zaman bazı yiyecekleri canımız diğerlerine göre daha çok çeker. Bunun sebebiyse vücudumuz için gerekli besin maddelerini günlük olarak belirli oranlarda almak zorunda olmamız.

Yeni tip koronavirüsün ağız, burun, boğaz gibi solunum yollarından geçip akciğerlere ve havayı soluk borusundan akciğerlere taşıyan hava yolları olan bronşlara yerleştiği ve bunun sonucunda virüsün bulaştığı kişide solunum yetmezliğinin ortaya çıktığı artık biliniyor.

Yeni tip koronavirüs, solunum yolu enfeksiyonuna neden oluyor. Bu nedenle COVID-19’a yakalanan hastalardan ciddi solunum yetmezliği yaşayanların tedavisinde mekanik ventilatörlere yani solunum cihazlarına ihtiyaç duyuluyor.

Kısa bir sürede tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüsün neden olduğu COVID-19 hastalığının henüz bir tedavisi ya da aşısı bulunmuyor.

Bir grup araştırmacı, fareler üzerinde yaptıkları deneylerde hayvanların beyninde ağrı algısını kontrol eden bir bölge keşfetti.

Virüslerin neden olduğu solunum yolu enfeksiyonları, virüs taşıyan kişinin nefes alıp verirken, konuşurken, öksürürken ve hapşırırken açığa çıkardığı damlacıkların başka bir insana bulaşması ile ortaya çıkıyor.