Asteroit Ryugu’nun Yüzeyinden İlk Fotoğraflar

Dr. Tuba Sarıgül
09/10/2018 - 10:40

JAXA - Ryugu asteroidinin yüzeyinin Rover 1B tarafından çekilen görüntüsü

Japonya Uzay Ajansı’nın (JAXA) 162173 Ryugu (1999 JU3) asteroidinden örnek alarak Dünya’ya getirmesi amacıyla Aralık 2014’te uzaya gönderdiği Hayabusa 2 uzay aracı 27 Haziran’da asteroide ulaşmıştı. 21 Eylül’de Hayabusa 2’den ayrılan iki keşif aracı Ryugu asteroidinin yüzeyine indi ve keşif araçlarının çektiği ilk fotoğraflar Dünya’ya ulaştı.

JAXA - Rover 1B keşif aracının 23 Eylül’de Ryugu asteroidinin yüzeyinden çektiği görüntüler

18 santimetre çapında ve 7 santimetre yüksekliğinde silindir biçimli MINERVA-II1 keşif araçlarının (Rover 1A ve Rover 1B) her birinin kütlesi 1,1 kilogram.

JAXA - Hayabusa 2’deki MINERVA-II1 keşif araçları

Araştırmacılar iki keşif aracının da asteroidin yüzeyine indiğini ve araçların asteroidin yüzeyinde hareket ettiğini belirledi. Yaklaşık 1 kilometre çapındaki asteroidin kütleçekimi çok zayıf. Bu nedenle keşif araçları asteroidin yüzeyinde tekerlekler aracılığıyla değil zıplayarak ilerliyor. Araçlar otonom olarak hareket ediyor.

JAXA - Dünya’nın ve Ryugu asteroidinin büyüklüklerinin karşılaştırılması

MINERVA-II1 keşif araçlarının üzerinde asteroidin üç boyutlu görüntülerinin oluşturulmasına imkân veren kameralar var. Keşif araçları çektikleri görüntüleri Hayabusa 2 uzay aracına gönderiyor. Daha sonra görüntüler Hayabusa 2 tarafından Dünya’ya aktarılıyor.

JAXA - Bu fotoğrafta Rover 1A keşif aracı asteroidin yüzeyiyle birlikte kendi gölgesinin de fotoğrafını çekmiş.

Hayabusa 2, keşif araçlarının bir asteroidin yüzeyinde incelemeler yaptığı ilk uzay görevi. JAXA’nın bir önceki asteroit görevi olan Hayabusa görevinde Itokawa asteroidinden alınan örnekler Dünya’ya getirilmişti. Ancak asteroidin yüzeyinde inceleme yapmak üzere uzay aracından ayrılan MINERVA keşif aracı asteroidin kütleçekim alanına girememiş ve uzayda kaybolmuştu.

JAXA - Hayabusa 2 uzay görevinin logosu

Hayabusa 2 uzay aracının 3,5 yıl süren ve yaklaşık 300 milyon kilometre yol katettiği yolculuğunda iyon itki motorları kullanıldı.

Mayıs ayında Merkür ve Venüs’ü gün batımından sonra; Mars, Satürn ve Jüpiter’i ise gün doğumundan sonra gökyüzünde görebilirsiniz.

TÜBİTAK tarafından düzenlenen canlı bilim söyleşilerinin dördüncüsü, 7 Mayıs 2020 tarihinde saat 17.00’de TÜBİTAK Bilim Genç YouTube kanalında canlı olarak yayınlanacak.

Güneş panellerinden yansıyan ışıklar sayesinde uyduları geceleri gökyüzünde rahatça görmek mümkün. Uydulardan yansıyan bu ışık, ışığa duyarlı gözlem aletleri tarafından da algılanıyor ve bu durum bazen verilerde bozulmalara sebep olabiliyor.

Dünya’dan Mars’a gitmek için neden belirli zamanlar daha uygun diye merak etmiş miydiniz?

Bu soruyu cevaplayabilmek için ilk olarak ısının nasıl yayıldığını anlamamız gerekir. Isı ışıma, iletim ve konveksiyon olmak üzere üç yolla yayılır.