Asteroit Ryugu’nun Yüzeyinden İlk Fotoğraflar

Dr. Tuba Sarıgül
09/10/2018 - 10:40

JAXA - Ryugu asteroidinin yüzeyinin Rover 1B tarafından çekilen görüntüsü

Japonya Uzay Ajansı’nın (JAXA) 162173 Ryugu (1999 JU3) asteroidinden örnek alarak Dünya’ya getirmesi amacıyla Aralık 2014’te uzaya gönderdiği Hayabusa 2 uzay aracı 27 Haziran’da asteroide ulaşmıştı. 21 Eylül’de Hayabusa 2’den ayrılan iki keşif aracı Ryugu asteroidinin yüzeyine indi ve keşif araçlarının çektiği ilk fotoğraflar Dünya’ya ulaştı.

JAXA - Rover 1B keşif aracının 23 Eylül’de Ryugu asteroidinin yüzeyinden çektiği görüntüler

18 santimetre çapında ve 7 santimetre yüksekliğinde silindir biçimli MINERVA-II1 keşif araçlarının (Rover 1A ve Rover 1B) her birinin kütlesi 1,1 kilogram.

JAXA - Hayabusa 2’deki MINERVA-II1 keşif araçları

Araştırmacılar iki keşif aracının da asteroidin yüzeyine indiğini ve araçların asteroidin yüzeyinde hareket ettiğini belirledi. Yaklaşık 1 kilometre çapındaki asteroidin kütleçekimi çok zayıf. Bu nedenle keşif araçları asteroidin yüzeyinde tekerlekler aracılığıyla değil zıplayarak ilerliyor. Araçlar otonom olarak hareket ediyor.

JAXA - Dünya’nın ve Ryugu asteroidinin büyüklüklerinin karşılaştırılması

MINERVA-II1 keşif araçlarının üzerinde asteroidin üç boyutlu görüntülerinin oluşturulmasına imkân veren kameralar var. Keşif araçları çektikleri görüntüleri Hayabusa 2 uzay aracına gönderiyor. Daha sonra görüntüler Hayabusa 2 tarafından Dünya’ya aktarılıyor.

JAXA - Bu fotoğrafta Rover 1A keşif aracı asteroidin yüzeyiyle birlikte kendi gölgesinin de fotoğrafını çekmiş.

Hayabusa 2, keşif araçlarının bir asteroidin yüzeyinde incelemeler yaptığı ilk uzay görevi. JAXA’nın bir önceki asteroit görevi olan Hayabusa görevinde Itokawa asteroidinden alınan örnekler Dünya’ya getirilmişti. Ancak asteroidin yüzeyinde inceleme yapmak üzere uzay aracından ayrılan MINERVA keşif aracı asteroidin kütleçekim alanına girememiş ve uzayda kaybolmuştu.

JAXA - Hayabusa 2 uzay görevinin logosu

Hayabusa 2 uzay aracının 3,5 yıl süren ve yaklaşık 300 milyon kilometre yol katettiği yolculuğunda iyon itki motorları kullanıldı.

Güneş Sistemi’ndeki dev gezegenlerin arasında dolaşan çok sayıda büyük gökcismi vardır. Centaur’lar olarak adlandırılan bu gökcisimleri sıklıkla olmasa da zaman zaman Güneş Sistemi’nin içlerine doğru yönelir.

Columbia Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı ötegezegen keşfetmek için yaptıkları çalışmalar sırasında Kepler-1625b gezegeninin etrafında dolanan bir uydu keşfetti.

TÜBİTAK Uluslararası İnsansız Hava Araçları (İHA) yarışmasının üçüncüsü 20-23 Eylül tarihleri arasında TEKNOFEST kapsamında İstanbul Yeni Havalimanı’nda yapıldı.

İnsanlığın evreni anlama çabası da gökyüzünün kendisi kadar muhteşem değil mi? Üst üste konulan tuğlalarla yavaş yavaş yükselen bir yapı gibi kuşaklar boyunca oluşturulan bilgi birikimine hayran olmamak elde mi?

Oort Bulutu’nun iç sınırı ile dış sınırı arasındaki mesafe o kadar büyüktür ki NASA’nın günde 1,5 milyon kilometre kateden uzay aracı Voyager 1’in bu hızla Oort Bulutu’na ulaşması yaklaşık 1300 yılı, Oort Bulutu’ndan çıkması ise 30.000 yılı bulabilir.

Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı (T3 Vakfı) önderliğinde düzenlenen TEKNOFEST İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali 20-23 Eylül tarihleri arasında İstanbul Yeni Havalimanı’nda gerçekleştirildi.

Gökyüzü gözlemine ilgi duyuyorsanız mevsimler değişirken gökyüzündeki dönüşüme de tanık olmuşsunuzdur.

İnsanların en büyük hayallerinden biri belki de başka gezegenleri ve yıldız sistemlerini ziyaret etmek. Böylesi uzun bir yolculuk için çok hızlı hareket edebilen uzay araçlarına ihtiyacımız var.

Ekinoks olayı yılda iki kez gerçekleşir. İlkbahar ekinoksu (ilkbahar ılımı olarak da isimlendirilir) Kuzey Yarımküre’de ilkbaharın, sonbahar ekinoksu (sonbahar ılımı olarak da isimlendirilir) ise sonbaharın ilk günü olarak kabul edilir.

Model uydu yarışması CanSat Competition 2018’de Bülent Ecevit Üniversitesi grizu-263 takımı ikinci oldu.